Home خبرها ارشیو خبرها فراخوان ثبت گزارش هیأت حقیقت یاب بین‌المللی مستقل در مورد جمهوری اسلامی
ارشیو خبرها - خبرها - مارس 6, 2023

فراخوان ثبت گزارش هیأت حقیقت یاب بین‌المللی مستقل در مورد جمهوری اسلامی

تشکیل شده توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل(قطعنامه شماره S-35/1)

فراخوان ثبت گزارش:

FFMI از افراد، گروه ها و سازمان ها دعوت می کند تا اطلاعات و اسنادی که در راستای ماموریت FFMI می باشد را ارائه دهند. به طور ویژه، FFMI از دریافت اطلاعات مربوط به موارد زیر استقبال میکند:

  • ادعاهای راجع به نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با اعتراضات آغاز شده در 16 سپتامبر 2022، از جمله در مورد زنان، کودکان و افراد متعلق به اقلیت ها؛
  • حقایق و شرایط ناظر بر اتهامات نقض حقوق بشر که مرتبط با مأموریت FFMI طبق قطعنامه  S-  35/1  شورای حقوق بشر می باشند. این مورد شامل مسائل ذیل بوده ولی محدود به آنها نخواهد بود: اتهامات “سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات مسالمت‌آمیز توسط نیروهای امنیتی در جمهوری اسلامی ایران، از جمله اتهام حبس و بازداشت‌های خودسرانه، خشونت جنسی و جنسیتی، استفاده بیش از حد از زور، ارتکاب شکنجه و سایر رفتارهای غیرانسانی و ناپدید سازی اجباری، و نیز مرگ صدها معترض مسالمت آمیز و بازداشت هزاران نفر”؛ “بازداشت، حبس و آزار جسمی، روانی و جنسی زنان و دختران در جمهوری اسلامی ایران به دلیل بهرمند شدن از حقوق بشر و آزادی های اساسی خود”؛ “دستگیری خودسرانه کودکان در رابطه با اعتراضات، از جمله یورش به مدارس، و محبوس‌سازی کودکان در مراکز روانی”؛ ” بازداشت و حبس خودسرانه اعضای جامعه مدنی و مدافعان حقوق بشر به منظور محدود کردن حق آنها برای ساماندهی یا شرکت در تظاهرات مسالمت آمیز، و نیز گزارشات راجع به اتهام‌زنی‌های مستوجب مجازات اعدام برای معترضان با جرائم سطح پایین تر از جدی ترین جنایات”؛ و “ایجاد محدودیت در ارتباطات به نحوی که بر استفاده از تلفن ثابت و تلفن همراه اثر گذاشته، از جمله قطع اینترنت و مسدود سازی رسانه های اجتماعی.” 
  • حقایق و شرایط راجع نیت سو به تخلفات مورد اتهام، از جمله تأثیر و پیامدهای متفاوت آن بر زنان، مردان، دختران و پسران؛ اتهامات راجع به ارتکاب رفتار تفکیک ‌گرایانه علیه مردان و زنان، پسران و دختران و سایرین. و همچنین اشکال تبعیض و خشونتی که علیه جامعه LGBTIQ+  ارتکاب یافته است.
  • علل ریشه‎ای شکل‌گیری اعتراضات؛
  • شناسایی هویت افراد مسئول، از جمله نیروهای امنیتی، نهادهای قضایی، مؤسسات و افرادی که در جایگاه‌های گوناگونی موارد اتهامی نقض حقوق بشر را مرتکب شده یا ممکن ساخته‌اند.
  • توصیه های راجع به اقدامات ناظر بر پیشگیری، حمایت و جبران خسارت. این اقدامات می تواند از جمله اقدامات سیاستی و هنجاری، اقدامات پاسخگوسازانه به منظور اجتناب و پایان دادن به مصونیت هر فردی باشد که در دستور دادن، تسهیل یا ارتکاب جنایات بموجب قوانین بین المللی دخیل بوده، و همچنین اقداماتی که ناظر بر جبران خسارت بزه ‌دیدگان و بازماندگان حوادث و خانواده های آنها باشد.
  • همچنین ثبت توصیه‌های راجع به اقداماتی که باید توسط کشورهای ثالث، مؤسسات چند جانبه، شرکت‌ها و بخش خصوصی در راستای افزایش حمایت‌ از حقوق بشر و ارتقای برابری، حقیقت، عدالت و جبران خسارت انجام شود تشویق میشود.

شورای حقوق بشر از هیأت حقیقت یاب درخواست کرده که طی یک گفتگوی تعاملی در جلسه پنجاه و سوم خود (ژوئن/ ژوئیه 2023) یک به روزرسانی شفاهی را به شورای حقوق بشر ارائه کند و نیز گزارش جامعی از یافته های خود را طی یک گفتگوی تعاملی در پنجاه و پنجمین جلسه آن (مارس 2024) به شورا ارائه دهد. در نتیجه، ثبت گزارش‌ها باید در اسرع وقت ارسال شوند، حداکثر تا 31 دسامبر 2023 ، تا دبیرخانه FFMI بتواند اطلاعات را پردازش کرده و هرگونه پیگیری دیگر را در صورت لزوم انجام دهد.

اطلاعات و مدارک را می توان به زبان انگلیسی و/ یا فارسی ارسال کرد.

FFMI بیشترین اهمیت را برای حفاظت از منابع گزارش قائل است، به ویژه در مورد احترام به رازداری و اصل “عدم اضرار” (به معنی به خطر نیانداختن جان، ایمنی، آزادی و رفاه قربانیان، شاهدان و سایر افراد همکاری کننده). هویت افراد همکاری کننده تنها مشروط به رضایت آگاهانه‌ی خود آنها فاش می شود و از اطلاعات ارائه شده توسط آنها مطابق با خواسته های اعلام شده‌ی آنها هنگام ارائه‌ی اطلاعات، استفاده خواهد شد.

افراد، گروه ها و سازمان هایی که مایل به ارائه اطلاعات و شواهد به FFMI هستند، تشویق می شوند مراحل زیر را دنبال کنند:

1- گزارشات خود را به ایمیل  submissions-ffmiran@un.org  ارسال کنید و فرم گزارش‌دهی انگلیسی (ENG) یا فرم گزارش‌دهی ( فارسی) زیر را ضمیمه کنید. توجه داشته باشید که FFMI به زودی یک حساب Proton Mail به عنوان یک گزینه اضافی برای ارسال گزارش ارائه خواهد کرد.

برای کمک به محافظت از پیام ها و ضمائم ارسالی خود لطفاً اطلاعات را از یک حساب ایمیل رمزگذاری شده (انکریپت شده) ارسال کنید. اطلاعات حساس را در قسمت موضوع ایمیل وارد نکنید. لطفاً تمام اطلاعات مکتوب، گزارش‌ها، اسناد و اطلاعات مربوطه را نیز پیوست کنید .

برخی از ارائه دهندگان خدمات ایمیل، از جمله  Tutanota، Hushmail، Protonmail  یا Virtru خدمات ایمیل رمزگذاری شده ارائه می دهند. همچنین ازMailvelope  می‌توان با وبمیل های محبوبGmail  و Yahoo استفاده کرد. می توان آن را به عنوان یک افزونه به مرورگرهایی مانند Google Chrome و Firefox اضافه کرد. همچنین Outlook گزینه ای برای رمزگذاری پیام ها نیز دارد. جهت ایجاد یک لایه امنیتی بیشتر، توصیه می‌شود فایل‌ها را قبل از پیوست کردن به ایمیل رمزگذاری کنید. رمز عبور فایل های رمزگذاری شده را در ایمیل خود وارد نکنید. در زمان مقرر FFMI برای دسترسی به فایل های ارائه شده با شما تماس خواهد گرفت.

2- اگر مایل به ارسال فیلم‌های پرحجم، مطالب دیجیتالی یا فایل‌های دیگر هستید، لطفاً از طریق ایمیل بالا به FFMI اطلاع دهید. FFMI در زمان مقرر با شما تماس خواهد گرفت تا امکان ارسال فایل های بزرگ به روشی امن فراهم شود.

اقدامات ایمنی اضافی پیشنهادی:

ارتباط خود با FFMI را محرمانه نگه دارید. لطفاً تا حد امکان به خانواده، دوستان یا دیگران نگویید که در حال ارتباط با   FFMI  یا ارسال اطلاعات هستید.

هنگام برقراری ارتباط با FFMI یا ارسال اطلاعات، لطفاً وقتی کسی در اطراف شما نیست این کار را انجام دهید. به عنوان مثال، اطلاعاتی را از مکان های عمومی که ممکن است در آنها رصد شوید، ارسال نکنید.

پس از ارسال پیام به  FFMI، آن را به طور کامل از دستگاه خود (از جمله از پوشه سطل زباله) حذف کنید و آدرس ایمیل ارسال FFMI را در مخاطبین خود ذخیره نکنید.

لطفا توجه داشته باشید که تاییدیه های دریافت اطلاعات به صورت فردی برای شما ارسال نخواهد شد. لازم به ذکر است که همه اطلاعات ارائه شده لزوماً در گزارش های عمومی منعکس نمی شود. به طور خاص، اتهاماتی که در شمول ماموریت هیات حقیقت یاب قرار نمیگیرند، قابل بررسی نیستند.