Home ویژه ایران لیبرال آرشیو ویژه ایران لیبرال اغتشاش قرار است به کجا برسد؟- حسن بهگر

اغتشاش قرار است به کجا برسد؟- حسن بهگر

باید به واقعیت چشم گشود. خرابکاری در تأسیسات هسته ای ایران و آتش سوزی های بیش از هزار مورد در ما ه های اخیر حاکی از آنست که نیروهایی کوشش دارند ایران را از وضعیت عادی خارج و به سوی اغتشاش سوق دهند.

اعلام موجودیت  “یوزپلنگ های سرزمین مادری” که معلوم نیست اسم مضحکشان را از کدام زبان خارجی ترجمه کرده اند و بر عهده گرفتن مسئولیت آتش سوزی در تأسیسات هسته ای نطنز توسط آنها، حکایت از فعال شدن نیروهای مزدور دارد و هیچ بعید نیست به دنبال وخیم شدن اوضاع، گروه های دیگری از همین قبیل  اعلام وجود بکنند تا به هرج ومرج داخل ایران بیشتر دامن بزنند.

توسل ایران به کشورهای آلمان ، فرانسه و انگلیس برای حل اختلاف به جایی نخواهد رسید. اخطار قبلی جمهوری اسلامی مبنی براینکه در صورت ارسال پرونده ایران به شورای امنیت، از NPT خارج خواهد شد با مخالفت روسیه مواجه شد و سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای روسیه دراین ارتباط گفت: ما از ایران می‌خواهیم از پیمان منع انتشار سلاح‌های هسته‌ای خارج نشود و در چهارچوب تعهدات خود در آژانس بین المللی انرژی اتمی بماند..

جلسه ۱۶ دی سال گذشته ناتو که  برای بررسی بحران ایران پس از ترور قاسم سلیمانی ، در بروکسل تشکیل شد. هشدار آمریکا برای هدف قرار دادن ۵۲ نقطه در ایران حائز اهمیت است.(1)

جمهوری اسلامی فاقد دستگاه دیپلماسی کارآمد است و تهدید های نسنجیده اش به بغرنج شدن شرایط میانجامد.

تحریم ها، به ویژه تحریم دارو و وضع بد اقتصادی، اوضاعی شبیه اوضاع عراق قبل از حمله آمریکا فراهم کرده است. مشخص است که آمریکا همان شیوه را در مورد ایران دنبال می کند: تضعیف کشور به حد ممکن تا جایی که حمله ی نظامی با کمترین هزینه ممکن گردد.

بدیهی است اسراییل خواستار جنگ با ایران است و از هرگونه تحریک آمریکا به جنگ و خرابکاری بازنخواهد ایستاد و رد پای اسراییل در خرابکاری های اخیر اشکار است و معلوم است که از آخرین روزهای زمامداری ترامپ نهایت سوء استفاده را میخواهد ببرد. ولی فشار اسرائیل ادامه دارد و در انتخابات آبان ماه ریاست جمهوری آمریکا سیاست کلی آمریکا نسبت به ایران  تغییر نخواهد کرد. هرچند احتمال اینکه ترامپ دیگری با همین تمایل به عملیات متهورانه و احمقانه به صحنه بیاید کم است.

شنبه – ۱۴ تیر ۱۳۹۹

2020-07-04

(1)https://www.radiofarda.com/a/nato-to-hold-urgent-meeting-on-monday-over-iraq-iran-crisis/30362611.html