Home ستون آزاد آرشیو ستون آزاد وقتی شاهزاده می بخشد، حقیقت نژاد نمی بخشد-احمد حیدریان

وقتی شاهزاده می بخشد، حقیقت نژاد نمی بخشد-احمد حیدریان

آقای حقیقت نژاد «گوسفند وار عمل نکن!»

به تازگی یک فایل صوتی از شاهزاده رضا پهلوی در شبکه های اجتماعی منتشر شده  که در آن گفته است شخصا یک نظام حکومتی جمهوری را به پادشاهی موروثی ترجیح می دهد زیرا به گفته او، «یک دوره انتخاباتی مشخص دارد و افراد مسوول هستند.»[1]

وی در ادامه گفته که اگر روزی برسد که نهاد سلطنت همچنان برای ایران لازم باشد «چه اشکالی دارد که مبنای این مساله انتخاب یا پیشنهاد یک فرد شایسته برای این مقام باشد؟»

ولیعهد سابق ایران گفته ایرانیان به “آقا بالاسر” نیاز ندارند:«من هرگز حاضر نیستم آقا بالاسر داشته باشم چه برسد به این که برای دیگران آقابالاسر بشوم. از این فرهنگ فردمحوری باید خارج بشویم دوستان و برویم دنبال سیستم محور کردن مساله.ما تا زمانی که بخواهیم گوسفندوار عمل کنیم سر و کله چوپان ها هم پیدا خواهد شد.»

این موضع خوشحال کننده آنقدر جای خوشحالی دارد که بتوان گره بسیاری از مسائل موجود در جریان اپوزیسیون را برای مقابله همه جانبه با جمهوری اسلامی باز کند.

عدول آخرین فرزند پهلوی از مقام و منصبی که روزی از آنِ پدرش بود و در آزادی سیاسی خوشنام نبود می تواند امید به آینده ایران را صدچندان کند و اراده جمعی زیادی را دور هم جمع نماید.

اما در این میان کسانی هم هستند که به هر دلیلی قصد دارند این اراده را فروپاشند. رضا حقیقت نژاد یکی از آنهاست. ساعتی قبل ایشان در اکانت شخصی خود در توئیتر در تحلیل این موضع، حرفهای بسیار عجیبی را منتشر کرد:

« تحلیل من از جنبه ریسک پذیری این است که رضا پهلوی باید در صفت و در عمل شاهزاده بماند. هر چه او از نقش و هیبت شاهزاده بودن عدول کند، امکان و قدرت نقش آفرینی‌اش کمتر می‌شود، تا جایی که ممکن است تبدیل به یک فعال سیاسی عادی شود. این یک بازی باخت-باخت است.

بخشی از اپوزیسیون به خاطر اینکه او شاهزاده است، دوستش دارند و بسیاری به خاطر اینکه می‌خواهند شاه=لیدر داشته باشند، به او امید دارند. لایه‌های دیگری هم چون او شاهزاده است، برایش احترام و اعتبار قائل هستند. شما نمی‌توانید تصور و تصویر تاریخی را سریع عوض کنید. دوره معجزه گذشته.

راهی که اکنون شاهزاده رضا پهلوی طی می‌کند، ظاهر خیلی دلپذیر و دموکراتیکی دارد ولی ریسک بالایی دارد. اپوزیسیون در مسیر حرکت از جنبش به سمت آلترناتیو نیاز به سرمایه کلان دارد. مهره‌های قدرتمند یکی از این سرمایه‌ها هستند. تبدیل کردن شاهزاده به فعال جمهوری‌خواه، سوخت سرمایه است.

اگر می‌خواستم به او درباره نقشش پیشنهاد دهم، می‌گفتم دفتر خانواده پادشاهی را در چند شهر جهان ایجاد کند، رسانه بزند، با سیاستمداران و خانواده‌های پادشاهی جهان ارتباط قوی‌تر برقرار کند، صدای تغییرخواهی اپوزیسیون را جهانی‌تر و پشتوانه بین‌المللی اپوزیسیون را تقویت کند.

او حق دارد نخواهد پادشاه آینده ایران باشد ولی می‌تواند از سرمایه و اعتبار شاهزاده بودن برای تقویت قدرت، موقعیت و ارتباطات اپوزیسیون استفاده کند. نقش مفید او این نیست که لولای بین در اپوزیسیون باشد. این یک راهبرد اشتباه است. مدافعان چنین راهبردی دارند چشم بسته قمار می‌کنند.»[1]

فرض غلط او در این تحلیل، جایگاه ولیعهد سابق ایران است. طوری وانمود می کند که ایشان مرکز ثقل نیروهای سیاسی مخالف حکومت ایران بوده و مبتنی بر این فرض غلط همه صغری-کبری های خودش را دور آن می چیند.

نمونه ای از این صغری-کبری ها را ببینید:

  • نقش و هیبت شاهزاده بودن
  • مهره‌های قدرتمند
  • سرمایه های کلان
  • صدای تغییرخواهی اپوزیسیون

اتفاقا اگر شاهزاده مقبولیت عمومی و فراگیر بین نیروهای اپوزیسیون و جامعه ایرانی داشت به هیچ وجه نمی توانست چشم بر آن ببندد و داعیه دار حکومت جمهوری شود.

چشم بستن بر طیف های متفاوت اپوزیسیون، بزرگ نشان دادن چهره سیاسی ای که واقعا در تراز سلطنت هم نیست و منجی نشان دادن ایشان برای نجات ایران، توهین هایی است که به مردم و نیروهای سیاسی دیگر کرده و در این رشته توئیت مستتر است.

فارغ از این که ظاهرا خودش هم تمایلی برای سلطنت ندارد- خلا مقبولیت- گویا برخی به زور می خواهد ردای بلند پادشاهی را بر اندام کوتاه وی بیندازند. گویا تنها راه خیزش عمومی مردم رضا پهلوی و پادشاهی خواهان است و دیگران نه تنها عرضه این کار را ندارند که شایستگی آن را هم ندارند.

حقیقت نژاد همان جوری عمل می کند که آخرین فرزند شاه گفته.« گوسفندوار عمل کردن»

مردم نه قیّم می خواهند و نه برای شکستن این دیوار نیاز به رضا پهلوی. این شخص ایشان، حامیانش و پادشاهی خواهان هستند که باید به سمت مردم بروند. نه مردم به سمت آنان. گویا آقای حقیت نژاد همین را می خواهد!

احمد حیدریان چهارشنبه – ۲۷ اسفند ۱۳۹۹


[1] توئیتر-رشته توئیت شاهزاده و قمار چشم بسته/ ۱۲:۳۲ بعدازظهر · ۱۷ مارس ۲۰۲۱·Twitter for iPhone


[1] بی بی سی فارسی- رضا پهلوی: نظام جمهوری را به پادشاهی ترجیح می دهم/ ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ – ۱۶ مارس ۲۰۲۱

[1] توئیتر-رشته توئیت شاهزاده و قمار چشم بسته/ ۱۲:۳۲ بعدازظهر · ۱۷ مارس ·Twitter for iPhone۲۰۲۱