Home آرشیو حسن بهگر میهندوستی مدل جدید- حسن بهگر

میهندوستی مدل جدید- حسن بهگر

آقای فاضل غیبی سالها پیش کتاب رگ تاک را با نام مستعار «دلارام مشهوری » منتشر کرد . ایشان تالیفات دیگری هم دارند و مقاله های بسیاری را هم در مسایل گوناگون نوشته اند اما فاضل غیبی برخلاف آنچه در ابتدا جلوه میداد، روشنفکر و روشنگر نیست، مبلغ مذهبی است ، مبلغ بهاییت. برای رفع سوء تفاهم عرض می کنم من برای بهاییت هم مانند دیگر ادیان احترام قائل هستم و مشکلی با تبلیغ هیچ دینی ندارم اما آن چه که بر من دشوار آمد یکی دو مطلبی است که ایشان نوشته اند که از اهمیت حیاتی برای ما ایرانیان برخوردار است .

اقای غیبی نه تنها مبلغ بهاییت است بلکه علناً می خواهد بهاییت را به هر قیمتی شده (حتی به قیمت حملهٔ خارجی) در ایران جایگزین اسلام کند و نقد  ادبیات و فلسفهٔ او همه در این راستاست. ایشان حتا مقاله ای با تیتر«آیا ایران آینده بهائی خواهد بود؟» (1) نوشته است .

این واقعیت است که در شرایط کنونی بسیاری از مردم از جور و ظلم حکومت دینی به ستوه آمده اند ولی این بدان معنا نیست که عموم مردم از دین خود دست برداشته و می خواهند به دین دیگری مثلا به بهاییت بپیوندند یا اصلاً راه حل مشکلات خود را در تغییر دین میجویند. آنان از دین حکومتی بیزارند. این که پس از حکومت ملایان تشیع دچار چه تغییر و تحولی خواهد شد مستلزم بحث دیگری است که در این مقال نمی گنجد و جزو برنامهٔ گروه های سیاسی نمیتواند باشد.

در شرایط  خطیر کنونی عنوان کردن تغییر دین در حقیقت اعلان شروع جنگ مذهبی است. می دانیم بروز چنین جنگی در ایران چنان کشتاری در پی خواهد آورد که جنایان حکومت اسلامی در برابر آن به فراموشی سپرده خواهد شد. شکاف های  عظیم اجتماعی و فرهنگی که چنین واقعه ای در پی خواهد آورد قرنها دوام خواهد آورد و ای بسا غیرقابل جبران خواهد بود.

 صدمات ناشی از تعویض مذهب سنی به شیعه صفوی که تازه در دل یک دین انجام گشت و بیش از دو قرن کشتار و تعقیب دیگر ادیان و مذاهب را در پی داشت در حافظه تاریخی نه چندان دور داریم. تعویض دین در ایران به معنای استقبال جنگ داخلی رفتن است، آنهم از بدترین نوعش . جنگ مذهبی از نوع خطرناک ترین جنگ هاست که بشریت تا کنون دیده است . ایرانیان تجربه های تلخ و تاریخی بسیاری دراین زمینه دارند. ایرانیان به جرم داشتن دین زرتشتی کشته و یا شکنجه شدند و مجبور گشتند دین اسلام را بپذیرند و بسیاری از دستاوردهای فرهنگی ما بر باد رفت . ما در قرون مختلف درگیر جنگ های مذهبی منطقه ای بوده ایم و جنگ حیدری و نعمتی ضرب المثل است .افزون بر آن تعویض دین، به ملیت نیز آسیب می زند. با تعویض دین انسان در حقیقت  صاحب هویتی دیگر می شود و البته همه ما با دین پدر و مادرمان متولد می شویم و آن را به اختیار و خود خواسته انتخاب نکرده ایم و بنابراین هرکس مختار است مذهب خود را انتخاب و تعویض کند ولی تبلیغ برای تغییر مذهب عموم ملت را به صلاح ملت ایران نمی دانم زیرا جز با جنگ مذهبی قابل اجرا نیست.

 مشکل مردم ایران تعویض دین نیست . مشکل ایران آزادی و دموکراسی است که بیش از 120 سال است برای آن می جنگند. ادیان قوانین ابدی دارند و نمایندگان آن می خواهند به نام خدا با این قوانین بر مردم حکومت کنند. قوانين ابدی نیازمند انسانی عابد است که نیاز به آزادی ندارد. مردم ما دنبال این چیزها نیستند.

 کاش نه تنها آقای غیبی بلکه همهٔ اقلیت های دینی در شرایط کنونی به تبلیغ لائیسیته می پرداختند. در لائیسیته همه ی مذاهب از حمایت دولتی یکسان برخوردارند و می توانند به تبلیغ دینی خود در معابد خویش بپردازند و خطری هم متوجه میهن ما نیز نمی شود. این مرحله برای آزادی های مذهبی مورد نیاز است و گذار مسالمت آمیزی است . دین رسمی شیعه اثنی عشری نخواهیم داشت و همه ادیان از آزادی برخوردار خواهند بود.

امروز که اعدام بهاییان توسط جمهوری اسلامی و اذیت و آزار آنان همدردی بسیاری از هم میهنان ما را برانگیخته است  و امید این می رود که در فردای سرنگونی جمهوری اسلامی شرایط مناسبی برای آزادی های دینی از جمله بهاییان فراهم شود، اظهاراتی از این قبیل نه تنها به سود بهاییان نیست بلکه می تواند نتیجه بالعکس بدهد.

متأسفانه اقای غیبی در مقاله ای دیگر پا را از این هم فراتر گذاشته و با عنوان «حملۀ خارجی به مراکز نظامی حکومت اسلامی؛ آری یا نه؟» (2) خواستار دخالت خارجی شده و اظهار نظر کرده که «درخواست نابودی «مراکز و پایگاه‌های نظامی» رژیم اسلامی نه تنها خواستی میهن‌دوستانه و انسانی است، بلکه از آنجا که نیروهای سرکوبگر رژیم را فلج می‌کند و به فرزندان ایران امکان می‌دهد تا با کمترین خونریزی به هدف برسند، تنها راه عملی برای غلبه بر حکومت فاشیسم اسلامی محسوب می‌شود.» . از کی تا حال دعوت به بمباران کشور اقدامی میهن دوستانه و انسانی شده است ؟ که گفته  که نابودی دو پادگان یا مرکز صنعتی نظامی یا… باعث میشود «مردم به هدفشان برسند»؟

کدام هدف؟ با کدام رهبری؟ به چه ترتیب؟ همهٔ اینها دروغ است و مقصود توجیه حمله به ایران است و تضعیفش در برابر فشار خارجی، نه خواست های مردمی. اینها یعنی چراغ سبز می دهیم تا کشور را بزنید. داستان قیام مردمی و اینها لعابی است که روی این برنامه را پوشانده و فاضل غیبی هم در خدمت این برنامه است، نه ملت ایران.

این را هم بگویم که مشکل جمهوری اسلامی فقط به سبب توتالیتر بودنش نیست چیزی که از آن غیبی پرهیز می کند بگوید دینی بودن این حکومت است. چون خودش یک دین دیگر برای جایگزینی در آستین دارد به این وجه کار نمی پردازد. برخی از قماش همین میهن پرستان قلابی طالب برپایی حکومت قومی خود بر خاکستر ایران هستند حالا اقای غیبی هم برای تعویض دین خواستار بمباران ایران می شود .

واقعیت اینست که آقای غیبی میهن دوستی را بهانه می کند و به سبک حکومت از ایران بعنوان «ایران اسلامی » یاد می کند و  مانند همه باورمندان مذهبی به میهن اعتقادی ندارد و این امر بدیهی است زیرا ادیان جهانی به وطن اهمیتی نمی دهند.

آیا مشکل مردم ایران نابودی مراکز نظامی و دفاعی کشوراست ؟

 شما از کجا می دانید دشمنان ایران فقط مراکز و پایگاه های نظامی را بزنند؟

این ساده انگاری از کجا آمده است ؟ در جنگ  لطف و تفکیکی  در کار نیست  جنگ محل کشتن و تخریب است، همان که در لیبی و افغانستان و عراق اتفاق افتاد. هزاران بلکه میلیون ها مردم کشته می شوند و زیر ساخت های کشور نابود می شود و شگفت انگیز آنکه ایشان این توصیه  را میهن دوستانه و انسان دوستانه قلمداد کرده اند! همین چند روز پیش هم خانم معصومه علی نژاد درخواست مشابهی برای زدن تاسیسات هسته ای ایران داشتند.  واقعاً گرفتار چه میهن دوستانی شده ایم!

پنج شنبه – ۲ آذر ۱۴۰۲

2023-11-23

(2)- حملۀ خارجی به مراکز نظامی حکومت اسلامی؛ آری یا نه؟

/