Home آرشیو خبرها مبارزات ضد ایرانی نتنیاهو بزرگترین شکست اسرائیل است-اهود اولمرت نخست وزیر سابق اسراییل
آرشیو خبرها - خبرها - مارس 14, 2021

مبارزات ضد ایرانی نتنیاهو بزرگترین شکست اسرائیل است-اهود اولمرت نخست وزیر سابق اسراییل

برگردان :علیرضا سلیمانی از مقاله ای از بخش دیدگاه نشریه اورشلیم پست ۱۱ مارس ۲۰۲۱

مبارزات ضد ایرانی نتنیاهو بزرگترین شکست اسرائیل است – دیدگاه ؛ نخست وزیر اسرائیل تصمیم گرفت مانند یک گاو نر در یک فروشگاه ظروف چینی رفتار کند .
بنیامین نتنیاهو در سال ۲۰۰۹ ، درست پس از انتخاب شدن برای دومین بار به نخست وزیری ، تصمیم به جلوگیری از دستیابی ایران به قدرت هسته ای در راس لیست اولویت های دولت خود گرفت .

نتنیاهو اعتقاد داشت که تعیین اهداف اسرائیل در رابطه با ایران به وی بستگی دارد و این ایده ها را به کل جامعه بین المللی نیز دیکته خواهد کرد . ولی اقدامات نتنیاهو منجر به شکست مطلق شدند. این رویکرد به بدترین و دردناکترین شکست سیاسی و نظامی در طول تاریخ اسرائیل از زمان تأسیس آن منجر شد . سالهاست که ما در اسرائیل ، همراه با آژانس های اطلاعاتی در سراسر جهان می دانیم ک ایران تمایل برای دستیابی به توانایی هسته ای و ساخت بمب اتمی داشته است، در همان زمان ، ایران در تلاش بود موشک هایی بسازد که در زمان نیاز می توانند به مناطق دوردست، از جمله مکان های راهبردی در کشور اسرائیل برسند و سیاست های نظامی و آرایش نیروهای اسرائیل بر این فرض اساسی پایه گذاری شده بودند. همزمان ، دولت اسرائیل به رهبری موساد و با همکاری همه آژانس های امنیتی اسرائیل ، یعنی شعبه اطلاعات ارتش اسراییل IDF ، و همراه با کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل ، وزارت امور خارجه ، شین بت ( سازمان امنیت داخلی اسراییل ) و همه ارگان های بین المللی درگیر مسئله ایران ، در بخشهای مختلف و در نقاط مختلف جهان علیه ایران اقدام کردند. وسعت دامنه این فعالیت ها و نتایج آنها روزی در تاریخچه کشور اسرائیل ثبت خواهد شد. هیچکدام از اینها هرگز توسط دولت یا هیچ یک از نمایندگان آن به اطلاع عموم نرسیده است. آریک شارون ، و بعداً من ، نیز احساس کردیم که باید در تعدادی از جبهه های مختلف عملیات پنهانی انجام دهیم که این امر خطر بزرگی را شامل می شد ، اما اطمینان حاصل کردیم که همه این موارد کاملاً از چشم عموم دور خواهد ماند. در آن زمان ، ما معتقد بودیم که هیچ دلیلی برای ریسک کردن غیر ضروری وجود ندارد چون ممکن است این اقدامات آشکار شوند ، زیرا تنها شانس موفقیت این تلاش پیچیده بین المللی این بود که بتوانیم حداکثر خویشتن داری را حفظ کنیم و به آمریکا مجال دهیم که رهبری تلاش ها را ادامه دهد. در سخنرانی من در کنفرانس هرتزلیا در اوایل سال ۲۰۰۷، من اظهار داشتم که اسرائیل با تمام توانایی ها و نیروهای خود برای خنثی کردن برنامه هسته ای ایران عمل خواهد کرد. مبارزه بین المللی اما باید توسط آمریکا هدایت می شد . من به توانایی ، تمایل و عزم راسخ رئیس جمهور وقت آمریکا جورج بوش در هدایت این کارزار اعتماد کامل داشتم.

در همان زمان ، جامعه بین المللی اجرای تحریم های اقتصادی علیه ایران را آغاز کرد. ستاد ویژه ای به رهبری معاون وزیر دارایی استوارت لیوی و با همکاری ارگان ویژه ای که در اسرائیل ایجاد شده بود برای اعمال فشار در برابر آزادی عمل اقتصادی ایران و تجارت بین المللی آن ، در آمریکا ایجاد شد. شورای امنیت سازمان ملل متحد دو تصمیم مربوط به تحریم ایران را تصویب کرد. جامعه جهانی احساس وظیفه کرد جلوی فعالیت ایران را بگیرد و همین کار را هم کرد. تا زمانی که نخست وزیر اسرائیل تصمیم گرفت مانند یک گاو نر در یک فروشگاه ظروف چینی رفتار کند و الگوی جدیدی را به همه در سراسر جهان تحمیل کند که شامل استفاده از نیروی نظامی برای حذف تمام پایگاه های ایران که مظنون به ارتباط با عملیات هسته ای باشند شود .

تصمیم نتنیاهو بعنوان یک عمل سری مخفی نماند و بحث در خارج از نشست های در بسته آغاز شد. احتمال حمله به ایران به موضوعی عمومی ، آشکار و تحریک آمیز تبدیل شد که انعکاس آن در هرگوشه از کره زمین به گوش می رسید. همه هنوز سخنرانی مضحکی را که نخست وزیر اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه کرد ، با نمودارها و طرح های که مکان های اتمی مخفی را مشخص کرده و خط قرمزی که اگراز آن عبور شود ، چاره ای جز اقدام نظامی برای اسرائیل را باقی نخواهد گذاشت را بیاد می آورند .

بسیاری از متحدان اسرائیل در سراسر جهان از تصور اینکه دولت اسرائیل اقدام نظامی مستقلی را انجام دهد که می تواند کل خاورمیانه را متزلزل کند ، وحشت داشتند. در سال ۲۰۰۸، بوش هنگام سفر به اسرائیل ، در حضور من به اهود باراک ، وزیر دفاع وقت ، گفت كه تحت هیچ شرایطی اجازه نمی دهد اسرائیل به ایران حمله كند. علاوه بر این ، وی اظهار داشت كه آمریکا از پرواز هرگونه جت جنگی اسرائیلی بر فراز عراق به سمت ایران جلوگیری خواهد كرد. بوش متعهد شد که از تمام توان خود برای مبارزه بر علیه هسته ای شدن ایران استفاده کند ، اما او معتقد بود که هر تلاش اسرائیل برای پیشبرد حمله به ایران که جامعه بین المللی را به صحنه می کشاند اشتباهی خطرناک است که احتمالاً می تواند منجر به فاجعه شود .
اوباما سیاست مشابهی را دنبال كرد و كاملاً متعهد به جلوگیری از پیشرفت ایران در تلاش برای تجهیز خود به سلاح هسته ای شد . در طی همین سالیان ، کاملاً روشن شد که ایران در حالی که به توسعه توانایی های موشک بالستیک دوربرد ، که می تواند بمب های هسته ای را حمل کند ، ادامه داد ، برنامه تسلیحات هسته ای خود را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده است. دولت، کشور اسرائیل ، تحت رهبری نتنیاهو ، تصمیم گرفت برای هدایت یک عملیات نظامی علیه ایران هر آنچه در توان دارد انجام دهد. در پایان ، تهدیدهای مداوم اسرائیل و حضور تقریباً روزانه نتنیاهو در صحنه های محلی و بین المللی ، منجر به مذاکره محرمانه بین آمریکا ، شرکای اروپایی آن (از جمله روسیه) و ایران شد ، که با امضای توافق هسته ای ۲۰۱۵( برجام) ایران به اوج خود رسید ، اسرائیل شریک نبود و هیچ نفوذی در آن نداشت. این توافق نامه که تحت نظارت باراک اوباما، رئیس جمهور انجام می شد ، هرگز تنظیم و منعقد نمی شد اگر نتنیاهو با القا اینکه اسرائیل به طور یک جانبه علیه ایران اقدام خواهد کرد ، باعث افزایش سطح نگرانی بین المللی در این حد نشده بود. اگر واقعاً توافق نامه آنقدری که نخست وزیر اسرائیل القا کرده بود که بد بوده است ، باید وی را به دلیل کمک به ایجاد آن مقصر دانست.

بسیاری از افراد – از جمله خود من – بر این عقیده بودند که اگرچه توافق نامه دارای چند اشکال بود ، علی رغم نقوص آن ، به هیچ توافقی نرسیدن ترجیح داده شد . در مخالفت با نظرات بسیاری از مردم ، نتنیاهو تصمیم گرفت با استفاده از تمام ارتباطات سیاسی اسرائیل در آمریکا و تمام توانایی های نظامی ما ، لغو توافق هسته ای ایران را ایجاد کند. اوباما دوره خود را به پایان رساند. دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا سوگند یاد کرد. اندکی بعد ، ایالات متحده از توافق هسته ای خارج شد. در طول چند سال گذشته ، اسرائیل چندین عملیات درخشان انجام داده است که برجسته ترین آنها ورود ماموران موساد به انبار محل بایگانی و نگهداری پرونده های مخفی در حومه تهران بود. این عملیات های اسرائیل آنچه را که بسیاری از مردم از قبل می دانستند ، آشکار کرد: این که ایران به تمام تعهداتی که در توافق نامه تبلیغ شده توسط اوباما ذکر شده بود ، عمل کرده است. خروج آمریكا از توافق نه تنها اوضاع را بهبود نداد ، بلكه منجر به تشدید چشمگیر فعالیت هسته ای ایران ، پیشرفت چشمگیر در ساخت بمب ، عملكرد سانتریفیوژهای پیشرفته ای كه در گذشته نداشتند و بزرگتر بودن حجم مقادیر اورانیوم غنی شده ایران انجامید ، همین هفته گذشته ، معاون اخیراً بازنشسته شده موساد که مسئول عملیات بود ، “الف” (نام مستعار اوست ، چون نام او مجاز به انتشار نیست) با صریح ترین اصطلاحات اظهار داشت: اقدامات نتنیاهو منجر به شکست استراتژیک اسرائیل شد ، و در نتیجه ، توانایی های هسته ای ایران به طور قابل توجهی بهبود یافته است.

معاون رئیس ، که در راس تیم پشت سرقت مدارک بایگانی شده هسته ای ایران در سال ۲۰۱۸ قرار داشت ، همچنین اظهار داشت که مدیریت اسرائیل در سطح سیاسی یک فاجعه کامل است. وی دستاوردهای حاصل از عملیات موساد را کم اهمیت جلوه نداد ، اما در پایان سخنان خود گفت: ما در نزاع پیروز شدیم ، اما در جنگ شکست خوردیم . هر کسی که هنوز به توضیح نیاز دارد که هر روز اضافی که نتنیاهو بعنوان نخست وزیر خدمت می کند سطح خطر برای امنیت ما را افزایش می دهد ، می تواند برگردد و سخنان یکی از شجاع ترین و درخشان ترین جنگجویان اسرائیل را بخواند. نام او ناشناخته است ، او برای کنست ( پارلمان اسراییل ) کاندیدا نمی شود ، و نه یک فعال سیاسی است. او فقط یک شهروند نگران است که زیباترین ، شجاع ترین و جسورانه ترین ماجراهای سخت ملت اسرائیل را تجربه کرده است ، که می گوید نتایج یک شکست راهبردی است. چه چیز دیگری برای توجیه خلاص شدن از شر انسانی شدیدا عصبی هیجانی از خیابان بالفور باید گفت؟ این نویسنده دوازدهمین نخست وزیر اسرائیل بود.
https://m.jpost.com/opinion/netanyahus-anti-iran-campaign-is-israels-greatest-failure-opinion-661735/amp?fbclid=IwAR2LnI-3_L9jDJaqV-17sZelHHG4-gDcOfaNs1rEXcXaJF6dV-FRAZSHUQM

برگرفته از صفحه فیس بوک آقای علیرضاسلیمانی