Home ستون آزاد آرشیو ستون آزاد نورمالیزاسیون سیاسی از فدرالیسم؟-احمد حیدریان

نورمالیزاسیون سیاسی از فدرالیسم؟-احمد حیدریان

بیانیه ای منسوب به «بیانیه مشترک حزب مشروطه ایران و شورای مدیریت گذار درباره گسترش کارزار “نه به جمموری اسلامی” » از طریق فضای مجازی منتشر شده است.

در این بیانیه از هم وطنان میهن دوست خواسته شده خواست “نه به جمهوری اسلامی” را محور همبستگی ملی قرار دهند.

این که دو گروه سیاسی که در شکل حکومت اختلافات زیادی با هم دارند، کنار هم نشسته و بیانیه ای مشترک امضاء کرده اند اتفاق میمون و مبارکی است که طعم آن می تواند کام مردم را شیرین کند.

اما یک نکته پنهان در این بیانیه، تاکید مجدد بر «حق تعیین سرنوشت اقوام» است. همگان به خوبی می دانند استفاده از این عنوان همان فدرالیسم سیاسی مورد نظر برخی تجزیه طلبان است و حسن شریعتمداری که به عنوان دبیرکل شورای مدیریت گذار پای این بیانیه را امضاء کرده، به حمایت از فدرالیسم شهره است و باز هم ناگفته پیداست که فدرالیسم در ایران اسم رمز تجزیه طلبی است و گروه های سیاسی مختلف مخالف رژیم دینی در ایران بالاخص ملی گراها- که استقلال ملی و یکپارجگی سرزمینی جزء مانیفست اصولی آنهاست- بر این نکته به شدت حساس اند و خط قرمز فعالیت ها و مواضع سیاسی آنان می باشد.

در کنار نام وی نام تجزیه طلب عرب دیگری هم چون یوسف عزیزی بنی طرف به چشم می خورد که مشام مان را تیز تر می کند.

از نام چپ هایی چون حمید تقوایی که بگذریم حضور چهره هایی چون نوری علاءدر این بیانیه اصلا موجه نمی نماید. نمی دانم چرا اما احساس می کنم بیانیه های این چنینی نوعی تلاش برای «نورمالیزاسیون سیاسی« برای عادی سازی فدرالی خواهان و حساسیت زدایی از این مسئله است تا مردم ایران – یا حتی نسل آینده-دیگر نسبت به تجزیه ایران حساس نباشند.

احمد حیدریان-فعال سیاسی

چهارشنبه – ۲۰ اسفند ۱۳۹۹