Home آرشیو هپلی تغییرلهجه با عمل پروستات – هپلی
آرشیو هپلی - تازه ها - هپلی - مارس 8, 2023

تغییرلهجه با عمل پروستات – هپلی

اقا این روزها هر خبر عجیب و غریب که در بیاید هپلی تعجب نمی کند. سرعت اختراعات و اکتشافات و اخبار محیرالعقول از بام تا شام اینقدر بر سرما باریده که گویی رگ تعجب ما را مثل رگ های دیگر بکلی  کرخت کرده است .

از جمله در خبرها آمده بود که «مردی آمریکایی پس از عمل جراحی سرطان پروستات، با وجود این که هرگز به ایرلند نرفته بود، لهجه ایرلندی «غیرقابل کنترلی» پیدا کرد.»*

 بعد هم یک توضیح که این سندرم لهجه ی خارجی یک اختلال گفتاری است و توضیحات پزشکی که هپلی سر درنمی آورد.

اما راستش از این خبر تعجب نکردم ولی به فکر فرو رفتم که چطور است عده ای ملا، طلبه و مداح  در ایران یکشبه چنان لهجه غلیظ عربی پیدا کرده اند که نگو و نپرس . انگار نه انگار که اصغر سه کله ای که  تا دیروز در نازی آباد با بچه های محل لاتی حرف می زد، حالا جوری حرف می زند که  گویی او را در ناف حجاز زاییده اند و چنان عربی بلغور می کند که مسلمان نشنود کافر نبیند.

این مرض تا آنجا پیش رفته که عربی بلغور کردنشان تو سرشان بخورد حتا ملیت و هویت خود را هم گم کرده اند. مانده ام معطل آیا آنها هم پروستات شان را عمل کرده اند که  یک هو چنین گرفتاری پیدا کرده اند یا جای دیگری را.

 احتمال این هم هست که اصلاً شاید این روشی هست که دکترهای ما کشف کرده اند که می توانند چنین لهجه ای را در گلو تولید کنند و جزو اسرار طبقه بندی شده و اسرار مگو است و نباید فاش شود. دنیا را چه دیدی مثلا همین عربستان سعودی اگر بفهمد چنین چیزی هست با پولی که دارد اکثر بیمارستان های دنیا را می خرد ، دکترها را هم می خرد و آن وقت می بینی طرف مثلاً انگلیسی است می رود تو و با لهجه عربی از بیمارستان مرخص می شود یا مثلا مجسم کنید همین ترامپ می رود بیمارستان بعد که در میاید یهو به ملانیا همسرش می گوید :عزيزتي ميلانيا حبي. حبك قتلني (ملانیای عزیز عشق منی . عشق تو مرا کشته) . بله حق دارند که این راز را مخفی نگهدارند. کسی چه می داند، سؤ استفاده چی زیاد است.

بعد به فکرم رسید آیا فقط این پروستات است که این اشکال را ایجاد می کند یا مثلا در جراحی همورویید و غیره ممکن است سندروم های عمیق تر دیگری رخ بدهد؟ یا این که ممکن است طرف همزمان چند زبان خارجه یاد بگیرد. الله اعلم . عقل هپلی که قد نداد مگر خوانندگان به دادم برسند. اگر هم کسی آماده ی عملیات استشهادی باشد و حاضر باشد اسافل اعضای خود را برای پیشرفت علم به خطر بیاندازد، بشریت مدیون او خواهد شد.

چهارشنبه – ۱۷ اسفند ۱۴۰۱

Wednesday – 2023 08 March

*

*چرا مرد آمریکایی مبتلا به سرطان پروستات لهجه ایرلندی پیدا کرد