Home ستون آزاد آرشیو ستون آزاد نامه 38امضاء به بایدن و عیاری که برای فرصت طلبان سنجیده شد-احمد حیدریان

نامه 38امضاء به بایدن و عیاری که برای فرصت طلبان سنجیده شد-احمد حیدریان

نامه ای با امضای 38 تن از زندانیان سیاسی خطاب به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا که به تازگی مسند قدرت را از دونالد ترامپ گرفته است در فضای مجازی منتشر شد.

امضاء کنندگان این نامه غالبا کسانی هستند که پیشتر نامه ای در استعفای آیت الله خامنه ای نوشته بودند که فضای سیاسی اپوزیسیون را کمی تکان داد.

اکنون همین دوستان خطاب به بایدن نامه ای سرگشاده نوشته اند و خواهان فشار حداکثری – تحریم-بیشر بر جمهوری اسلامی شدند. جوهر امضای نامه هنوز خشک نشده بود که یکی از آنان-حوریه طارانی[1]– امضایش را پس گرفت. او در صفحه اینستاگرامش مدعی شد که از محتوای نامه اطلاع چندانی نداشته است.

نامه جمعی از زندانیان سیاسی به جو بایدن به مناسبت پیروزی او در انتخابات آمریکا عجیب نبود؛ نه از آن جهت که این نامه نگاری ها سابقه دارد. و همچنین نه از آن جهت که خواهان تشدید یا افزایش تحریم ها علیه جمهوری اسلامی شده بودند. که این دو در دوران ترامپ – نامه فرشگردی ها که به نامه سی تن مشهور شد[1]– نیز اتفاق افتاده بود.

 بلکه ازین جهت جای تعجب داشت که امضای بعضی از چهره هایی که خودشان را عضو جبهه ملی سامان ششم می دانند پای این نامه زده شده است. جبهه ملی با سابقه 70ساله فعالیت های سیاسی اش همواره بر استقلال – که جوهر عزت نفس است[2]

خود ترسیم کرده است. این سیاست، میراث بزرگ دکتر محمد مصدق است.

این است که بلافاصله بعد از انتشار این نامه که «خواهان فشارهای حداکثری سیاسی، دیپلماتیک و سیاسی بر رژیم» شده اند، جبهه ملی مرکزی[1] به ریاست دکتر حسین موسویان سریعا موضع این جبهه را اعلام و از محتوای این نامه بیزاری جستند.[2]

فراتر از این اقدام، روابط عمومی جبهه ملی، « سامان ششم » را «یک بدیل سازی تامل بر انگیز برای سازمان پر افتخار جبهه ملی ایران» توصیف کرد  که «ارتباطات و مواضع آن هیچ ربطی با سازمان جبهه ملی ایران ندارد»

بازخورد منفی این نامه کذایی به حدی بود که اعتراض شدید برخی اعضای سامان ششم را هم در پی داشت.سامان ششمی ها ضمن انتشار بیانیه ای[1] با استنثناء کوروش زعیم، عضویت چهارتن امضاء کنندگان این نامه را که هموند شورای مرکزی جبهه ملی سامان ششم معرفی کرده بودند، تایید  نکرد .

در این میان کوروش زعیم نه تنها نسبت به مواضع منفی ایجاد شده علیه سامان ششم عقب نشینی نکرد – بلکه در « پاسخ به مخالفان نامه 38 امضاء»[2] اپوزیسیون را متهم کرد که معنای این واژه را درست درک نمی‌کند!!

او در توجیه درخواست فشار حداکثری سیاسی و مالی از دولت بایدن می نویسد:« می‌خواهیم امریکا پول‌ها را به دولت آینده که با رای مردم انتخاب خواهد شد تحویل بدهد. آیا شما که با این طرح مخالفت می‌کنید، مثلا میهن پرست هستید یا امنیت پرست؟» آمریکا که خود را متعهد به حفظ برجام نمی کند چطور می تواند پول های ملت ایران را نگاه دارد و به حکومت بعدی تحویل دهد؟با این نظر، اصول اعتقادی جبهه ملی را در کجای این نامه می توان مشاهده کرد؟

آنچه که دارد اتفاق می افتد به قول هوشنگ کردستانی  بنام نیک جبهه ملی ایران آسیب خواهد رساند.[3] برخی از کسانی که ذیل نامه امضاء هایشان دیده می شود ممکن است برای منافع شخصی به این کار مبادرت ورزیده اند. چه بسا برای رسیدن به هدف های مشخصی تلاش می کنند این گونه فعالیت ها را پلی  برای پناهندگی سیاسی در کشورهای دیگر بدانند. نظیر کاری که برخی از این هایی که موسوم به دختران خیابان انقلاب بودند، کردند.

برخی دیگر که اساسا در میان مبارزه سیاسی- که مستلزم داشتن دید وسیع و استراتژیک است و داشتن طرح روشن برای گام هایی که باید برداشته شود[4]–  نام و نشانی ندارند که جبهه ملی بخواهد اعتبار و آبروی هفتاد ساله اش را به پای آنان بریزد. کسی چون عباس واحدیان که حتی از سمت همکار نزدیکش هاشم خواستار مشکوک است که عامل اطلاعاتی ج.ا بوده [5] و در نوشتن نامه به جو بایدن مرتکب تکروی شده است.[6] چه صنمی دارد که نام هموندان جبهه ملی در کنار آنها نوشته شود؟

جبهه ملی اعتبار را از مصدق دارد و در این میان هر گونه کنشی که به اعتبار مصدق و اصول اعتقادی او ضربه می زند ممنوع است و هر کسی که بخواهد حتی در ذهنش چنین سیاست ورزی را ترسیم کند باید از جبهه ملی کنار گذاشته شود چون اعتبار جبهه ملی به مراتب بالاتر از اشخاص است.

کوتاه سخن، آزمایشات تاریخی عیار انسان ها و گروه های سیاسی را می سنجد و گوهر درونی آنان را بیرون می آورد.

این آزمایش به درستی نشان داد کدام جبهه نگهبان اصلی خط مشی سیاسی دکتر مصدق هستند و چه کسانی با شعار مصدق پا بر اصول اعتقادی او می گذارند.

احمد حیدریان-تحلیل گر سیاسی/ یکشنبه – ۳ اسفند ۱۳۹۹


[1] تلگرام جبهه ملی ایران (سامان ششم)- آگاهینامه جبهه ملی ایران (سامان ششم)

[2] کانال تلگرام جبهه ملی ایران سامان ششم- پاسخ به مخالفان نامه 38 امضاء

[3] کانال تلگرام جبهه ملی (سامان ششم)- نامه ی وارده

[4] ایران لیبرال-صفحۀ حوادث– رامین کامران/  فوریه 15, 2021

[5] ویکی لیکس فارسی- صوت لو رفته از اختلافات درون گروهی، اعضای بیانیه 14 نفر

[6] تماس تفلنی هاشم خواستار از داخل زندان، در مخالفت با نامه به جو بایدن


[1] تلگرام جبهه ملی ایران- اطلاعیه روابط عمومی جبهه ملی ایران

[2] رمز پیروزی- مصاحبه موسویان با حسن اعتمادی-یوتیوب


[1] بی بی سی فارسی-#نامه_به_ترامپ؛ ‘جاده آزادیخواهی از کجا می‌گذرد؟‘/ ۵ دی ۱۳۹۵ – ۲۵ دسامبر ۲۰۱۶

[2] ایران لیبرال-ثروت مملکت شمایید– رامین کامران/  فوریه 16, 2021