Home خبرها ارشیو خبرها سوء استفاده از ویروس برای فشار بیشتر روی زندانیان سیاسی در جمهوری اسلامی ایران
ارشیو خبرها - خبرها - آوریل 21, 2020

سوء استفاده از ویروس برای فشار بیشتر روی زندانیان سیاسی در جمهوری اسلامی ایران

Presse Aussendung 20.04.2020

اطلاعیه مطبوعاتی

                                                        ۲۰ آوریل ۲۰۲۰ مصادف با  ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹                                  

زندان های پر ازدحام از یکسو وعدم توجه مسؤلین به استاندارد های بین المللی در امر بهداشت زمینۀ مناسبی برای رشد وانتشار بیماری های عفونی به ویژه ویروس کوید-۱۹ را فراهم ساخته اند.

با توجه به این مهم که در اواسط فوریه سال ۲۰۲۰، با وجود کاهش تعداد مبتلایان در اکثر شهرهای چین، ولی بیش از ۵۰۰ مورد جدید کووید-۱۹ در پنج زندان این کشور تشخیص داده شده اند.

گزارشهای مشابهی در این مورد از زندانهای ایران نیز وجود دارند، که حاکی از ابتلای تعداد متعددی از زندانیان به این بیماریست. اما تعداد واقعی این مبتلایان تاکنون پنهان مانده وحاکمان جمهوری اسلامی با اشراف به خطر مرگ هزاران زندانی سعی در تقلیل و کوچک شمردن امکان این واقعه داشته اند. بیشتر زندانیان مبتلا در شهرهای ارومیه ومشهد در بند نگهداری میشوند.


در روزها وهفته های گذشته خبر گزاریها دلالت بر طغیان وقیام زندانیان در بعضی از زندان های کشور ناشی از ترس ابتلا به بیماری کوید-۱۹ داشته، که متاسفانه با برخود خشونت بار ماموران مواجه شده ودر این مقابله ۳۶ نفر از زندانیان جان خود را از دست داده اند.

البته کارگزاران دستگاه قضایی جمهوری اسلامی بیش از ۸۰۰۰۰ زندانی را برای جلوگیری شیوع ویروس از زندانهای ایران آزاد کرده، اما این افراد تنها تعداد اندکی از زندانیان سیاسی را شامل می شوند.

از جمله موارد دلخراش اخیر قتل دانیال زین العابدین در زندان میاندواب است. او که در شهریور سال ۱۳۹۶ قبل از رسیدن به سن ۱۸ سالگی دستگیر ومحکوم به اعدام شده بود بعد از طغیان در زندان مهاباد به زندان میاندواب منتقل شده و در آنجا در اثر ضرب و جرح ماموران جان خود را از دست داده و جسدش تحت عنوان “خودکشی” به والدینش تحویل داده میشود.

روپرت کولویل، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نسبت به سرنوشت ۶ نفر دیگر که در روز دهم فروردین همزمان با دانیال زین‌العابدین در زندان میاندوآب مورد ضرب وشتم قرار گرفته بودند شدیدأ ابراز نگرانی کرد واز مقامات ایران خواست «کلیۀ تمهیدات لازم را برای تامین ایمنی وحفظ جان آنان» بکار بندند.

هموطنان عزیز، ما بعنوان گروه های حامی ومدافع حقوق بشر ضمن محکوم کردن سیاست های خشونت بار و پنهان کاری مسؤلین قضایی جمهوری اسلامی، در برهه حساس کنونی نگرانی شدید و موجه خود را ابراز داشته و اکیدا خواستار آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی میباشیم. جان این انسان ها که فقط به خاطر درخواست مشارکت وامکان دخالت مشروع در تعیین سرنوشت کشورشان پشت میله های زندان و‌تحت شکنجه قرار گرفته اند، در خطر جدی است.

اقای خامنه ای، سرداران سپاه ودولت روحانی مسئول جان این فرزندان ملت ایران هستند!