Home ستون آزاد آرشیو ستون آزاد جنگ لیبی از زبان اوباما ـ انتقاد مجلسيان آمریکا ـ تفسیرهای انتقاد آمیز ـ تظاهرات ضد جنگ و ضد سکوت دولتها

جنگ لیبی از زبان اوباما ـ انتقاد مجلسيان آمریکا ـ تفسیرهای انتقاد آمیز ـ تظاهرات ضد جنگ و ضد سکوت دولتها

جنگ لیبی در نهمین روز خود

«بارک حسین اوباما» نخستین رئیس جمهوري وقت فدراسيون آمريکا و برنده جایزه صلح نوبل! دوشنبه شب 28 مارس 2011 و در نهمین روز تعرض نظامی چند دولت عضو اتحادیه نظامی اتلانتیک شمالی ـ ناتو ـ به ليبي شش میلیون و 400 هزارنفری در یک سخنرانی 18 دقیقه ای که از شبکه های تلویزیونی آن کشور پخش شد گفت که عقيده عمومي بر اين مدار است که «بدون قذافی»، جهان و لیبی وضعیت بهتری خواهند داشت.
     اوباما گفت که سعي ما [دولت واشنگتن] اين است تا از کشتار غیر نظامیان ليبي [مردم بدون اسلحه] جلوگیری شود. همچنین مداخله در لیبی برای جلوگیری از کشتار کسانی بود که علیه قذافی دست به اعتراض و شورش زده بودند و نیز پیشگیری از هجوم برای فرار از لیبی به مصر و تونس که بحران زا مي توانست باشد. آمریکا رسالت انسانی به این مداخله داشت که برخی دولت ها چشم خودرا به روی ستمگری و خشونت در کشورهای دیگر می بندند و ما با آنها فرق داریم. ما نتوانستيم صبر کنيم و شاهد کشتار و گور مقتولین باشيم. لذا، مصوبه شورای امنیت سريعا به اجرا درآمد. اگر در اين کار درنگ شده بود شهر بِنغازی از دست مخالفان قذافی خارج می شد و نبايد که بن غازی دوباره به دست قذافی مي افتاد. قذافی سالها جهان را وحشت زده (ترورایزد) کرده بود. ما همچنين برای حفظ امنیت آمریکا و آرامش آمريکاييان در عملیات نظامی مشارکت کردیم. ما در عين حال رسالت تامین امنیت جهان را داریم. کمک به برقراری یک دولت مشروع در لیبی وظیفه جامعه جهانی و مردم لیبی است. براي نيل به اين هدف است که ما به مخالفان و معترضان رژيم قذافی کمک خواهیم کرد. ما 32 میلیارد دولار پول دولت قذافی در آمریکا را در راستاي این هدف توقیف کرده ایم. سه شنبه (29 مارس) در لندن یک نشست مرکب از نمایندگان چندین کشور برای یافتن راه حل برای مسئله لیبی آغاز بکار خواهد کرد و با نماینده مخالفان قذافی و گروه اصلاح طلبان در این زمینه مذاکره خواهد شد. از مساعی فرانسه و انگلستان در اين زمينه باید قدردانی کرد. از چهارشنبه (سی ام مارس 2011) فرماندهی عملیات نظامی بر ضد قذافی به «ناتو» واگذار می شود و ما از این مأموریت حمایت کامل خواهیم کرد. این انتقال مدیریت عملیات از هزینه ما خواهد کاست.
     اومابا از کانادا، فرانسه، انگلستان، دانمارک، نروژ، ایتالیا و امارات عربی متحده به عنوان شرکاء عملیات نظامی ضد قذافي در لیبی نام بُرد. او در عین حال گفت که رسیدن به هدف در لیبی، ممکن است که آسان و سریع نباشد.
     اوباما در سخنرانی خود ـ ناخواسته ـ بر اظهار نظرهایی که قبلا و از لحظه تصویب قطعنامه 1973 شورای امنیت بیان شده بود از جمله پایان یک دوره از تاریخ و آغاز دوره ای نوین صِحّه گذارد. وی گفت که خودرا متعهد به حفظ و دفاع از آزادی بیان، حقوق بشر و دمکراسي می داند و رعايت اين اصول باعث ارتقاء و تکامل تمدن و فرهنگ مي شود و جهان مکان بهتري براي زيستن خواهد بود. *** به اظهار مورخان، مداخله سازمان ملل در اوضاع داخلی یک کشور عضو [که در منشور ملل به آن اشاره نشده است]، صدور مجوّز جنگ از سوی شورای امنیت بدون اینکه کشور مورد نظر تهدیدی برای ملل دیگر و صلح جهان باشد، پلیس جهانی شدن ناتو ـ تنها اتحادیه نظامی در جهان که موجودیت منطقی ندارد زیراکه اتحادیه معاند و تهدید نظامی درمیان نیست و نیز ماموریت مداخله در لیبی به آن داده نشده، حمایت نظامی آن از مشتی شورشی مسلح، به رسمیت شناخته شدن شورشیان لیبی به عنوان دولت حاکم! از سوی فرانسه، سکوت دولت های دیگر [جز چند دولت کوچک و عمدتا در آمریکای لاتین] در برابر این تعرض و … پدیده هایی هستند که تا مارس 2011 و در طول تاریخ جهان سابقه نداشته و به این لحاظ تاریخ جهان وارد دوره نوینی شده است و مداخله نظامی در لیبی سرفصل این دوره است [که در سوريه دارد تکرار مي شود و جامعه دولت هاي عربي که سوريه از موسسان آن بوده در مارس 2013 و در نشست سالانه در دوحه ـ قطر ـ رئيس شورشيان را بر کرسي دولت سوريه نشاند که عملي مغاير دمکراسي است زيراکه در يک انتخابات عمومي، سوري ها شورشيان را انتخاب نکرده اند و …]. از آنجاکه فرانسه و انگلستان پیشینه استعمارگری دارند و محرّک اصلی مداخله در لیبی بودند در دوره تاریخی تازه، استعمار نیز به شکلی نو دیده خواهد شد. «وتو» نشدن قطعنامه توسط روسیه و یا رژيم پکن و يا هر دو در شورای امنیت که مورد انتظار و توقع جهانيان بود ثابت کرد که دولتها [مقامها، نه توده ها] باهم نوعی سازش دارند و بنابراین در دوره تاریخی نوین جنبش های حذف اقتدار دولت و جانشین دولت شدن انجمن و شورا که قبلا به آنارکیسم (آنارشیسم) تعبیر شده بود دوباره و تدريجا ظاهر خواهند شد. توده ها از آغاز مداخله ناتو و عمليات نظامي در ليبي بيش از گذشته نسبت به رسانه های موجود بی اعتنا شده اند زیراکه با خبرسازی زمینه را برای اين مداخله در لیبی آماده کرده بودند. توده ها همچنین تلاش خواهند کرد تا نظام جهاني تازه اي که به راي و نظر توده ها و اکثريت توجه داشته باشد برقرار شود.
    به پيش بيني مورخان، از خصوصیات دوران تاريخي تازه که با انهدام کنفدراسيون يوگوسلاوي و تغيير رژيم هاي افغانستان و عراق تجربه مقدماتي شد و سپس نوبت ليبي و … و سوريه رسيد، مداخلات مشابه در کشورهای دیگر و حمایت مسلحانه از مخالفان داخلی و يا مسلح کردن معترضان و تغییر رژیم ها به دلخواه و طبق طرح و نقشه قبلی خواهد بود.
    مورخان و اصحاب نظر حمایت از مخالفان داخلی یک دولت و کمک به تامین حقوق را به این شرط مشروع می دانند که وارد منشور ملل شود و به صورت یک میثاق جهانی درآید. مداخله در لیبی خواست چند دولت معیّن و با نقض منشور ملل بود که طبق آن شورای امنیت حق مداخله در امور داخلی یک دولت عضورا نداشت.
    
    ***
    بسیار از برجستگان جامعه آمریکا نسبت به مداخله نظامی «ناتو» در لیبی واکنش نشان داده و گفته بودند که این مداخله حتي ناقض قانون اساسی آمریکا [عضو ارشد ناتو] است که مجوز اعلان جنگ و مداخلات نظامی را در اختیار قوه مقننه گذارده و جنگ غير ضروري را رد کرده است. شورای امنیت بدون شنیدن اظهارات دولت لیبی، قطعنامه فرانسه ـ انگلستان و برقراری منطقه پرواز ممنوع را بررسی و تصویب کرد. باوجوداین، این شورا دولت معینّی را مامور اجرای قطعنامه نکرد و داوطلب هم برای اجرای آن نخواست.
Dennis J. Kucinich

دنیس کوسینیش Dennis John Kucinich نامزد پیشین در انتخابات ریاست جمهوری این کشور و شهردار اسبق کليولند کمک مالي و تسليحاتي به شورشيان مسلح يک کشوررا مداخله در امور اين کشور خواند و گفت که تنها بايد از برگزاري انتخابات و استعلام نظر اتباع کشور حمايت شود ـ از دمکراسي نه شورش مسلحانه و جنگ داخلي. سناتور روی بلانت Roy Blunt گفته بود که مداخله در امور يک کشور با دادن کمک مالي و تسليحاتي به شورشيان و حمايت هاي سياسي از آنان بعدا پرسش های متعدد به میان می آورد و «تاریخ» بعدا قضاوت بد خواهد کرد.

جان بونر John Boehner رئیس مجلس نمایندگان آمریکا [که در صورت فوت، کناره گیری و یا برکناری رئیس جمهور و معاون او، رئیس جمهور آمریکا خواهد بود] نطق 28 مارس اوباما را اظهاراتی مبهم خواند و گفت که رئيس جمهور هدف خودرا از حمایت از شورشیان مسلح یک کشور [کشور مستقل و دارای حاکمیت ملی] روشن نساخت. سیاست کلی آمریکا حمایت نظامی از شورشیان داخلی یک کشور نبوده است. هنوز ماهیّت این شورشیان بر ما روشن نشده و نمی دانیم چه کسانی هستند و چه برنامه ای دارند، ما در عکسهای خبری برسر و یا گردن آنها دستمال هایی به شکل و رنگ شال گردن حماسی های فلسطینی می بینیم.
     سناتور آمریکایی رابرت پورتمن R. Portman گفته بود که فرانسه و انگلستان بالاخره روشن نکردند که از میان این همه کشور ناآرام، چرا لیبی را انتخاب کردند، هدف چه بوده است؟!. به نظر من که آمریکا نبايد با طناب دولت های دیگر ـ بويژه لندن و پاريس به چاه برود. در قرن 21 باید روی خواست اکثريت مردم حساب کرد. دولت ها بايد کارشناس و تحلیلگر خوب و مسئول داشته باشند. اطلاعات خام کافی نیست باید تحلیل شوند. تحليلگر است که پیش بینی نتایج درازمدت عملیات نظامی مثلا در لیبی را مي کند. طرح ليبي ممکن است الگو شود و قدرت های دیگر به همین سبک در صدد مداخله در امور داخلی کوچکترها برآیند و نظم جهان برهم خورد ـ روسها آرزوي احياء امپراتوري تزارها را از ذهن و قلب خود بيرون نکرده اند!.
    Candice Miller نماینده میشیگان در مجلس نمایندگان آمریکا گفت پاريس و لندن گفته اند که نمی خواستند مرگ لیبیایی هارا ببینند، چطور شد که کشتار مردم کنگو، دارفور و … را دیدند و دستور عملیات نظامی ندادند.
    سناتور راند پال Rand Paulگفته بود که اوباما نبايد از نقشه چند دولت که پيشينه استعمارگر بودن دارند [فرانسه و انگلستان] حمايت مي کرد و ….
    
    ***
    در اين روز، تفسیرنگاران عموما نوشته بودند عملیات نظامی در لیبی که 19 مارس آغاز شد ظاهرا در اجرای قطعنامه 1973 شورای امنیت بود حال آنکه هدف این قطعنامه به راه انداختن جنگ با لیبی نبود. در این تفسیرها، برسمیت شناخته شدن شورشیان به عنوان دولت لیبی از سوی فرانسه عملی خلاف منطق و ناشی از یک کینه توزی شخصی [سارکوزي نسبت به قذافي] خوانده شده بود که اگر الگو شود نظم و استاندارد جهانی بهم می خورد.

در تفسیر هاي اين روز آمده بود که اوباما در نطق 28 مارس خود روشن نساخت که هدف او از اشاره به محافظت از غیر نظامیان [ساکنان شهرها] بوده و یا شورشیان مسلح که شهرهارا می گیرند و هرکار که دلشان بخواهد می کنند. در قطعنامه شورای امنیت هم صحبت از ساکنان غیر نظامی شهرهاست نه جنگجویان ضد دولتی که هنوز ناشناس مانده اند و معلوم نیست که از چه قماشي هستند و چه عواملی آنهارا مسلح کرده است. سلاحهای دست آنها نیز یکسان نیست و ساخت کشورهای مختلف است. «ناتو» منطقه پرواز ممنوع [منظور شورای امنیت] را به حمله به واحدهای زمینی و انتظامی لیبی تعمیم داده و با از کار انداختن نظامیان لیبی، به شورشیان کمک می شود که مناطق مسکونی را بگیرند. [عملیات ناتو تا 27 مارس 2011 باعث کشته شدن 114 و مجروح شدن 445 غیرنظامی شده بود.]. چرا به طرابلس که پای شورشیان به آنجا نرسیده حمله هوایی شده است؟. [شده بود].
    چند مفسر از ساختن داستان زنی به نام ایمان العبیدی که ناگهان وارد هتل محل اقامت خبرنگاران خارجی شد و با فریاد گفت که نظامیان دولت به او تجاوز به عنف کرده اند و بعدا معلوم شد روسپی بوده است و انتشار «تنها اظهارات او، يکطرفه» در رسانه های غرب انتقاد کرده بودند و اين طرز خبرنويسي را مغاير اصول ژورناليسم خوانده بودند.

Cal Thomas

کل توماسCal Thomas روزنامه نگار معروف آمریکایی که تفسیرهایش همزمان در 400 نشریه منتشر می شود در مقاله ای نوشته بود: آیا اوباما جدا معتقد است که لیبی بدون قذافی دفعتا و برق آسا تبدیل به یک دمکراسی جفرسونی خواهد شد؟. اگر چنین باشد؛ پس او در سیاست جهانی و صحنه بین المللی یک آماتور کامل است. آيا اين اوباما همان فردی است که دوم اکتبر 2002 به عنوان سناتور ایالتی (محلی) ایلی نوی با هرگونه جنگ برای حل مسائل مخالفت کرده بود. در آن زمان جورج دبلیو بوش در افغانستان وارد جنگ شده و سخن از برکنارکردن صدام حسین با توسل به نیروی نظامی می زد. اوباما که در آن روز صریحا با هرگونه جنگ و شتاب برای ورود به جنگ مخالفت کرده بود و احیانا مردم به همین دلیل اورا رئیس جمهور کردند، چطور شد که ناگهان در قبال مسئله لیبی از راه حل لندن و پاريس حمايت کرد؟!.
    

***

28 و 29 مارس 2011 تظاهرات مردمی در گوشه و کنار جهان برضد جنگ لیبی ادامه داشت و شعار واحد معترضین این بود: چرا دولتهای دیگر خفقان گرفته و دست کم میانجیگری نمی کنند. مسکو که جهانیان انتظار وتو کردن قطعنامه را از آن داشتند از 19 مارس تا به امروز حتی یک کلمه درباره اين مداخله نظامي نگفته است، چه ساخت و پاختی در میان بوده است؟!.

برگرفته از سایت امروز در تاریخ – نوشیروان کیهانی زاده