Home ستون آزاد آرشیو ستون آزاد قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء،- حسین عرب

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء،- حسین عرب

سری قصه ها و غصه ها در جمهوری اسلامی،

قرارگاه خاتم الانبیاء از شاهکارهای رفسجانی است، در باج دادن به پاسدارانی که پس از پایان جنگ درخواست سهم خود را از منافع حکومت داشتند . ادعای سپاه برای ورود به اجرای پروژه های عمرانی بر این مبنا بود که ، سپاه از دوران جنگ،  وارث تعداد زیادی ماشین آلات عمرانی است که استفاده از آنها می تواند به بازسازی کشور کمک کند. البته کسی به رفسجانی و پاسداران نگفت و یا اگر گفت خودشان را به نفهمیدن زدند، که سپاه می تواند ماشین الات موصوف را به شرکتهای پیمانکاری بفروشد یا اجاره بدهد تا هم کار به دستان کاردان، از ماشین آلات باقی مانده از جنگ استفاده شود، و هم دولت درآمدی از محل فروش یا اجاره آنها کسب کند.

بهر جهت واگذاری اجرای پروژه های عمرانی بدون مناقصه با قیمت برآوردی مشاور به سپاه آغاز شد، اولین پروژه احداث بزرگراه تهران- ساوه بود، که خود قصه پر غصه ای است، و در ادامه،  اجرای پروژه های دیگری از قبیل ساخت سد، احداث فازهای گازی عسلویه، خطوط لوله، و خطوط مترو به سپاه محول شد، با ازدیاد پروژه ها، سپاه اقدام  به تاسیس و راه اندازی، قرارگاهی بنام خاتم الانبیاء کرد، که مدیریت و ساماندهی پروژه ها را عهده دار بود و تا این زمان هم مشغول به فعالیت است. با افزایش و نوع پروژه ها ساختار قرارگاه بزرگتر و گسترده تر شد.

در حال حاضر قرارگاه دارای 10 هلدینگ مادر تخصصی است که پروژه های قرار دادی حسب نوع و ماهیت به آنها واگذار می شود، شامل:

  1. قرب نوح(هلدینگ دریایی)
  2. قرب کربلا (هلدینگ راه وشهرسازی)
  3. هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی
  4. گروه سپاسد
  5. گروه سپانیر
  6. گروه نیروگستر
  7. گروه تخصصی شهید رجایی
  8. قرب سماوات (هلدینگ ارتباطات)
  9. قرب کوثر
  10. قرب عاشورا

عموما هلدینگ ها برای اجرای پروژه ها ، اقدام به تاسیس موسسات تحت نظر خود کرده اند، در زیر اسامی تعدادی از موسسات وابسته به هلدینگ های قرارگاه آمده است:

  1. موسسه عمران ساحل
  2. موسسه ریل گستر
  3. موسسه راه سازه
  4. شرکت مهندسی نفت و گاز سپانیر
  5. شرکت مهندسی سپاسد
  6. مؤسسه نور
  7. مؤسسه سماء
  8. مؤسسه مهندسین مشاور ایمن سازان
  9. موسسه ویژه حرا
  10. گروه تخصصی شهید رجایی

قرارگاه خاتم، هلدینگ های تحت امر آن، و موسسات متعلق به قرارگاه، بعلت عدم ثبت در سازمان ثبت شرکت ها، فاقد کد اقتصادی بوده و ملزم به ارائه تراز و حساب سود و زیان سالیانه به وزارت اقتصاد و دارایی نیستند، و لذا حساب سود و زیان آنها مشخص نیست. از طرف دیگر، شرکت ها و موسسات خصوصی که با قرارگاه بده بستان اقتصادی دارند، در فاکتورهای خود ملزم به درج کد اقتصادی نیستند، و لذا قرارگاه برای معاملات بخش خصوصی ، حفره سیاهی هست، که مقادیر و مبالغ رد و بدل شده قابل راستی آزمایی نیست. بر اثر اصرار وزارت دارایی و یادآوری سوء استفاده هایی که می تواند در معامله با قرارگاه توسط بخش خصوصی انجام شود، قرارگاه پذیرفت خرید از بخش خصوصی را مشروط به دریافت فاکتور با کد اقتصادی کند، اما چون وزارت اقتصاد امکان بررسی اسناد مالی قرارگاه خاتم را ندارد، صحه گذاری این امر که فاکتورهای خرید قرارگاه دارای کد اقتصادی هستند امکان پذیر نیست و لازم ست تنها به قول مسئولین قرارگاه بسنده کنند!!

سیستم های ارتباطی قرارگاه اعم از اینترنت، شبکه ها، در یک حلقه امن ساخته شده اند تا کسی نتواند، سیستم های آنها را حک کند، امکانات، تجهیزات، ماشین آلات، و کلیه دارایی های غیر منقول قرارگاه، تحت سیستم مرکزی قرار دارند، و هر واحد تنها از اموال خود با خبر است و اجازه دسترسی به فهرست دارایی های سایر واحدها را ندارد.

کارکنان قرارگاه از گروه های زیر تشکیل شده اند:

  1. پرسنل کادر که استخدام سپاه هستند . و دارای درجه نظامی می باشند.
  2. پرسنل قراردادی که با آنها معمولا قراردادهای یکساله بسته می شود، و عمدتا شامل نیروهای ماهر تخصصی هستند.
  3. نیروهای وظیفه که دوران سربازی خود را در قرارگاه می گذرانند.

در کلیه واحدهای قرارگاه اعم از ستاد، صف، و عملیات ورود زن و سگ ممنوع است. کسانی که کوشش کردند تا از سگ برای نگهبانی شبانه استفاده کنند موفق به کسب اجازه نشدند. زن ها مهم نیست که برای چه کاری و از طرف چه کسی به قرارگاه دعوت شوند، حراست اجازه ورود به آنها را نخواهد داد.

در کلیه واحدهای قرارگاه، و در داخل ساختمان ها ، پرسنل از فرمانده تا آبدار چی، دمپایی می پوشند، چرا که برای رفتن به داخل توالت و نمازخانه باید کفش ها را در آورد، و در آوردن و پوشیدن مجدد کفش ها، افراد را وادار به پوشیدن دمپایی می کند.

قرارگاه دارای سه ساختار سازمانی مستقل و موازی است، که در تمامی واحدها از کوچک تا بزرگ وجود دارد،

  1. ساختار سازمانی فرماندهی (مدیریت) به پائین که امور اجرایی واحد را عهده دار هستند.
  2. ساختار نمایندگان ولی فقیه همسطح بالاترین فرمانده تا پائین ترین واحدهای تحت امر قرارگاه، که تحت نطر نماینده ملی فقیه در قرارگاه انجام وظیفه می کنند.
  3. ساختار واحد حراست، که از بالاترین سطح فرماندهی تا پائین ترین واحدهای سازمانی مستقر هستند و تحت نظر سازمان اطلاعات سپاه کار می کنند.

وظیفه ساختار سازمانی فرماندهی، پیشبرد کارهای محوله به واحد است. مسئولیت، روحانی تحت نظر نماینده ولی فقیه، برگزاری نماز جماعت، جلسات قران، و موعظه است، البته در کنار این فعالیت ها، روحانی بعنوان مشاور مدیر یا فرمانده واحد، اجازه وتوی کلیه تصمیمات فرمانده را دار است. استخدام، کنترل عقیدتی و نظارت بر سخنان و تحرکات سیاسی پرسنل واحد، در ید مسئول حراست است.

سپاه در موارد متعددی سعی کرد تا از افراد متخصص برای مدیریت پروژه های اجرایی خود در قرارگاه  استفاده کند، اما در عمل بعلت وجود مراکز مختلف تصمیم گیری در پروژه، فرد مربوطه از خیر حقوق خوب و پست بالا گذشته و فرار را برقرار ترجیح داده است.

2020-12-07