Home آرشیو حسن بهگر حماس از کجا آمده؟- حسن بهگر

حماس از کجا آمده؟- حسن بهگر

اشغالگری و سیاست اسرائیل

هیچ انسان خردمند ی که باور به انسانیت داشته باشد از قتل های بیرحمانه و اسیر گرفتن انسان های غیر نظامی توسط حماس نمی تواند خوشحال باشد یا آن را تایید کند اما بسیار کوته نظرانه است اگر فجایع اخیر را فقط در قاب امروز ببینیم. این عملیات واکنش به جنایات حکومت اسراییل طی سالیان دراز بوده است. نگاهی به  واکنش مقامات اسراییل بکنیم.

نتانیاهو روز یکشنبه گفت: «ما آنها را نابود خواهیم کرد و به زور انتقام این روز سیاهی را که آنها به اسرائیل و شهروندانش تحمیل کرده‌اند، خواهیم گرفت».

رهبران اسرائیل سیاستمداران با الفاظ آخرالزمانی در مورد انتقام جویی صحبت کرده اند از فلسطینی ها به عنوان «جانورن انسان نما» یاد کرده و نه تنها غزه و مردم عادی را بمباران کردند و ازانداختن  بمب فسفری نیز دریغ نکردند و حتا آب، برق، غذا و سوخت را هم برای آنهایی که تا حال زنده مانده اند قطع کرده اند. سازمان دیده‌بان حقوق بشر تایید کرد که  اسراییل طی روزهای 10 و 11 اکتبر در حمله به غزه و لبنان از بمب های فسفری استفاده کرده است . این بمب اگر روی اعضای بدن بیفتد تا عمق بدن را می سوزاند و خاموش نمی شود و حتی استخوان را هم می سوزاند. همچنین جزء رده تسلیحات کشتار جمعی WMD یا WEAPON OF MASS DESTRUCTION قرار می گیرد و استفاده از آن ممنوع است ولی آن را هم کافی نمی دانستند بمب خوشه ای را هم افزودند ولی متاسفانه صدایی در مخالفت از هیچ کجا در نیامد.

 دروغ  های کلاسیک جنگی

بایدن در یک سخنرانی گفت که بریدن سر نوزادان را دیده است که موجب جنجال شد و سپس کاخ سفید آن را  تکذیب کرد. (1) جنایات هر دو طرف غیر قابل انکار است ولی از تبلیغات معمول در  جنگ ها که امروز  به مدد رسانه های دیجتالی اسان تر تولید و توزیع می شود نباید غافل شد.از این دست دروغ ها بسیار پراکنده شد که پرداختن به آن از حوصله این مقال خارج است.

حماس یا جنبش مقاومت اسلامی  مخفف «حركة المقاومة الإسلامية» است . . این سازمان در سال ۱۹۸۷ به رهبری عبدالعزیز رنتیسی و شیخ احمد یاسین به‌عنوان شاخه فلسطینی اخوان‌المسلمین تأسیس شده و هدف خود را «آزادی تمامی خاک فلسطین» اعلام کرده‌است.

حماس از عملیات انتحاری  و بمب گذاری هم استفاده کرده است و بعنوان یک گروه تروریستی برچسب خورده است و به همین سبب سران اسراییل این گروه را با داعش مقایسه می کنند در صورتی که این گروه برای اسلام کوشش نمی کند و برای آزادی فلسطین می جنگد.

چه کسانی از حماس پشتیبانی می کنند ؟

شاید برای برخی عجیب باشد ولی این واقعیت دارد که نتانیاهو در قدرت گرفتن حماس نقش داشت و از آن حمایت کرده است . برای چندین سال  بنیامین نتانیاهو سیاستی را در پیش گرفت که قدرت را بین نوار غزه و کرانه باختری تقسیم کرد – محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را به زانو درآورد و در عین حال اقداماتی را انجام داد که گروه تروریستی حماس را تقویت کرد. مقصود  این بود که دولت تشکیلات خودگردان فلسطین  از پیشروی به سمت تأسیس یک کشور فلسطینی باز بماند(2). تا مدت های مدیدی این جمله شعار او بود «هرکسی که می‌خواهد از ایجاد یک کشور فلسطینی جلوگیری کند، باید از تقویت حماس و انتقال پول به حماس حمایت کند» از آنجا که معروف است سیاست پدر و مادر ندارد سازمان حماس هم وقتی پول از جای دیگری برایش رسید تغییر موضع داد. با پا پیش گذاشتن قطربرای کمک مالی حماس تغییر جهت داد چنانچه بعدها  قطر با پرداخت ماهیانه 30 میلیون  دلار بعنوان پشتیبان عمده حماس درآمد.(3)

از کمک های مالی ج ا نیز یک فقره کمک 22 میلیون دلاری افشا شده است که در نشریه العالم انتشار پیدا کرد:

«محمود الزهار، وزیر خارجه پیشین و عضو ارشد کادر رهبری حماس، در گفت‌وگو با العالم گفت: در دیدار سال ۲۰۰۶ با قاسم سلیمانی در تهران، «مشکل اساسی حقوق کارمندان و خدمات اجتماعی و کمک‌های دیگر» به مردم غزه را توضیح دادم و «حاج قاسم فوراً درخواست ما را پاسخ داد به‌گونه‌ای که روز بعد که پایان سفر بود، ۲۲ میلیون دلار[ در چمدان‌های فرودگاه (تهران) دیدم».الزهار همچنین گفت: «قرار بود مبلغ بیش‌تری پرداخت شود اما (هیئت حماس) ۹ نفره بود و نمی‌توانستیم بیش از این حمل کنیم زیرا هر چمدان ۴۰ کیلوگرم گنجایش داشت.» ((4)

با وجود تکذیب برخی از مقامات جمهوری اسلامی، این رژیم حماس را به رسمیت شناخته و از آن پشتیبانی مالی و تسلیحاتی می کند. حماس سنی است و شاخه ای از اخوان المسلمین است و نزدیکی که حزب الله لبنان با جمهوری اسلامی دارد حماس ندارد. روابط با حماس بالا و پایین داشته است ولی ایران همواره از این سازمان حمایت کرده است ولی به نظر نمی رسد که در این حادثه نقش موثری داشته باشد.

درگیری بین اسرائیل و حزب الله، به طور چشمگیری خطر آلوده شدن ایران در این جنگ را دارد ولی ظاهرا این درگیری ها تا کنون فقط در مرز بوده و بخوبی مدیریت شده است .

سیاست ایالات متحده

وزیر امورخارجه آمریکا آنتونی بلینکن شنبه گفت هیچ شواهدی وجود ندارد که ایران پشت عملیات حماس علیه اسرائیل باشدو جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه به وقت محلی برابر با ۱۲ اکتبر: هنوز اطلاعات یا شواهدی نداریم که نشان دهد ایران با این حملات ارتباط مستقیم داشته است اما البته ایران به طور کلی نقش دارد و از حماس و سایر گروه های تروریستی حمایت کرده است.

این موضع گیری سریع  به نظر من بسیار با معنا بود و آمریکا نمی خواست حمله حماس گزکی به دست نتانیاهو بدهد که آمریکا را درگیر جنگی ناخواسته نماید. این شعار تبلیغاتی هم بود که حمله حماس 11 سپتامبر اسراییل است و در این میان نتانیاهو صحبت از دادن تغییر در خاورمیانه هم کرد.

دولت بایدن متعهد شده است از اسرائیل حمایت کند و حق دفاع این کشور از خود را تایید کرده است.اروپا هم در این امر با ایالات متحده هماهنگ است .

چند سناتور هوادار اسراییل کوشش کردند تا از جهات گوناگون رئیس جمهوری را در فشار بگذارند که پایانه های نفتی ایران را به تلافی حمله حماس بمباران کند. پاسخ به این درخواست عجیب روشن بود که با کمبود نفت و بالا رفتن قیمت نفت چه خواهید کرد؟ اما فشارها سرانجام دامن 6 میلیارد دلار انتقالی به قطر را گرفت و گویا فعلا متوقف شده است .

اما در این گیرودار به نقل از خبرگزاری فارس انعکاس پیدا کرد که پس ازمدت کوتاهی برداشته شد و اثری از آن باقی نماند:

« مقام سابق پنتاگون : هدف اصلی اسرائیل حمله به ایران است به گفته یک مقام سابق پنتاگون هدف نهایی بنیامین نتانیاهو جنگ با ایران است.

مالوف می‌گوید: «ورود ناو هواپیمار جرالد فورد و پنج ناوشکن دیگر به دریای مدیترانه زمینه را برای مقاصد نتانیاهو هموار می‌کند. به گفته این مقام سابق پنتاگون اسرائیل در صدد باز کردن پای
حزب الله به جنگ با حماس است و بعد از آن به ایران و تأسیسات این کشور حمله خواهد کرد.».

غزه چه خواهد شد؟

فرض کنیم  اسرائیل  موفق شود رهبری حماس را ریشه کن کند، تکلیف غزه چه خواهد شد؟

آیا باقیماندهٔ غزه  متصل به اسراییل خواهد ماند ؟

شاید پرسش را در قالبی بزرگتر ببینیم پس از این جنگ اصولاً مساله دو دولت در فلسطین امکان تحقق دارد؟

به هر حال پایان هر جنگی صلح است . تا کی  دولت اسراییل  می تواند بیش از 400 قطعنامه سازمان ملل را زیر پا بگذارد و آن را مسخره کند و حتا به توصیه آمریکا که منع پیشروی شهرک سازی را توصیه می کند وقعی ننهد؟  دولت های غربی با یک قطعنامه سازمان ملل به لیبی حمله کردند و نابودش کردند .

بیاد بیاوریم که فقط دو روز پیش از حمله حماس در پنجم اکتبر شهرک نشین های اسراییلی به زیارت کنندگان مسجدالاقصی حمله کردند و آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند. خطیب مسجد الاقصی نسبت به چنین تعرضی به مقامات اسراییل هشدار داد .همه می دانند که این دیگر مساله فقط فلسطین نیست بلکه مربوط به مسلمین جهان است و چنین حرکات تحریک آمیزی  نمی تواند بی پاسخ باقی بماند.

نتایج این جنگ

اسطوره شکست ناپذیری اسراییل فروریخته و قابل جبران نیست . کشتار بیش از حد و انتقام جویانه چاره ساز نیست و حقانیت اسراییل را بیش از پیش به چالش خواهد کشید.

اکنون جنگ اوکراین به فراموشی سپرده شده ولی ادوات جنگی آن در دست حماس برای مقابله با اسراییل بکار می رود. غزه قفس روبازی به وسعت365 کیلومتر مربع با دو میلیون وسیصدهزارنفرجمعیت که یک میلیون آن کودک بشمار می آید زیر بمبارانند. آنان نه ارتشی دارند و نه اسلحه و پناهگاهی ولی اسراییل با پشتیبانی ناتو می تازد .

هدف بعدی احتمالا حزب الله لبنان و ایران است . ایران هم به پشتیبانی گروه های مقاومت غرب آسیا از شام تا خلیج فارس می نازد:

حزب الله، انصارالله، حشدالشعبی، کتائب حزب الله، حماس، جهاد اسلامی فلسطین و تعداد بیشماری دیگررا در آستین دارد. تازه ایران فرصت خوبی پیدا کرده که به عرب ها نزدیک شود.

در حال حاضر پیمان ابراهیم که اسراییل می خواست بعنوان ابرقدرت منطقه از شیخ نشینان وعرب های مجاور محافظت کند فروریخته و حکایت آن کسی است که در پی یک آگهی فروش سگ نگهبان مراجعه کرد و به او گفتند که دیر آمدی شب گذشته سگ نگهبان را دزدیدند.

شنبه – ۲۲ مهر ۱۴۰۲

2023-10-14

(3)        کاهش کمک مالی قطر به حماس به علت روابط با سوریه

(4)        حماس- ویکی پدیا