Home ستون آزاد آرشیو ستون آزاد چرا حکومت ترکیه درباره ترور «مسعود مولوی» در استانبول سکوت کرده است!-بهرام رحمانی

چرا حکومت ترکیه درباره ترور «مسعود مولوی» در استانبول سکوت کرده است!-بهرام رحمانی

حکومت ترکیه، همواره به ترور ایرانیان مخالف حکومت اسلامی ایران در این کشور چشم می‌بندد. به‌همین دلیل، ترکیه به یک مرکز مهم رفت و آمد نیروهای اطلاعاتی حکومت اسلامی ایران تبدیل شده است و دلیل آن‌هم روشن است، هر ساله میلیون‌ها ایرانی به‌عنوان توریست به این کشور سفر می‌کنند، صدها هزار نفر ساکن این کشور هستند و یا به‌عنوان پناه‌جو در انتظار انتقال‌شان به کشورهای پناهنده‌پذیر توسط کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در ترکیه هستند.

حکومت اسلامی ایران، ماهیتا حکومتی تروریستی و مافیایی و حکومت جانیان و اختلاس‌گران و متجاوزان به جان و مال و زندگی شهروندان ایرانی و یکی از حامیان جدی تروریسم در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی است. در نتیجه در کارنامه چهل و یک ساله این حکومت، حتی یک ورق سفید هم وجود ندارد هر آن‌چه که هست سیاه و سیاه است!

آخرین ترور یک ایرانی در ترکیه سال گذشته انجام شد. مسعود مولوی وردنجانی ۲۹ آبان ۱۳۹۸- ۱۴ نوامبر ۲۰۱۹ به ضرب گلوله در استانبول به قتل رسید. پلیس ترکیه می‌گوید شهروند ایرانی که سه‌شنبه شب گذشته در محله «شیشلی» استانبول با ۱۱ گلوله کشته شد، «مسعود م. ۳۲ ساله» است.

دولت ترکیه هنوز در باره هویت عامل یا عاملان ترور این شهروند ایرانی اظهار نظر نکرده اما پلیس این کشور می‌گوید ضارب خارجی بوده است.

ترکیه تیم ویژه برای بررسی عوامل بینالمللی قتل مسعود مولوی تشکیل داد! نیروهای امنیتی ترکیه در پی دستگیری فرد مظنون به قتل مسعود مولوی، شهروند ایرانی در استانبول و ۴ تن دیگر که در این رابطه دست داشتند، تیم ویژه‌ای برای بررسی عوامل و ارتباطات بین المللی این افراد تشکیل دادند.

رویترز نوشته آنکارا از ایران در خصوص دخالت دو مظنون ایرانی که پاسپورت دیپلماتیک در قتل مسعود مولوی نقش داشته‌اند توضیح رسمی خواسته است.

مسعود مولوی یکی از عوامل امنیتی بود که حدود دو سال پیش ایران را ترک کرد و به ترکیه رفت. او را گرداننده اصلی کانال افشاگر «جعبه سیاه» می‌دانند که بارها با انتشار اسنادی بیت رهبری، قوه قضاییه و نیروهای امنیتی ایران را متهم به فساد مالی و ترور مخالفان کرد.

در گزارش رویترز هم‌چنین به افشاگری او علیه برخی از چهره‌های سرشناس سپاه پاسداران اشاره شده که سه ماه قبل از مرگ او در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود. او در این پست‌ها گفته بود که دعا کنید پیش از افشای فساد مافیای این فرماندهان کشته نشوم.

«مولوی» که نام حقیقی و کامل او «مسعود مولوی وردنجانی» است، پیش از این‌که به وسیله ضارب مسلح در منطقه شیشلی استانبول ترور شود و نامش برسر زبان‌ها بیفتد و برجسته شود، در رسانه‌های ایرانی به‌عنوان «ریيس تیم تحقیقاتی پارسه اصفهان» و متخصص هوش مصنوعی معرفی شده بود.

بنا به گفته خبرگزاری رویترز مولوی «عضو نیروهای وزارت دفاع ایران» بوده است طبق منابع برخی از دوستان و نزدیکان او بر اثر اختلاف با برخی از فرماندهان سپاه پاسداران، ایران را ترک کرد و به ترکیه پناه آورد.

برخی رسانه‌های ایران مانند روزنامه خراسان در باره او نوشته‌اند که او تولیداتی مانند «روبوت پرنده» یا به اصطلاح «پهپاد» برای یک نهاد نظامی‌(سپاه) داشته است.

مسعود مولوی وردجانی پس از این‌که در ترکیه مستقر شد، از ارتباط خود با نهادهای نظامی سپاه پاسداران سخن گفت و دست به انتشار مطالبی در شبکه‌های اجتماعی زد.

رسانه‌های ترکیه فیلم‌هایی که ظاهرا از صحنه شلیک به مسعود مولوی، در ۱۴ نوامبر گرفته شده را منتشر کردند.

به گزارش خبرگزاری دی.اچ.آ. از ترکیه، مسعود مولوی، که گفته می‌شود در نیمه‌های سی سالگی بوده، روز ۱۴ نوامبر، هنگامی که در محله‌ «شیشلی» استانبول، به‌همراه دوستی قدم می‌زده، به قتل رسید.

در صحنه قتل، پوکه‌های فشنگ یافت شده است. در فیلمی از سی.سی.تی.وی.، که یک آژانس دیگر به‌نام آی.اچ.آ. منتشر کرد، لحظه‌ قتل قابل مشاهده است.

مولوی در اداره کانالی در تلگرام به‌نام «بلک باکس» همکاری داشته که اتهامات فساد علیه اعضای دولت، دادگستری، و سازمان‌های اطلاعات را منتشر می‌کرده و مدعی بوده که در داخل سپاه پاسداران انقلاب، رابط هایی دارد.

معروف است که سازمان‌های اطلاعات ایران در ترکیه که محل اقامت شمار زیادی از ایرانیان تبعیدی و نیز شمار بیش‌تری از گردشگران ایرانی است، حضور گسترده‌ای دارند.

در آوریل ۲۰۱۷، صاحب یک کانال تفریحی ماهواره به زبان فارسی، به‌نام جم تی وی در استانبول، در اتوموبیل خود، از سوی افراد ناشناس به ضرب گلوله کشته شد.

سعید کریمیان، شهروند بریتانیا و دارای اصلیت ایرانی، و گرداننده جم تی وی از دوبی بود که برای مخاطبان فارسی زبان برنامه‌های غربی پخش می‌کرد.

رویترز نوشته فردی که در ویدیوی لحظه قتل در کنار او قدم می‌زند علی اسفنجانی نام دارد که مسئولیت تیم ترور مولوی را بر عهده داشت.

خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی نوشته تیمی از «دیپلمات‌ها و ماموران اطلاعاتی» ایران در قتل مسعود مولوی در ترکیه نقش داشته‌اند.

رویترز به نقل از دو مقام‌ رسمی ترکیه که نخواسته‌اند نامشان فاش شود نوشت فردی که در ویدیوی لحظه قتل در کنار او قدم می‌زند «علی اسفنجانی نام دارد که مسئولیت تیم ترور آقای مولوی را بر عهده داشت.»

بنابر این گزارش، علی اسفنجانی سه روز پس از قتل موفق شده با کمک یک قاچاقچی و با هویت جعلی از ترکیه به ایران بگریزد.

این فرد یک روز پیش از قتل به کنسولگری ایران رفته بود و بعدتر هم با عامل قتل قرار ملاقات گذاشته بود.

چند ماه پیش پلیس ترکیه ویدیویی از لحظات قتل مسعود مولوی پخش کرد که از یک دوربین مدار بسته ضبط شده بود. در این ویدیو مولوی با یک نفر دیگر مشغول قدم است که ناگهان مهاجم مسلحی از پشت او را هدف گلوله قرار می‌دهد.

بنابر این گزارش، پلیس ترکیه در گزارشی که منتشر کرده، درباره سابقه مولوی نوشته «کارنامه‌ای نامعمول» داشت. در این گزارش آمده که مولوی در گذشته در بخش امنیت سایبری وزارت دفاع ایران فعال بود اما بعدتر به یکی از صداهای منتقد مقامات ایران تبدیل شد.

رویترز در گزارش خود نوشته که عامل قتل و چند فرد دیگر ترکیه‌ای و ایرانی که در ارتباط با این قتل بازداشت شده‌اند، اقرار کرده‌اند که دستور قتل را دو مامور امنیتی در کنسولگری ایران صادر کرده بودند.

روتیزر به نقل از مقام ترکیه که به شرط ناشناس ماندن با آن‌ها مصاحبه کرده نوشت «مظنونان بازداشت شده در شهادت‌های خود گفته‌اند. هر دوی این ماموران امنیتی پاسپورت دیپلماتیک داشته‌اند.»

مقام دیگری ترکیه نیز به رویترز گفته ایرانی‌ها نقش عمده‌ای در هماهنگی و انجام قتل داشتند.

پلیس ترکیه چند روز پس از قتل اعلام کرده بود که پنج نفر را در ارتباط با قتل مسعود مولوی در استانبول بازداشت کرده است.

دو مقام امنیتی ایران هم گفته بودند که مسعود مولوی پیش از قتل از سپاه پاسداران هشدارهایی دریافت کرده بود تا همکاری خود را با شرکت‌های سازنده هواپیماهای بدون سرنشین قطع کند. این دو مقام امنیتی ایران گفته‌اند او به اروپا و آمریکا هم نزدیک شده بود. رویترز اما گفته نمی‌تواند مستقلا این ادعاها را تایید کند.

به‌گفته یکی از این مقام‌های ایرانی، حکومت اسلامی ایران به او درباره تماس با دیپلمات‌های خارجی نیز هشدار داده بود.

یکی از مقام‌های ترکیه قتل مولوی را با قتل جمال خاشقچی مقایسه کرده که به بحران در روابط ترکیه و عربستان منجر شد.

این در حالی است که ترکیه و ایران نیز در خصوص ادلب در سوریه با یکدیگر اختلاف دارند و دولت اردوغان از نقش نیروهای تحت حمایت ایران در سوریه ناراضی است.

به‌گزارش رویترز، تیمی متشکل از پلیس و سازمان امنیت ترکیه در تحقیقات خود ۳۲۰ ساعت ویدیو، ۴۹ مکان را بررسی کرده‌اند و با ۱۸۵ نفر نیز به گفت‌وگو نشسته‌اند.

با توجه به گزارش‌ها، به احتمال بسیار بالا می‌توان گفت که مقتول مسعود مولوی است که گفته می‌شود مدیر کانال افشاگر «جعبه سیاه» در تلگرام بوده است که مطالب زیادی علیه «بیت» رهبر حکومت اسلامی منتشر می‌کرد.

حساب توییتری مسعود مولوی و کانال «جعبه سیاه» در تلگرام تا روز حمله به وی فعال بوده اما پس از ترور این شهروند ایرانی دیگر مطلبی در این کانال‌ها منتشر نشده است.

عباس موسوی، سخن‌گوی وزارت خارجه اسلامی ایران، روز دوشنبه سوم آذر ۸۹ بدون نام بردن از مقتول گفته «ایشان به‌عنوان یک فرد ایرانی مورد توجه وزارت خارجه است و منتظر گزارش نهادهای امنیتی ترکیه هستیم اما در خصوص علت (کشته شدن او) نمی‌توانم اظهارنظر کنم.»

مسعود مولوی خود را فارغ‌التحصیل آمریکا و یکی از «نابغه‌های هوش مصنوعی» در ایران معرفی کرده و گفته بود که با وزارت دفاع ایران همکاری می‌کرده است. چند سال پیش در صدا و سیما او مدعی شد که لامپ کاغذی درست کرده که برق بسیاری کمی مصرف می‌کند.

بر اساس گزارش روزنامه خراسان او تولیداتی مانند «روبوت پرنده» برای یک نهاد نظامی داشته است. مولوی در مطالبی که پیش از در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده، از ارتباطات خود با سپاه پاسداران سخن گفته بود.

خبرگزاری مهر هم در گزارشی که دی‌ماه ۹۷ منتشر کرده از او به عنوان «یکی از نخبگان و مدال‌آوران مسابقات جهانی» نام برده که در نتیجه بی‌توجهی دولت به نخبگان، «ناچار شده است» شرکت‌های تولید پهپاد نظامی سنگین را به ترکیه و عراق ببرد.

او در این مصاحبه با ستایش از محیط «جهادی و پرنشاط» سپاه پاسداران، مدعی شده که از روی ناچاری، مجبور شده شرکتی که در زمینه تولید «پهپادهای سنگین» دارد را به استانبول ترکیه منتقل کند و این شرکت سالانه ۱۰۰ فروند پهپاد برای ترکیه تولید می‌کند.

در رسانه‌های ترکیه گزارشی درباره فعالیت‌های این شرکت منتشر نشده است.

علاوه بر این، آقای مولوی در توییتر خود مدعی شده که در ایجاد «قرارگاه دفاع سایبری» مشارکت داشته و «پیشرفته‌ترین سامانه هوش مصنوعی جهان» را با حضور اکبر هاشمی رفسنجانی رونمایی کرده است.

مولوی هم‌چنین در برخی برنامه‌های تلویزیونی حاضر شده و به‌عنوان یک نخبه و مخترع به معرفی اختراعات خود پرداخته است ولی مشخص نیست که این اختراعات به کجا رسیده است.

در توییتر مسعود مولوی تصاویر متعددی منتشر شده که نشان از علاقه او برای گرفتن عکس‌ یادگاری با چهره‌های مشهور اجتماعی، سیاسی و ورزشی مانند محمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد، اکبر هاشمی رفسنجانی، علی پروین و شهرام جزایری دارد.

خبرگزاری رویترز روز شنبه ۲۸ مارس ۲۰۲۰ در گزارشی مفصل به نقل از دو مقام بلندپایه ترکیه جزئیات تازه‌ای در باره ترور مسعود مولوی وردنجانی‌ شهروند ایرانی که در ۱۴ نوامبر ۲۰۱۹ در منطقه «شیشلی» استانبول به قتل رسید، منتشر کرد.

برخی رسانه‌های ترکیه از جمله خبرگزاری اخلاص در تاریخ ۲۳ نوامبر یعنی تقریبا یک هفته پس از ترور مسعود مولوی ویدئویی منتشر کردند که در آن فردی که با شلیک گلوله کشته می‌شود را نشان می‌داد. هم‌چنین وب‌سایت «سی‌ان‌ان» ترک نیز در گزارشی آورده بود که قاتل مولوی یک گلوله به قلب او و گلوله‌ای به پای مسعود مولوی شلیک کرد و او را از پای درآورد.

پلیس ترکیه دو هفته قبل از انتشار گزارش جدید رویترز در مورد جزئیات قتل مسعود مولوی در گزارشی پرونده مولوی را «غیرعادی» توصیف کرد.

اکنون اما خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از منابع خود نوشته است، مسعود مولوی عضو بخش «امنیت سایبری وزارت دفاع حکومت اسلامی ایران» بود اما بعدها به یکی از مخالفان رژیم تهران تبدیل شد.

طبق گزارش، رویترز مولوی در ماه آگوست ۲۰۱۹ یک پیام در باره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد. به گفته این خبرگزاری این پیام سه ماه قبل از قتل او در استانبول، منتشر شد. مولوی در پیام خود گفته بود: «ریشه‌های فساد و مافیای اختلاس و دزدی فرماندهان سپاه را افشا خواهم کرد ….دعا کنید قبل از افشای آن مرا نکشند.»

مولوی با هاشمی رفسنجانی

رویترز در ادامه گزارش خود نوشته است که نتوانست به‌طور مستقل از موقعیت یا مقام پستی مسعود مولوی در وزارت دفاع حکومت اسلامی ایران اطلاعات دقیق به‌دست آورد از سوی دیگر از سفارتخانه و کنسولگری حکومت اسلامی اسلامی ایران در ترکیه نیز کسی حاضر نشد به تماس‌های این خبرگزاری در مورد سابقه و قتل مولوی پاسخ دهد.

مولوی با خاتمی رییس جمهور اسبق

مقامات ترکیه تاکنون به‌طور رسمی حکومت اسلامی ایران را به دست داشتن در قتل مولوی متهم نکرده‌اند اما در عین حال دو مقام بلندپایه ترکیه گفته بودند که موضوع ترور مولوی را با مقامات تهران درمیان خواهند گذاشت و بازرسان آنکارا نیز در حال پیگیری پرونده هستند.

رویترز در گزارش تازه خود نوشت، یک فرد مسلح مظنون به دست داشتن در این ترور و چند مظنون دیگر در رابطه با این پرونده از جمله فرد قاتل که توسط پلیس ترکیه دستگیر شدند، اعتراف کرده‌اند که به دستور دو مامور اطلاعاتی در کنسول‌گری حکومت اسلامی ایران دست به این ترور زده‌اند.

مولوی احمدی‌نژاد رییس جمهوری سابق

این خبرگزاری به نقل از مقام‌های بلندپایه ترکیه نوشت:«دستگاه‌های اطلاعاتی حکومت اسلامی ایران در ترور مسعود مولوی دست داشته‌اند.»

منابع ترکیه به رویترز گفتند: «بر اساس اعتراف قاتل و مظنونان پرونده قتل مسعود مولوی دو مامور کنسول‌گری حکومت اسلامی ایران در ترکیه که پاسپورت دیپلماتیک دارند، طرح و دستور ترور او را صادر کرده‌اند.»

او در دو سال گذشته توییت‌های متعدد سیاسی علیه حکومت نوشته بود و علاوه بر این توییت‌هایی در حمایت از محمود احمدی‌نژاد و نزدیکان او منتشر کرده بود. مولوی اوایل سال گذشته مدعی شده بود که به خاطر حمایت از احمدی‌نژاد به مراجع قضایی احضار شده است.

وب‌سایت تابناک فروردین ۹۷ در گزارشی با اشاره به این ادعا، از مسعود مولوی به‌عنوان یک جاعل نام برده که با مدارک جعلی «ادعاهای پوچ» متعددی کرده است. این وب‌سایت هم‌چنین از احمدی‌نژاد به‌خاطر عدم توجه به جعلیات این فرد انتقاد کرده بود.

در شبکه‌های اجتماعی نیز تصویری از حکم محکومیت مولوی به ۸ سال زندان برای اتهاماتی چون تلاش برای هک سیستم‌های دولتی و جعل عناوین منتشر شده، اما مشخص نیست این حکم چرا اجرا نشده است.

علاوه بر این مولوی در گزارش‌هایی در اکانت‌های توییتر و تلگرام «جعبه سیاه»، مطالبی مبنی بر فساد اخلاقی و مالی مقام‌های قضایی منتشر کرد که جنجالی‌ترین آن مربوط به چت‌های قاضی ابوالقاسم صلواتی با یک زن بود.

او هم‌چنین گزارش‌هایی درباره زینب طاهری، وکیل دادگستری که اسفند سال ۹۷ بازداشت شد، منتشر کرد. بر اساس اظهارات مولوی در یک فایل صوتی، زینب طاهری ابتدا وکیل او بود. خانم طاهری در جریان رسیدگی به پرونده محمد ثلاث، یکی از دراویش که خرداد ۹۷ بازداشت، وکالت ثلاث را بر عهده گرفت.

تلاش‌های زینب طاهری برای دفاع از محمد ثلاث بی‌نتیجه ماند و این درویش معترض با رای قاضی صلواتی محکوم به اعدام شد. پس از این ماجرا، خانم طاهری مقام‌های قضایی را دروغ‌گو خواند و تهدید کرد که اسنادی را علیه آن‌ها منتشر می‌کند. این درگیری‌ها در نهایت به بازداشت زینب طاهری منجر شد.

در واقع وب‌سایت «جعبه سیاه» که مولوی مطالبی را در آن منتشر می‌کرد، ابتدا نام کانال تلگرامی زینب طاهری بود. زینب طاهری پس از آزادی از زندان فعالیت خاصی نداشت و فعالیت‌های افشاگرانه و سیاسی کانال تلگرامی «جعبه سیاه» نیز محدود شد.

مسعود مولوی نیز شش ماه پیش در توییتی ارتباطش با این کانال را تکذیب کرد و گفت ممکن است «شایعات» این کانال برای او «مشکل» ایجاد کند.

مولوی در آخرین توییتی که ۲۰ مرداد ۸۹ منتشر کرده، خطاب به یک کاربرد نوشته است: «ان‌شالله از بیخ ریشه این مفسدان و مافیای سرداران خاکستری رو خواهم کند. دعا کن قبل این‌که این کارو کنم اونا منو نکشن.»

علاوه بر این، در کانال‌های تلگرامی یک فایل صوتی از مکالمه مسعود مولوی با روح‌الله زم منتشر شده است. در این فایل صوتی مولوی به دفاع از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد پرداخته است.

روح‌الله زم بر اساس اطلاعیه سپاه پاسداران روز ۲۲ مهرماه امسال بازداشت شد. بر اساس گزارش‌های منتشرشده، روح‌الله زم در عراق بازداشت شده است. سپاه پاسداران تاکنون چند تصویر از روح‌الله زم منتشر کرده است ولی مشخص نیست که او اکنون کجاست.

ارتباط مسعود مولوی با مدیر سابق آمدنیوز، افشاگری‌های او درباره سازمان اطلاعات سپاه و برخی چهره‌های قضایی، ترورش در ترکیه و هم‌زمانی این رویداد با اعتراض‌های داخل ایران سبب شده که برخی گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال ترور او توسط دستگاه‌های امنیتی ایران مطرح کنند.

با این حال، با توجه به سکوت مقام‌های قضایی و امنیتی ترکیه درباره این پرونده گمانه‌زنی درباره این پرونده دشوار است ولی آن‌چه مشخص است، مولوی در طول دو دهه گذشته، بارها درگیر حاشیه‌های سیاسی و اجرایی متعددی بوده است.

او در طول این سال‌ها از فردی که در حوزه علمی و فناوری فعالیت می‌کرد به حوزه سیاسی و امنیتی وارد شده است. گزارش‌هایی درباره فعالیت‌های اقتصادی غیرقانونی و حاشیه‌ساز او در ترکیه هم منتشر شده که راستی‌آزمایی این گزارش‌ها دشوار است.

اما بسیاری او را گردانده اصلی کانال افشاگر «جعبه سیاه» می‌دانند که بارها با انتشار اسنادی بیت رهبری، قوه قضاییه و نیروهای امنیتی ایران را متهم به فساد مالی و ترور مخالفان کرد.

در بخش دیگری از گزارش رویترز آمده است که منابع ترکیه به این خبرگزاری گفته‌اند، طبق اظهارات متهمان اکنون به یقین رسیده‌ایم که دو دیپلمات کنسولگری حکومت اسلامی نقشی اساسی در طرح و هماهنگی برای این قتل ایفا کردند.

هر دو مقام ترکیه هم‌چنین گفتند که آنکارا به زودی گزارشی در مورد قتل مسعود مولوی و نقشی که دو دیپلماتیک ایرانی در این ترور ایفا کردند را به اطلاع رژیم ایران ارائه خواهند داد.

طبق گزارش رویترز به نقل از منابع ترک قاتل مسلحی که چند گلوله به مولوی شلیک کرد و او را نقش زمین کرد، دستگیر شد اما طراح این قتل کسی به نام «علی اسفنجانی» است که در سال ۲۰۱۸ با مسعود مولوی آشنا می‌شود و از مولوی اطلاعاتی به سازمان‌های اطلاعاتی – امنیتی حکومت اسلامی ایران منتقل می‌کرد.

پلیس ترکیه اعلام کرد، «علی اسفنجانی» صبح روز قبل از قتل به کنسول‌گری ایران در استانبول مراجعه کرده بود. پس از آن نیز ملاقاتی با ضارب اصلی که بازداشت شد، داشته تا جزئیات عملیات را با او هماهنگ کند. در گزارش پلیس آمده اسفنجانی رهبر گروهی بود که نقشه قتل را اجرا کردند.

اسفنجانی سه روز بعد از ترور مسعود مولوی توسط یک قاچاقچی از مرز ترکیه خارج و به ایران فرار کرد.

طبق گزارش پلیس ترکیه «اسنفجانی» از طریق یک مدرک جعلی و با نام دیگری بلیت اتوبوس تهیه کرده و خود را به مرزهای شرقی ترکیه رسانده و سپس به وسیله قاچاقچی وارد مرز ایران شد.

خبرگزاری رویترز نوشت که دو مقام امنیتی ترکیه، یک کپی از بلیت اتوبوس اسفنجانی را در اختیار این خبرگزاری قرار دادند.

رویترز گفته است اسفناجی طبق منابع ترکیه به ایران رفته اما این خبرگزاری قادر نیست تایید کند که اسفنجانی دقیقا الان در کدام کشور است.

در گزارش رویترز هم‌چنین به این موضوع اشاره شده است که مولوی اسنادی به‌صورت آنلاین منتشر کرده و درخواست‌ها برای تماس با سفارت‌خانه حکومت اسلامی ایران در آنکارا را نادیده گرفته بود و به‌جای آن با دیپلمات‌های آمریکایی و اسرائیلی دیدار کرده بود. البته جزئیاتی از این اسناد و دیدار‌ها مطرح نشده است.

گفتنی است، مسعود مولوی وردنجانی، متولد ۲۸ فروردین ۱۳۶۵ در شاهین شهر اصفهان، پیش از به قتل رسیدن هم چهره‌ای بحث برانگیز داشته و ادعاهایش درباره هوش مصنوعی از سال‌های دور منتقدان بسیاری داشته است. او دانش‌آموز یک هنرستان فنی حرفه‌ای بود و در دوره کاردانی عمران دانشگاه آزاد واحد نجف‌آباد پذیرفته شد و مدتی نیز با روزنامه همشهری به عنوان مشاور رباتیک شهرداری همکاری داشته است.

چهار ماه پس از ترور مسعود مولوی در خیابان شیشلی واقع در مرکز شهر استانبول، پلیس ترکیه گزارشی درباره پرونده قتل مسعود مولوی منتشر کرده است. در این گزارش به فعالیت‌های او در ارتباط با امنیت سایبری در وزارت دفاع حکومت اسلامی اشاره شده است.

افزون بر آن، در گزارش پلیس ترکیه آمده است که مسعود مولوی در دوره اقامت یک ساله خود در ترکیه اظهارات تند و انتقاد‌آمیزی علیه رهبران و مسئولان حکومت اسلامی منتشر کرده است.

خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش خود به پستی که مسعود مولوی در ماه اوت – سه ماه پیش از مرگ – در ارتباط با سپاه پاسداران منتشر کرده بود، پرداخته است

روز جمعه، ۲۷ مارس ۲۰۲۰، خبرنگاران خبرگزاری رویترز در ارتباط با گزارش پلیس ترکیه درباره قتل مسعود مولوی وردنجانی با مقامات کنسول‌گری حکومت اسلامی ایران در استانبول تماس می‌گیرند.

مقامات کنسول‌گری ایران از دادن هرگونه پاسخی درباره گزارش اخیر پلیس ترکیه و اظهارات مقامات امنیتی ترکیه به خبرنگاران رویترز اجتناب می‌ورزند.

خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش خود نوشته است که افراد مظنون در پرونده قتل مسعود مولوی گفته‌اند که فرمان این قتل توسط دو دیپلمات ارشد کنسول‌گری حکومت اسلامی ایران در ترکیه صادر شده است.

یکی از ماموران ارشد امنیتی ترکیه گفته است که اظهارات افراد مظنون و هم‌چنین اسناد و مدارک به دست آمده حکایت از نقش مسئولان حکومتی ایران در طراحی و اجرای این قتل دارد.

در گزارش رویترز آمده است که سپاه پاسداران به مسعود مولوی هشدار داده بود در ارتباط با پروژه‌های پهپادی با ترکیه همکاری نکند و اطلاعات مربوط به آن را در اختیار دولت ترکیه قرار ندهد

گفته می‌شود که با وجود هشدار سپاه، مسعود مولوی با کشورهای اروپایی و هم‌چنین با آمریکا در ارتباط بوده است.

یک منبع ایرانی به خبرنگاران رویترز گفته است که مسعود مولوی اطلاعاتی را که یا هک کرده یا از طریق تماس‌های خود از ایران به‌دست آورده بود، منتشر کرده است.

گزارش پلیس ترکیه متکی بر ۳۲۰ ساعت بازجویی، تحقیق در ۴۹ مورد و گفت‌وگو با ۱۸۵ نفر است.

در گزارش پلیس از فرد همراه مولوی هنگام ترور، به‌عنوان رهبر تیم قتل مسعود مولوی یاد شده است. گفته می‌شود که این فرد سه روز پس از قتل مسعود مولوی موفق به فرار به ایران شده است. رویترز نسبت به محل اقامت او در حال حاضر ابراز بی‌‌اطلاعی کرده است.

گزارشی که سه‌شنبه ٣١ مارس ٢٠٢٠ در روزنامه صباح ترکیه منتشر شده است از  قتل مسعود مولوی وردنجانی که توسط نیروهای اطلاعاتی حکومتاسلامی در سال ٢٠١٩ در منطقه شیشلی استانبول انجام گرفت پرده برداشته است.

قتل او را به جمال خاشاقچی که در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید تشبیه کرده‌اند. در حالی‌که مسعود مولوی در کف خیابان به ضرب گلوله ترور و کشته شد.

مسعود مولوی پیش از رفتن به ترکیه از نیروهای پیشین عملیاتی وزارت اطلاعات حکومت اسلامی بوده است.

پس از ورود به ترکیه وی در شبکه‌های اجتماعی‌(عمدتا کانال تلگرامی «جعبه سیاه») فساد در حکومت اسلامی از جمله فساد مقام‌ها را آشکار و افشا می‌کرد. مسعود مولوی نمی‌دانست که شخصی ایرانی به‌نام «علی اسفنجانی» که او را در استانبول ملاقات کرده بود، اطلاعات او را به دو بازرگان ایرانی که برای اطلاعات ایران کار می‌کرده‌اند داده است.

نیروهای امنیتی ترکیه پس از ساعت‌ها بررسی دوربین‌های امنیتی ۴٩ نقطه را جست‌وجو کردند و با ده نفری هم مصاحبه کردند.

بررسی‌های پلیس ترکیه نشان داد که علی اسفنجانی در ١٣ نوامبر ٢٠١٩ در روز ترور و قتل مسعود مولوی با قاتل او که شخصی به‌نام عبدالوهاب کوچاک که ادعا شده است همکار ارباب فراری مواد مخدر که شخصی ایرانی به‌نام ناجی شریفی زیندشتی بوده است دیدار کرده بود. این دو‌(علی اسفنجانی و عبدالوهاب کوچاک) در یک مرکز خرید به‌مدت نزدیک به نیم ساعت گفت‌وگو می‌کنند.

سپس علی اسفنجانی با مسعود مولوی دیدار می‌کند و دو نفری به پیاده روی در خیابان‌(شیشلی استانبول) ادامه می‌دهند و در همین زمان عبدالوهاب کوچاک از پشت سر به مسعود مولوی ١١ گلوله شلیک می‌کند.

پس از ترور و قتل مسعود مولوی، علی اسفنجانی از کنسول‌گری حکومت اسلامی در استانبول مدارک جعلی سفر‌(گذرنامه جعلی) تهیه می‌کند و با کمک نیروهای مشکوک به وزارت اطلاعات حکومت اسلامی ایران به ایران با یک نام جعلی می‌گریزد.

در میان کسانی که نیروهای امنیتی ترکیه وی را دستگیر کرده‌اند شخصی به‌نام «سیاوش اباذری شلمنظری» بوده است. این شخص علی اسفنجانی قاتل مسعود مولوی را به ایران فراری می‌دهد.

بررسی‌های پلیس ترکیه نشان می‌دهد که عبدالوهاب کوچاک قاتل مسعود مولوی پس از ترور او در یک مکانی که متعلق به ناجی شریفی زیندشتی، ارباب ایرانی فراری مواد مخدر، پنهان شده بود که توسط پلیس ترکیه دستگیر می‌شود. برادر عبدالوهاب کوچاک که علی نام دارد مشکوک به قتل مدیر شبکه جم تی وی در ترکیه است که در ترکیه ترور شد.

گزارش روزنامه صباح ترکیه که به گواهی و شهادت دادن سیاوش اباذری شلمنظری‌(کسی که علی اسفنجانی مامور اطلاعاتی حکومت اسلامی را فراری می‌دهد) نشان می‌دهد که دست کم ١٠ نیروی اطلاعاتی حکومت اسلامی به علی اسفنجانی کمک کردند که به ایران فرار کند.

پیش از آن که نام او در پیوند با حساب‌های کاربری افشاگر بر سر زبان‌ها بیفتد، او در برخی رسانه‌های داخلی به عنوان «نخبه جوان» و «مغز متفکر» معرفی می‌شد. او در یک حساب کاربری که با نام وی در وبسایت اشتراک ویدیوی آپارات ایجاد شده است، بخش‌هایی از برنامه‌های خبری و مصاحبه‌های صداوسیمای ایران با خودش را به اشتراک گذاشته است. او در آن برنامه‌ها مدعی شده است که در زمینه «هوش مصنوعی» ابتکارات و اختراعاتی انجام داده است که کشورهای پیشرفته غربی هم هنوز به آن‌ها دست نیافته‌اند.

در فضای اینترنت نیز عکس‌های مختلفی از او در کنار هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد، عبدالله جاسبی و شهرام جزایری وجود دارد. برخی از آن عکس‌ها، از سوی خود او و به عنوان سند ادعاهایش درباره نخبه بودن، یا ارتباطش با عالی‌ترین مقامات کشور، منتشر شده است.

در یک ویدیوی، مولوی در یکی از برنامه های شبکه دوم ایران مدعی می شود که «لامپ کاغذی» اختراع کرده است که «مصرف برق آن تقریبا صفر» است. او در همان برنامه می‌گوید که آن «اختراع» را در زمانی که درحال کار بر روی تبدیل شیشه‌های جلو هلیکوپتر به نمایشگر شفاف بوده است، انجام داده است. اشاره او به کار بر روی پروژه‌های نظامی حکومت اسلامی ایران، پس از خروج او از کشور و اقامتش در ترکیه نیز بارها تکرار شده است. او حتی در یکی از «پست»‌های کانال شخصی‌اش مدعی شده بود که «هک سیستم ناوبری هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی RQ170» توسط او انجام شده است، و به‌دلیل آن که در ایران قدر زحماتش دانسته نشده، از کشور خارج شده است.

مسعود مولوی، در ترکیه و افشاگری‌های امنیتی او دو حساب کاربری به‌نام‌های «جعبه سیاه» و «برادر صادق» بودند. جعبه‌سیاه، از سیاق کانال‌های افشاگر در شبکه‌های مجازی است که در یک سال و نیم توسط مولوی، اخبار و اطلاعاتی درباره فعالیت‌های امنیتی و فساد اقتصادی برخی از چهره‌های سیاسی حکومت اسلامی ایران منتشر کرده است. 

کانال جعبه سیاه، تولید مستندی با نام «ولایت مطلقه فساد» را آغاز کرده بود که قسمت اول آن در یوتیوب منتشر شده است. این کانال در توضیح آن مستند گفته بود که «مجموعه‌ای ۹ قسمتی» است که «با انتشار فایل‌های شنود تلفن‌ها، ویدیوی دوربین‌های مداربسته و مخفی جلسات مقامات، اوراق قضایی و اسناد فساد مافیای سرداران خاکستری»‌(به افشاگری) خواهد پرداخت. افشای دست داشتن سران حکومت اسلامی در قتل‌ها، ترورها، آدم‌ربایی و …، با اسناد سری و کاملا محرمانه، نیز بخش دیگری از محتوایی بوده است که آن کانال مدعی شده بود که در آن مجموعه ۹۰ قسمتی، آن‌ها را پخش خواهد کرد. از آن مجموعه ۹۰ قسمتی، تنها همان یک قسمت پخش شده است. 

این کانال هم‌چنین چند ویدیو منتشر کرده است و مدعی شده بود که بخش‌هایی از جلسات معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات است. 

حساب کاربری «برادر صادق» نیز در کم‌تر از یک‌سال، به شیوه کانال «جعبه سیاه»، افشاگری‌هایی درباره روابط درونی نهادهای امنیتی منتشر کرده بود. پس از دستگیری روح‌الله زم، این حساب کاربری مدعی بود که اخباری از محل نگه‌داری وی در اختیار دارد. حتی در زمانی که شبهه خودکشی یا قتل روح‌الله زم در بازداشتگاه سازمان اطلاعات سپاه مطرح شده بود، این حساب کاربری در جایگاه یکی از مدیران وزارت اطلاعات، جنبه‌های گوناگون آن خبر را بررسی کرده بود.

فعالیت‌های این دو حساب کاربری از سوی برخی دیگر از کاربران شبکه‌های مجازی به‌عنوان «پروژه نفوذ سازمان اطلاعات سپاه در میان ایرانیان خارج از کشور» تلقی می‌شد. برخی از این افراد، مسعود مولوی را چهره نفوذی سازمان اطلاعات سپاه معرفی می‌کردند که از طریق راه‌اندازی این حساب‌های کاربری، در حال جمع‌آوری اخبار و ترسیم شبکه ارتباطی اپوزیسیون است.

خبرگزاری اینفوبیا آرژانتین نیز در گزارشی از نقش مأموران اطلاعاتی ایران در در قتل مسعود مولوی پرده برداشته است. بر اساس این گزارش؛ ماموران اطلاعاتی حکومت اسلامی ایران در پوشش دیپلمات‌های کنسول‌گری حکومت اسلامی در استانبول؛ دست به انجام این ترور زده‌اند.

سران و مقامات حکومت اسلامی ایران از همان روزهای نخست به قدرت رسیدن‌شان، مخالفان را تهدید به اعدام و ترور کردند و به این ترتیب، حکومت اسلامی ایران در ۴۱ سال حاکمیت خود، صدها تن از مخالفین سیاسی خود را در داخل و خارج ایران ترور کرده و ده‌ها هزار تن دیگری را در زندان‌ها زیر شکنجه کشته و یا اعدام کرده است.

روز پنج‌شنبه ۳۱ مارس ۲۰۱۶ دو نفر به‌نام عبدالسلام تاتاری و محمد محمدیان متهم به تلاش برای ربودن یک خلبان ایرانی مخالف حکومت اسلامی ایران از شهر «وان» به ایران، در ترکیه محاکمه و به ۶ سال و هشت ماه زندان محکوم شدند.

دادگاه گفته خلبان ایرانی در ترکیه پناهنده شده بود که متهمان محمد محمدیان یکی از متهمان ابتدا تلاش برای ربودن این شهروند پناهنده ایرانی را منکر شد اما همکار او عبدالسلام تاتاری در دادگاه اعتراف کرد که از طرف یک ایرانی به‌نام «حاجی» که به سفارت ایرات تردد می‌کرد، مامور شده تا این فرد را پیدا کند.

روزنامه حريت چاپ تركيه، هم‌چنین در ۲۷ مه ۱۹۸۹ گزارش داد یک گروه ۱۴ نفره هنگام نفوذ به خاک تركيه از ايران برای انجام كار تروريستی دستگير شدند. ریيس اين گروه در قتل ديپلمات سعودی در آنكارا دست داشت. این ۱۴ عضو هسته تروریستی به سفارت حکومت اسلامی ایران و تیم منوچهر متکی که بعدها وزیر خارجه ایران شد، وابسته بودند. متکی در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد وزیر امور خارجه شد.

گزارشات و تحقیقات مختلف نشان می‌دهند که حکومت اسلامی ایران از زمان روی کار آمدن در سال۱۹۷۹۱۳۵۷ تاکنون در ترورها و حملات تروریستی در ده‌ها کشور جهاندست داشته است.

پس از انقلاب ۱۳۵۷ برخی کشورها، سازمان‌ها و دادگاه‌ها  حکومت اسلامی ایران را به‌دست داشتن در اقدامات تروریستی  یا حمایت از گروه‌های تروریستی متهم یا محکوم کرده‌اند.

مقامات مقامات ارشد حکومت اسلامی ایران اظهار دارند كه ایران مخالفانش در كشورهای دیگررا برای «سرکوب» و «وارد کردن ضرباتی قاطعانه به آن‌ها»  مورد تعقیب و به‌طور مداوم تحت نظارت قرار می‌دهد.

دولت ترکیه در سال‌های گذشته همکاری امنیتی گسترده‌ای با حکومت اسلامی داشته است.

پنجم دی‌ ۱۳۹۸ مقام‌های امنیتی ترکیه، ۳۳ پناهجوی کرد ایرانی را به نیروهای امنیتی ایران تحویل دادند. یکی از ۳۳ نفری که ماه گذشته به ایران تحویل داده شد، عادل بهرامی بود.

پس از انتقال این افراد به ایران، رسانه‌های وابسته به نهادهای امنیتی، عادل بهرامی و ۳۲ نفر دیگر را به همکاری با کومه‌له متهم کردند و گفتند که دولت ترکیه به زودی گروهی دیگر از مخالفان حکومت اسلامی را به ایران تحویل خواهد داد.

در تاریخ جمعه دهم مرداد ۱۳۹۹ سی و یکم ژوئیه ۲۰۲۰ مطلبی تحت عنوان «آیا می‌دانید تمجیدی و رجبی را حکومت فاشیست ترکیه به ایران تحویل داده است؟!» نوشته بودم و این مطلب در سایت‌ها در دسترس است. در این مطلب نوشته بودم: «در هفته‌های اخیر تایید خبر صدور حکم اعدام برای امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، سه جوانی که در اعتراضات آبان‌ماه ایران شرکت کرده بودند، با اعتراض گسترده‌ای در میان ایرانیان و در سطح بین‌المللی مواجه شده است.

برای جلوگیری از اعدام آن‌ها تنها کاربران توئیتر هشت میلیون بار هشتگ «#اعدام_نکنید» را به‌کار برده و آن را برای چند ساعت به ترند اول جهانی تبدیل کردند. سرانجام حکومت اسلامی مجبور به عقب‌نشینی شد و اعدام آن‌ها را متوقف کرد.

ما مسئله‌ای که به آن توجه نشده این است که دو تن از آن‌ها، یعنی سعید تمجیدی و محمد رجبی را دولت اردوغان از کمپ پناهندگی بیرون کشیده و تحویل ماموران حکومت اسلامی داده است.

تمجیدی و رجبی، پس از سرکوب‌های آبان‌ماه سال گذشته در تهران و پس از بازداشت دوست‌شان، امیرحسین مرادی، در ابتدای آذرماه به ترکیه گریخته و به‌دنبال درخواست پناهندگی از سازمان ملل بودند.

آن‌ها خود را به شهر آنتالیا در ترکیه رسانده و درخواست پناهندگی کردند. اما پس از گذراندن حدود یک ماه در دو اردوگاه مختلف پناهندگی، سازمان مهاجرت ترکیه آن‌ها را بازداشت کرد.

بنا بر گزارش‌ها، نماینده امور پناهندگی سازمان ملل در آغاز در کمپ آنتالیا آن‌ها را ملاقات می‌کند و به آن‌ها قول حمایت می‌دهد. اما پس از سه هفته ماندن در کمپ، مسئولانی در ملاقاتی بعدی، به آن‌ها می‌گویند: «به دستور رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه، و به‌خاطر دیدار اخیر او با حسن روحانی، تمامی بازداشتی‌ها باید به ایران بازگردانده شوند.»

تمجیدی و رجبی در میان ۳۳ شهروند ایرانی بودند که پس از دیدار حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران و رجب طیب اردوغان همتای ترک او که در اجلاس کشورهای اسلامی در مالزی در روز ۱۹ دسامبر انجام شد از بازداشتگاه آنتالیا به گذرگاه مرزی بازرگان منتقل شدند. پس از انتقال به زندان اوین آن‌ها را از پا آویزان کرده و به‌شدت کتک زدند.

این ایرانیان به محض ورود اجباری به ایران، دستگیر شده و به گفته سازمان عفو بین‌الملل پس از انتقال به زندان اوین آن‌ها را از پا آویزان کرده و به‌شدت کتک زدند. از این افراد زیر شکنجه اعترافاتی نیز گرفته و از تلویزیون پخش شد.»

بر اساس قوانین بین‌المللی، نمی‌توان افرادی که خود را به عنوان پناهجو به مقامات کمیساریای عالی حقوق‌بشر سازمان ملل معرفی می‌کنند و برای آن‌ها پرونده تشکیل می‌شود، برخلاف میل و اراده شخصی‌شان به کشور مبدا یا کشور دیگری دیپورت کرد.

ترکیه در سال‌های گذشته با استفاده از یک استثنا در وضعیت حقوقی پناه‌جویان، از آن‌ها به عنوان ابزاری برای مبادلات اطلاعاتی و امنیتی با مقامات حکومت اسلامی استفاده کرده است. حالت استثنایی آن است که اگر «پناه‌جو» در طول مدت رسیدگی به پرونده مرتکب جرمی شود، آن کشور می‌تواند حقوق آن پناهجو را تعلیق کند. این تعلیق می‌تواند شامل دیپورت به کشور اصلی نیز باشد.

پیش‌تر، سازمان عفو بین‌الملل تحقیقات گسترده‌ای در رابطه با وضع پناه‌جویان در ترکیه انجام داده و نگرانی خود را از نحوه تعامل ترکیه با جمعیت پناه‌جو اعلام کرده بود. در گزارش این سازمان به این نکته اشاره شده است که ترکیه به صورت سیستماتیک، قوانین بین‌المللی درمورد حقوق پناهجویان را نقض می‌کند.

در حقیقت یکی از سیاست‌های تعطیل‌ناپذیر و دایمی حکومت اسلامی در خارج کشور، همواره تعقیب و تهدید و ترور مخالفین سیاسی‌اش است. به اسامی برخی از آن‌ها اشاره می‌کنم:

پانزدهم مرداد ۱۳۷۰ شاپور بختیار، آخرین نخست‌وزیر دوره سلطنتی در ایران، توسط یک گروه وابسته به حکومت ایران، در منزلش در پاریس به قتل رسید.

پیش از بختیار، عبدالرحمن برومند در مقابل ساختمان مسکونی‌اش در پاریس، با ضربات کارد به‌قتل رسید. برومند رییس هیأت اجرایی نهضت مقاومت ملی ایران بود.

پیش از برومند نیز عبدالرحمان قاسملو، فعال سیاسی و دبیرکل حزب دموکرات کردستان ایران در وین، پایتخت اتریش، درحال مذاکراه با نمایندگانی از حکومت اسلامی ایران، به قتل رسید.

کاظم رجوی از دیگر مخالفان حکومت ایران بود که اردیبهشت ۶۹ در نزدیکی ژنو سوئیس به قتل رسید. او برادر مسعود رجوی و عضو مجاهدین خلق بود. گروه مجاهدین خلق اعلام کرد که براساس تحقیقات پلیس سوئیس، حکومت حکومت اسلامی ایران در طراحی این سوء‌قصد، دست داشته است.

دو سال بعد نیز صادق شرفکندی، فعال سیاسی و دبیرکل جدید حزب دموکرات کردستان نیز در برلین آلمان به‌همراه دو تن دیگر از همرزمانش در هتل میکونوس ترور شد. یک ایرانی به نام کاظم دارابی و دو شیعه لبنان در این ترور ازسوی دادگاه آلمانی مجرم شناخته شدند. دارابی پس از تحمل پانزده سال زندان آزاد شد و در فرودگاه تهران از سوی وزارت امور خارجه حکومت اسلامی ایران مورد استقبال قرار گرفت.  

یکی از شاهدان میکونوس که سابقه فعالیت در سپاه پاسداران داشت، در دادگاه آلمان گفته بود که تمامی ترورهای خارجی در نتیجه تصمیم یک کمیته پنهان ترور، متشکل از رهبر، رییس جمهور، وزیر اطلاعات و وزیر امور خارجه صورت می‌گیرد.

فریدون فرخ‌زاد، شاعر، هنرمند و فعال سیاسی مخالف جمهوری اسلامی ایران، ۱۶ مرداد سال ۱۳۷۱ در محل سکونتش در شهر بن آلمان، با ضربات چاقو به قتل رسید. نزدیکان فرخزاد، انتقادهای عیان او از استبداد سیاسی و مذهبی حاکم بر ایران را از انگیزه‌های قاتلان عنوان کرده‌اند.

در آبان ۱۳۶۷، پلیس ترکیه در یکی از بازرسی‌ها به خودرویی مشکوک می‌شود. در صندوق عقب این خودرو ابوالحسن مجتهدزاده، از اعضای سازمان مجاهدین خلق، قرار داشت. او در حالی که کاملا با چسب نواری ضدآب بسته و بی‌حرکت شده بود چند ساعت قبل ربوده شده و در حال انتقال به ایران بود. مجتهدزاده، که از معدود افراد نجات‌یافته از برنامه‌های آدم‌ربایی، نیروهای امنیتی ایران در خاک ترکیه است بعدتر- در شرح آن‌چه بر او گذشته بود، اعلام کرد که اعضای سفارت حکومت اسلامی در ترکیه – از جمله منوچهر متکی، در برنامه ربودن او دخیل بوده‌اند. منوچهر متکی سال‌ها بعد و در دوره ریاست‌ جمهوری محمود احمدی‌نژاد به مقام وزارت امور خارجه رسید.

مشابه این اتفاق در سال ۱۳۷۱ برای علی‌اکبر قربانی، دیگر عضو مجاهدین خلق، در ترکیه رخ داد. جسد او چند روز پس از ربوده شدن در ترکیه پیدا شد. پلیس ترکیه در جریان رسیدگی به پرونده او افرادی را دستگیر کرد و این افراد نیز به دریافت پول برای اجرای این عملیات از سوی سفارت حکومت اسلامی اعتراف کردند. ربایندگان در اعترافات خود اعلام کردند که قربانی را پس از ربودن به ماموران امنیتی ایران تحویل داده‌اند و شکنجه و نهایتا کشتن علی‌اکبر قربانی توسط این ماموران انجام شده است.

در دی‌ماه سال ۱۳۷۱، و هم‌زمان با ربودن علی‌اکبر قربانی، سرگرد عباس قلی‌زاده، از افسران سابق گارد شاهنشاهی و عضو سازمان درفش کاویانی، نیز در شهر استانبول و در مقابل دیدگان خانواده‌اش ربوده شد. ۹ ماه بعد جسد او در حالی که آثار شکنجه همچنان بر آن هویدا بود، پیدا شد.

غلام کشاورز، از کادرهای برجسته حزب کمونیست ایران، پناهنده سیاسی در سوئد بود که در سال ۱۹۸۹، برای دیدار مادرش به قبرس‌(لارناکا) رفت و جنازه‌اش برگشت. غلام، شبانگاه چهارم شهریور سال ۱۳۶۸ برابر با بیست و ششم آکوست ۱۹۸۹، در قبرس‌(شهر لارناکا)، مورد سوء‌قصد تروریست‌های حکومت اسلامی ایران قرار گرفت. سه گلوله به غلام اصابت کرده بود که یکی از ناحیه سر بود. او را به بیمارستان نیکوزیا، منتقل کردند و ساعاتی بعد بر اثر خون‌ریزی سر جان باخت.

۹ روز بعدتر و در ۱۳ شهریور همان ماه با ترور رفیق صدیق کمانگر یکی از صدیق‌ترین و برجستە‌ترین کادرهای جنبش کارگری و کمونیستی ایران، از بنیان‌گذاران حزب کمونیست ایران و کادرهای اولیە کومەلە، یار و هم‌رزم غلام کشاورز کە توسط یکی از مزدورانش در یکی از مقرات نیروی پیشمرگ کومەلە در کردستان عراق صورت گرفت، ضربە مهلک دیگری بر پیکر حزب کمونیست ایران، کومەلە، جنبش کارگری و کمونیستی و جنبش انقلابی کردستان وارد نمود. سران آدم‌کش حکومت اسلامی با ترور رفیق صدیق کمانگر، انتقام شکست و کینه خود از رفیق صدیق را کە در مذاکرات بهار خونین سنندج آنان را با خفت و خاری به تهران برگشته بودند را گرفتند.

در سال ۱۳۸۵ نیز، فرود فولادوند، مدیر شبکه تلویزیونی انجمن پادشاهی ایران، همراه با دو نفر دیگر که با او بودند، در ترکیه ربوده شدند. با گذشت ۱۳ سال از این واقعه هنوز اطلاعی از سرنوشت این افراد در دست نیست.

چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۹ جلسه مقدماتی محاکمه اسدالله اسدی دیپلمات تروریست حکومت اسلامی ایران و سه همدستش در دادگاهی در شهر آنتورپ بلژیک برگزار شد. این جلسه به تفهیم اتهام به متهمان اختصاص داشت. اسدالله اسدی، امیر سعدونی، نسیمه نعامی و مهرداد عارفانی به دو اتهام اقدام به قتل تروریستی و مشارکت در یک تشکل تروریستی محاکمه می‌شوند. آن‌ها متهم هستند به‌بمب‌گذاری در جلسه مجاهدین در پاریس اند.

دستگیری چهار نفر در آلمان و بلژیک، از جمله اسدالله اسدی یکی از کارکنان سفارت ایران در اتریش در سال ۱۳۹۷ – ۲۰۱۸، به اتهام برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در نشست سازمان مجاهدین خلق در پاریس در روز نهم تیرماه گذشته، یکی از پرونده‌های باز حکومت اسلامی با اتهام تلاش برای ترور مخالفان خود در اروپا است.

به گفته محافل امنیتی آلمان، اسدالله اسدی، دیپلمات ۴۶ ساله ایرانی که پس از بازداشت به مقام‌های بلژیک تحویل داده شد، متهم به جاسوسی و برنامه‌ریزی برای قتل است. به گفته دادستانی آلمان، اسدی از سال ۲۰۱۴ دبیر سوم سفارت ایران در وین بوده است.

سباستیان کورتس، صدراعظم اتریش، روز ۱۳ تیرماه گذشته در دیدار با حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، به موضوع دستگیری این دیپلمات ایرانی در آلمان اشاره کرده و خواستار توضیح حکومت اسلامی شده بود. گرچه روحانی در سخنان خود در نشست خبری با کورتس، به پرونده این دیپلمات و زوج ایرانی دستگیرشده در بلژیک اشاره‌ای نکرد، اما صدراعظم اتریش از قول ایران برای همکاری در جهت روشن شدن پرونده ابراز خرسندی کرد.

گفته می‌شود که اسدالله اسدی به عنوان مامور اطلاعاتی ایران فعالیت داشته و ۵۰۰ گرم مواد منفجره در اختیار یک زوج جوان ایرانی ساکن بلژیک که قصد بمب‌گذاری در نشست سازمان مجاهدین در پاریس را داشته‌اند، قرار داده است. خبرگزاری رویترز نیز چهارم آبان گذشته با استناد به منابع امنیتی و دیپلماتیک، از اخراج یک دیپلمات ایرانی از فرانسه در واکنش به طرح نافرجام بمب‌گذاری در نشست سازمان مجاهدین خبر داده بود.

در دو پرونده مرتبط با قتل «محمدرضا کلاهی صمدی» و «احمد نیسی» در هلند نیز نام حکومت اسلامی مطرح شده است. رسانه‌های هلندی با استناد به سخن‌گوی سرویس اطلاعات و امنیت این کشور روز ۱۵ تیرماه گذشته از اخراج دو دیپلمات ایرانی از هلند خبر داده، اما اعلام کرده بودند که این مقام اطلاعاتی از ذکر دلیل این اقدام امتناع کرده است.

علی معتمد روز ۲۴ آذرماه ۱۳۹۴ در شهر آلمیره هلند هدف اصابت گلوله قرار گرفت و همان روز در بیمارستان جان سپرد. سپس خرداد ماه سال جاری ۱۳۹۷ برای نخستین بار دادگاهی در هلند برای رسیدگی به اتهام دو مظنون به قتل او برگزار شد. هم‌زمان رسانه‌های هلند اعلام کردند که علی معتمد «به احتمال قریب به یقین» همان محمدرضا کلاهی صمدی، عضو سازمان مجاهدین خلق و عامل اصلی انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۰ است.

روز ۱۷ آبان ۱۳۹۶ نیز یک ایرانی، مشهور به احمد نیسی، در شهر لاهه هلند به ضرب گلوله کشته شد. از احمد نیسی به‌عنوان موسس و رهبر «جنبش آزادی‌بخش الاحواز» یاد شده بود. نزدیکان نیسی نیز انگشت اتهام را به سوی جمهوری اسلامی دراز کرده‌اند.

دانمارک در این میان، در اتهام سنگینی که متوجه ایران کرده از حمایت کامل آمریکا برخوردار شده و مدعی حمایت بریتانیا است. اتحادیه اروپا هم از «رصد» وقایع خبر داده است. به‌نظر می‌رسد که نتیجه این «رصد» برای آینده رابطه اروپا و جمهوری اسلامی تعیین‌کننده باشد.

دادگاه میکونوس یکی از مهم‌ترین دادگاه‌هایی‌ست که ماهیت تروریستی و ضدانسانی حکومت اسلامی را به جهانیان شناساند.

در ماجرای ترور میکونوس که در رستورانی به‌همین نام واقع در  برلین – آلمان،  در تاریخ ۱۷ سپتامبر ۱۹۹۲‌-‌۲۶ شهریور ۱۳۷۱ رخ داد، صادق شرفکندی دبیرکلحزب دموکرات کردستان ایران، همایون اردلان و فتاح عبدلی نماینده حرب دموکرات و نوری دهکردی کارمند صلب سرخ  به قتل رسیدند. این ترور تاثیر زیادی بر روی روابط بین ایران و کشورهای اروپایی داشت.

یک سال بعد از حادثه رستوران میکونوس یک ایرانی تروریست به نام کاظم دارابی کازرونی که مشکوک به عضویت در سپاه پاسداران و سازمان امنیت ایران بود و ۴ لبنانی به نام‌های یوسف امین، محمد اتریس، عطاالله عیاد و عباس رحیل توسط پلیس آلمان دستگیر شدند و محاکمه متهمان در ششم آبان‌ماه سال ۱۳۷۲ در آلمان آغاز شد. دادگاه میکونوس حدود ۵ سال و ۲۴۷ جلسه طول کشید و حدود ۹ میلیون فرانک هزینه در برداشت. در جلسات این دادگاه بیش از ۱۷۰ نفر در دادگاه حاضر شده و در مورد حادثه ترور گواهی دادند. دادستان دادگاه برونو یوست و قاضی آن فریچوف کوبش بودند. حکم دادگاه میکونوس در بیست و یکم فروردین ماه سال ۱۳۷۶ صادر شد و طی آن کاظم دارابی از اتباع ایرانی و عباس رحیل تبعه لبنانی به حبس ابد و یوسف امین و محمد اتریس هر دو نفر از اتباع لبنان به ترتیب به ۱۱ و ۵ سال زندان محکوم شدند. در این حکم متهم دیگر نیز به نام عطاالله ایاد تبرئه شد. هم‌چنین از آن‌جا که در جلسات دادگاه مفهومی به‌نام وظایف ویژه مطرح شده بود که سران رژیم ایران تصمیم‌گیرندگان اصلی آن کمیته بودند، مسئولان وقت حکومت اسلامی ایران یعنی هاشمی رفسنجانی رییس‌جمهور وقت ایران، علی فلاحیان وزیر اطلاعات وقت، علی‌اکبر ولایتی وزیر امور خارجه وقت و سیدعلی خامنه‌ای رهبر حکومت اسلامی ایران متهم به زمینه‌سازی ماجرای میکونوس شدند. این افراد هنوز هم تحت تعقیب اینترپل هستند و نمی‌توانند از ایران خارج شوند.

در واقع تعدادی از سران حکومت اسلامی در دادگاه‌های مختلف به تروریسم متهم شده و تحت تعقیب اینترپل هستند هاشمی رفسنجانی، علی فلاحیان، علی‌اکبر و سیدعلی خامنه‌ای محکوم شدند.

این دادگاه و رای نهایی آن از نظر حقوق بین‌الملل بسیار معتبر است چرا که یک دادگاه بی‌طرف و مستقل اروپایی سران عالی‌رتبه حکومت اسلامی را به تروریسم مخالفین متهم کرده است!

در جمع‌بندی می‌توان که حکومت اسلامی ترکیه و حکومت اسلامی ایران در خصومت و دشمنی علیه آزادی‌های فردی و جمعی و برابری و عدالت اجتماعی نه تنها تفاوت چندانی ندارند، بلکه با همدیگر همکاری‌های وسیع مخفی و علنی از جمله بر علیه مخالفین خود دارند. ایدئولوژی هر دو حکومت متاثر از فاشیسم ملی‌- مذهبی است.

شایان ذکر است که خمینی بنیان‌گذار حکومت جهل و جنایت و ترور و کشتار اسلامی در ۱۴ فوریه ۱۹۸۹، با یک فتوای چند خطی رسما فتوای قتل یک نویسنده انگلیسی به اسم سلمان رشدی را صادر نمود. جرم رشدی نوشتن رمانی به نام «آیان شیطانی» بود.

سیدعلی خامنه‌ای جانشین خمینی، جانی‌تر و خشن‌تر از خمینی، تروریسم دولتی را فعال‌تر کرد. از اواخر سال ۷۱ از طریق محمدعلی تسخیری رییس روابط بین‌الملل دفترش اقدام به راه‌اندازی اردوگاه‌های آموزشی تروریستی برای مسلمانان سایر کشورها نمود. با تشکیل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی این اردوگاه‌ها زیر نظر آن سازمان به کار خود ادامه داد.

بی‌گمان نباید در مقابل ترور و وحشت حکومت اسلامی سکوت کرد. سکوت جایز نیست و دشمن را هارتر می‌کند. اما در عین حال ضرورت دارد که فعالین سیاسی و فرهنگی و اجتماعی سرنگونی‌طلب و رادیکال حکومت اسلامی با وسواس بیش‌تری مواظب مسایل امنیتی خود باشند. اگر تروریست‌های این حکومت فرصت مناسبی برای ترور مخالفی گیر بیاورند این فرصت را از دست نخواهند داد!

شکی نیست که مردم ایران زمانی به آزادی، برابری، دموکراسی مستقیم و عدالت اجتماعی دست خواهند یافت که کلیت حکومت اسلامی نه با مداخله خارجی، بلکه مستقیما با مبارزه و انقلاب مردمی سرنگون شود تا مردم از طریق نهادها و سازمان‌های مختلف خود بتوانند در فضایی آزاد و برابر و انسانی مستقیما سرنوشت خود را به دست خویش رقم بزنند!

دوشنبه بیست و هفتم مرداد ۱۳۹۹ – هفدهم اوت ۲۰۲۰ 

برخی لینک‌‌ها در رابطه با مسعود مولوی و ترور وی:

فیلم صحنه ترور:https://vimeo.com/401669372

رویترز: قتل مسعود مولوی توسط اطلاعاتhttps://youtu.be/QPZHwrAuAXE

افشاگری خانواده مسعود مولوی: https://youtu.be/0fzunTtmRYA

قسمت اول – سریال مستند ولایت مطلقه فسادhttps://youtu.be/KcjHbS0YyWU

مسعود مولوی که بود و چرا ترور شد؟https://youtu.be/Yu06sHpju_g

تمام افشاگری‌های مسعود مولویhttps://youtu.be/nYxtHayVfUw