صاحبش بیچاره شد- حسن بهگر

آقا یکی می گفت می دانی  بین یک ملا و اسپرم  چه چیز مشترکی وجود دارد؟ گفتم نه والله. گفت  از هر چند میلیونش یک نفر شانس آدم شدن دارد. گفتم برای چی این حرف را می زنی؟ گفت آقا این همه چپاول و دزدی می کنند بعد هم این قدر به فقر و بدختی مردم بی اعتنا هستند. آخر انگار نه انگار که بویی از آدمیت برده باشند.

 گفتم شاید خیلی از ملاها  باورداشته باشند که دزدی و تجاوز و چپاول و مال مردم خوردن بد است،  ولی در یک مورد اتفاق نظر دارند که لامصب  مفتخوری هم خیلی  خوشمزه است و خیلی هم کیف می دهد و نمی شود در مقابلش تاب آورد بخصوص وقتی که دستت هم باز باشد. انصاف بده کسی که تا دیروز یک روضه می خوند تا چند قرون یا یک تومن گیرش بیاد الان  که تو جاگوزی شاهپور غلامرضا جا خوش کرده، برگرده حوزه ی قم  که چی بشه؟ انصاف هم خوب چیزیه والله.

ولی بعدش فکر کردم این رفیق ما تنها نیست الان بسیاری از مردم حیران مانده اند که با این جانوران که بر سرشان سوارند چکار کنند؟ اصلاً این گروه هزار فامیل دزد از روزی که به حکومت رسیدند چنان ندید بدید بازی در آوردند که آبروی ما را در دنیا هم بردند. برخوردشان با دنیای مدرن هرچه که بود از هنرپیشه و ساز و آواز و رقص و غیره، مثل انسان های  اولیه بود. یعنی با همان بدبینی و با همان هراس و خشونتی که انسان های اولیه با با قبایل دیگر برخورد می کردند. نزدیک به نیم قرن طول کشید و از کیسه مردم میلیاردها هزینه شد و میلیاردها خسارت دیدیم تا این جماعت از غار اصحاب کهف درآمد با دنیای متمدن آشنا شدند.

نیم قرن گذشته تا قدرت خداوندی دیپلمات طراز اول تربیت شده شان شده همین ظریف!  خودش می گوید در خانه شان فقط ماه های رمضان اجازه داشتند رادیو روشن کنند آن هم فقط برای گوش کردن اذان. خوب چه توقعی از این جوان چشم و گوش بسته دارید که او را به مصاف جان کری و لاوروف می فرستید؟ این تحفه هم می رود کنار قرارداد تاریخی  برجام که شاهکار زندگی اوست یادگاری برای عبدالله می نویسد و تصدقش می رود.

چهل سال طول کشید تا امنیتی های اینها که سفارت گیری کردند و گروگان گرفتند و مراحل تیر خلاص زنی و بازجویی را گذراندند و ریشه همه ی احزاب و گروه ها را با چماق و هفت تیر کندند،  به  خواندن ترجمه های کتاب پوپر، جان لاک و غیره به غرغره دموکراسی پرداخته اند تا نوع اسلامی اش را عرضه کنند. تئوریسین گنده شان که اول انقلاب ، مادرش را به سمت بازجو و رئیس کمیته گماشت و شاهکارش تبدیل سازمان ساواک به وزارتخانه واواک است به مردم درس دموکراسی می دهد که حالا دموکراسی برای شما زود است  و 100 سالی باید صبرکنید. سید خندانش از جانب مردم مدعی می شود که اصلاً مردم دموکراسی نمی خواهند و از همین استبداد بسیار خشنودند. یار غار دیگرش هم که از غار به بیرون آمده جایزه ی لیبرال  گرفته و ادعای رهبریش هم می شود. یک عده چپ بخت برگشته لیبرال ندیده هم از هول حلیم در دیگ افتاده اند و این قماش از جماعت را بعنوان لیبرال دموکرات مورد خطاب قرار می دهند. احمدی نژاد هم دید که اوضاع خر تو خر است، او هم آمد و ادعای لیبرال دموکرات بودن کرد.

شوخی شوخی در یک حکومت توتالیترآدمکش که نه در خانه ات نه محل کارت و هیچ جا از دستش ایمن نیستی کلی لیبرال دموکرات درست شده  که برای حکومت اسلامی از صبح تا شب در فعالیتند.

این وسط لیبرالهای واقعی مانده اند معطل که چکاره اند و اینهمه مدت از چه حرف می زده اند. داستان همان مصادره های اول انقلاب است که اینها ریختند و دار و ندار ملت را به اسم انقلاب صاحب شدند و تویش جا خوش کردند. بعد که تکلیف اموال غیر منقول و منقول روشن شد، رسیده اند به اموال معقول! هر کس هر جا چیزی می نویسد، ترجمه ای می کند، زحمتی برای شناساندن فکری می کشد، می پرند هر چه دارد بالا می کشند و با اسلام قاطی می کنند و خوب که از ریختش انداختند، به اسم خودشان عرضه می کنند و مالک اصلی را هم از دایره سوت می کنند بیرون.

ماشاالله تمام رسانه ها هم که دست خودشان است. به بقیه فرصت نطق کشیدن نمی دهند و اگر بدهند برای این است که حرفش را توی هوا قاپ بزنند و ببرند. شهرت و اسم و رسم و جایزه هم که فقط مال خودشان است. هم حکومتند و هم اپوزیسیون حکومت، هم دنیا را دارند و هم آخرت را. مخالفان جدی هم که شده اند بچه ی یتیم. مملکتشان را برده اند و در خارج هم جایشان را گرفته اند.

مردم هم که قرار است بالاخره راهی به جایی پیدا کنند و فکر و طرحی بیابند که بلکه به دردشان بخورد، ناچارند همین اجناس تقلبی را بخرند، آن هم به قیمت بازار سیاه! تولیدات اسلامی، هم رسماً عرضه می شود و هم به اسم کالای ممنوعه.

کار به جایی رسیده که اصلاً اگر هم بخواهید نمی توانید جنس خالص اسلامی پیدا کنید. همه اش قاطی دارد، یکی سوسیالیست است، یکی لیبرال است و الی آخر. فقط قاطی دارش را به شما می فروشند. خلاصه آخرش فکر می کنم لیبرال ها باید راه بیافتند و بروند اسلامی بشوند، مگر این جوری خودشان را خلاص کنند. بنشینند گوشه ی بازار مهر و تسبیح بفروشند و عطای لیبرالیسم را ببخشند به لقای آخوندها. شاید آن وقت کسی بهشان اعتنا کرد، خدا را چه دیدی شاید جایزه هم گرفتند.

چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰

2021, May 19