فاجعۀ خودساخته-حسن بهگر

همه از حد توانایی این حکومت در حل مسایل آگاهیم و امیدی واهی بدان نداریم ولی دستکم انتظار می رفت که در یک امر همگانی که جان همه مردم را تهدید می کند دستکم از افراد متخصص استفاده کرده و با مسئولیت رفتار کند  اما آنچه که در این نزدیک به دو سال از شیوع کرونا در ایران  اتفاق افتاد فاجعه ای بزرگ بوده که هر روز بر ابعاد افزوده شده است. فاجعه ای سیاه که در تاریخ باقی خواهد ماند، فاجعه ای حاصل بی لیاقتی و بی مسئولیتی رژیم همراه با حرص و طمع دست اندرکارانش که هیچ فرصتی را برای دزدی و چپاول از دست نمی دهند حتا زمانی که مردم بیمار و گرسنه و در تحریم همه جانبه هستند .

دولت باید سریعاً خود به عنوان وارد کننده واکسن همراه با تولید آن در داخل وارد عمل می شد اما متاسفانه برای این کار هم طبق معمول اول «علما» باید استخاره کنند و پس از آن اظهار نظرکنند. به علاوۀ اظهار نظر رهبر که در شک و شبهه بسر می برد و در دی ماه سال گذشته اعلام کرد ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی ممنوع است.

گرچه چند ماه بعد که تعداد کشته شدگان کرونا روزانه متجاوز از 500 نفر شد تهیه و وارد کردن واکسن را «مسالۀ اول کشور» قلمداد کرد ولی دیگر دیر شده بود.  همان فتوای اول او موجب شد متصدیان امور در رقابت با هم برای خرید اسپوتنیک بهای آن را از حدود یک دلار به شش دلار برسانند. محمد نمکی٬ وزیر بهداشت بهانه ای پیدا کرد که دستمال به دست بگیرد و برای خوشایند رهبر بگوید آمریکا که به ایران اجازه واردات دارو نداده، واکسن سالم به ایران نمی‌دهد.

در ادامه این خوش خدمتی بیش از 200 تن از نمایندگان مجلس با حمایت از سخنان رهبری خواستار ممنوعیت کامل هرگونه واکسن آمریکایی یا انگلیسی به کشور شدند. هرج و مرج ناشی از این فتوا به اینجا ختم نشد بلکه عده ای «متخصص» خلق الساعه و بادمجان دورقاب چین پیدا شدند که کشف کنند واکسن های آمریکایی موجب عقیم شدن می شود و غیره اما کسی در این میان پیدا نشد که جرأت کند و صدایش را بلند نماید که جان مردم بالاتر از لیت و لعل رهبری است. چنین شد که  هنوز مردم با ناباوری شاهد مرگ همدیگرهستند . تاریخ فراموش نخواهد کرد و مردم نیز نخواهند بخشید که افزون بر همه ی جنایات رژیم چگونه در شیوع کرونا هزاران هموطن ما زنده به گور شدند.

کار تا آنجا بالا گرفته که مرده شور نیز به حال این مردم گریه می کند. خبرگزاری ایسنا خبر می دهد : «ظرف یک‌ سال‌ و نیم گذشته قریب به ۴ میلیون نفر از مردم کشور به انواع سویه‌های ویروس کرونا مبتلا و بالغ بر ۹۰ هزار نفر از آنان جان‌ باخته‌اند. هم‌اکنون نیز حداقل ۳۲ هزار نفر از مردم در ۲۹ استان مبتلا به این ویروس هستند که اینک وضعیت ۵ هزار و ۵۰۰ نفر از آنان وخیم گزارش شده است. قدرت سویه جدید ویروس کرونا به قدری افزایش یافته که هر ۴ دقیقه جان یک ایرانی را می‌گیرد و بر پایه پیش‌بینی مسئولان وزارت بهداشت ظرف یک ماه آینده تعداد کشته‌های کرونا به ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفر در روز خواهد رسید.»(1)

بدین ترتیب در دولت روحانی امر واردات واکسن به دست دلالان رژیم و اقربا و خویشان افتاد و هر کدام  کیسه ای برای خودشان دوختند و در رقابت با هم برای خرید واکسن های دیگر دست بکار شدند. در صورتیکه در این امر خطیر بایستی دولت مسئولیت مستقیم تهیه و واردات واکسن را بعهده بگیرد و نباید این امر مهم را به بخش خصوصی سپرد بویژه آن که در این سال ها فساد و دزدی های وابستگان رژیم افسانه ای و تاریخی شده است .

ایسنا با عنوان «کاسبان کرونا » ادامه می دهد :« تازه‌ترین بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد دلالان در اطراف مراکز درمانی، همراهان مضطرب بیماران کرونایی را شناسایی کرده و در شرایط درماندگی آنان، هر شیشه داروی کمیاب رمدسیویر را که قیمت رسمی آن ۷۰۰ هزار تومان است، از ۸ تا ۱۲ میلیون تومان می‌فروشند. قیمت یک جعبه قرص کمیاب فاویپیراویر هم در بازار سیاه و اطراف مراکز درمانی از ۵ تا ۷ برابر نرخ رسمی است.

به‌ راستی این داروها چگونه به‌ دست دلالان می‌رسد؟ مگر نه این که توزیع آمپول رمدسیویر در خارج از شبکه بیمارستانی ممنوع است، پس چگونه هزاران شیشه از این داروی تولید داخل به دست دلالان رسیده و با قیمت‌های گزاف معامله می‌شود؟»

پاسخ به این پرسش را در جای دیگری می توان جست که گرچه با ایهام ولی سخن از نقش وزیر بهداشت در این  آدمکشی علنی دارد. سخن از نقش سعید نمکی و شرکت برکت در فروش ۲ هزار و ۱۴۰ میلیارد تومانی رمدسیویر و سود چندین میلیاردی فاویپیراویراست .(2)

بهیچوجه نباید رل تحریم ها را نیز در این کشتار مردم بیگناه دستکم گرفت. پس از صدور مجوز استفاده از واکسن‌های بایونتک-فایزر و آکسفورد مقامات جمهوری اسلامی گفتند که به دلیل تحریم‌های آمریکا امکان خرید واکسن ندارند. اعتراضات که از همه جانب بالا گرفت دولت آمریکا ناچار شد با صدور مجوزی اعلام کند که خرید واکسن از تحریم‌ها معاف است ولی همچنان امکان انتقال پول برای خرید واکسن‌ به دلیل تحریم‌های بانکی عملا وجود داشت.

ندانم کاری و بی لیاقتی رژیم و تحریم آمریکا در همکاری با ویروس کرونا برای کشتار مردم ما تا به امروز ادامه داشته است .اختلاسگران و دزدان هم تا توانستند به بهانۀ تحریم دست رد به سینه واکسن های اهدایی زدند. آنقدر سخنان ضد و نقیض و وعده های دروغ به همه تحویل داده شده که جمعشان هزاران صفحه را پر خواهد کرد.

به این بلبشوی ساخته رژیم و استعمار خارجی ، حرص و طمع سیری ناپذیر رجاله های جمهوری اسلامی را بیفزایید که تا توانستند واکسن و دارو دزدیدند و مردم را سرکیسه کردند.

اکنون افزون بر فقر ، گرسنگی ، بیکاری ، تورم مردم باید با  کمبود دارو و حتا سرم هم بسازند.

حکومت برای چندمین بار ثابت کرد که در حفاظت از شهروندان خود که مساله کلیدی و وظیفه اصلی حکومت است ناتوان است. حکومت جمهوری اسلامی  نابکاری و خباثتی از خود بجا گذاشت که از یاد رفتنی نیست.

هیچ بخش از زندگی ایرانیان نیست که از بی عرضگی و نادرستی این رژیم برکنار و در امان مانده باشد. کجا را می توان نشان داد که رژیم اسلامی حتی ذره ای روزگار مردم را بهتر از پیش کرده باشد؟ باید چند بار دیگر و تا کی از نظام اسلامی امتحان گرفت؟ این رژیم مدت هاست در هر امتحانی رد شده است. تنها چاره فرستادنش به زباله دان تاریخ است.

شنبه – ۲۰ شهریور ۱۴۰۰

2021-09-11

(1) https://www.isna.ir/news/1400051309578/%DA%A9%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7

(2) https://etemadonline.com/content/513469/%D9%86%D9%82%D8%B4-%D8%B3%D8%B9%DB%8C%D8%AF-%D9%86%D9%85%DA%A9%DB%8C-%D9%88-%D9%88-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-2-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%88-140-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B1%D9%85%D8%AF%D8%B3%DB%8C%D9%88%DB%8C%D8%B1-%D9%88-%D8%B3%D9%88%D8%AF-%DA%86%D9%86%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D9%81%D8%A7%D9%88%DB%8C%D9%BE%DB%8C