Home خبرها ارشیو خبرها آسیا تایمز: همکاری ایران و چین به مذاق آمریکا خوش نمی آید
ارشیو خبرها - خبرها - جولای 23, 2020

آسیا تایمز: همکاری ایران و چین به مذاق آمریکا خوش نمی آید

«آسیا تایمز» از رسانه های خبری منطقه شرق آسیا با اشاره به نزدیکتر شدن روابط ایران و چین در چارچوب برنامه جامع همکاری های ۲۵ ساله نوشت که این برنامه به مذاق آمریکا خوش نمی آید و طبیعی است که در مسیر آن سنگ اندازی کند.

به گزارش ایرنا «آسیا تایمز» روز دوشنبه در مطلبی با بیان اینکه «برنامه جامع ۲۵ ساله، جایگاه ایران را در طرح راه ابریشم چین مستحکم تر از هر زمانی می کند و تحولات شگرف راهبردی منطقه ای را به دنبال خواهد داشت» نوشت: در شرایطی که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در این تصور است که با فشارهای حداکثری ایران را به زانو دراورد و مناسباتش با پکن تیره تر از هر زمانی شده است، چین و ایران در حال رایزنی درباره این برنامه هستند برنامه ای که «نقشه های دولت ترامپ را برای انزوای اقتصادی ایران نقش بر آب می کند».

این تارنمای خبری در ادامه از «نگرانی های آمریکا و ناخرسندی غربی ها» سخن به میان آورده و نوشته است طبیعی بود که آمریکا و اروپا خیلی زود علیه این برنامه موضع گیری کرده و ندای محکومیت سر دهند».

گزارش در ادامه «روابط نزدیکتر ایران و چین را مناسبات میان دو کشوری معرفی کرد که آمریکا آنها را تهدیدی برای خود می داند» و نوشت که به هیچوجه چنین برنامه ای برای آمریکا سرگرم کننده و خوشایند نخواهد بود سایه این روابط وقتی که به جاده ابریشم قرن بیست و یکم (یک کمربند-یک جاده) مرتبط می شود، بیش از هر زمانی بر واشنگتن سنگینی می کند.

گزارش با رد شایعات پیرامون این برنامه از جمله «انتقال نیروی نظامی چین به ایران»، همکاری های دو کشور را یک تحول در زمینه اقتصادی معرفی کرده است که باعث سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری چین در ایران خواهد شد.

آسیا تایمز برنامه جامع میان ایران و چین را «نقشه راهی» می داند که از دیدگاه ایران زوایای آن شفاف است و اطلاع رسانی های بیشتری هم درباره آن صورت خواهد گرفت و در نهایت تحولی در مشارکت راهبردی ایران و چین ایجاد خواهد کرد.

این رسانه سپس مخالفان ایران در خارج از کشور را هم به شمارش گرفته و نوشته است: این گروه از مخالفان هم برپایه اطلاعاتی نادرست بر طبل مخالفت کوبیدند و گفتند که برنامه جامع، راه را برای مستعمره شدن ایران باز می کند و کنترل یکی از جزایر ایرانی در خلیج فارس را در اختیار چین قرار خواهد داد و ایران را یکی از قمرهای چین خواهد کرد حال آنکه چنین برنامه ای راهگشای آینده دو کشور است و هر دو طرف چشم به چنین آینده ای دوخته اند و در مسیری حرکت می کنند که «یکجانبه گرایی آمریکا در برابر تهران – پکن را به چالش می کشد».

آسیا تایمز چشم انداز برنامه جامع ایران و چین را فراتر از اینها دیده و نوشته است «دیر نیست که قدرت دیگری چون پاکستان به آن ملحق شود و دیری نمی پاید که افغانستان را دربر می گیرد و عراق و سوریه هم انتظار دارند بخشی از آن باشند و این رهیافت برای واشنگتن پیام انزوا و مطرودیت بیشتر را در خود دارد».

گزارش در پایان ایران را کشوری می شناساند که «در برابر فشار حداکثری مقاومت حداکثری پیشه می کند» و نفوذ سنتی خود را به هر منطقه ای که صلاحدید باشد می کشاند چون خوب می داند که قدرت ستون محور آسیای غربی و خاورمیانه است.

Published on ژوئیه 13, 2020

برگرفته از مجله هفته