Home خبرها ارشیو خبرها کتاب «آذربایجان واقعی کجاست ؟» را به رایگان پیاده کرده بخوانید
ارشیو خبرها - خبرها - فوریه 9, 2021

کتاب «آذربایجان واقعی کجاست ؟» را به رایگان پیاده کرده بخوانید

کتاب «آذربایجان واقعی کجاست ؟» تالیف احمد خلیل الله مقدم یکی از پیروان قدیم دکتر محمد مصدق و یاران زنده یاد دکتر شاپور بختیاراست که نوشته های مستند و مستدل ایشان در زمینه تاریخ معاصر و مسایل قومی معروف است.

احمد خلیل مقدم با دریغ بسیار در یکم مهرماه ۱۳۹۸ در گذشت واین کتاب بنا به توصیه دخت ایشان خانم دکتر تابندۀ مقدم در اختیار سایت ایران لیبرال قرار گرفته تا  در دسترس همگان قرار گیرد. کاری که ما با سربلندی تمام پذیرفتیم.

مرحوم خلیل الله مقدم از چهره هایی بود که برای تمام کوشندگان نهضت ملی آشنا بود. او همیشه به جوانان امیدوار بود و با شور و ذوق خویش کمر به راهنمایی مبارزان تازه کار میبست و به آنان نیرو و انگیزه ی مبارزه میداد. چند نسل از مبارزان ملی تاریخچه ی مبارزات ملیون را از دهان گرم وی شنیده اند.

او که تجربه ی تلخ  اشغال ایران توسط متفقین را چشیده بود سخت دلبسته ی وطن بود و به این سبب مبارزات سیاسی خود را از سال 1327 خورشیدی با پیوستن به جبهۀ ملی آغاز کرد. پس از کودتای 28 مرداد تا  انقلاب 57 ، شش بار زندانی شد در حالیکه گناهی جز میهن دوستی و آزادیخواهی و نشر افکار روشنگرانه نداشت. مصائب مبارزه را به جان خرید، ولی هیچگاه از راهی که گزیده بود بازنگشت.

نویسنده کتاب را با دیباچه ای در وطنخواهی ایرانیان آغازمی کند و بسیار کوتاه از دوره ی قاجار می گوید و نقل قول هایی از کتاب های  قدیمی تاریخی از ابن حوقل، یاقوت حموی و .. گرفته تا تاریخ نویسان معاصر چون کسروی  را در این رابطه نقل می کند تا ثابت نماید که آلبانیا یا اران بخشی از قفقاز است که در هفتاد هشتاد سال اخیر آذربایجان نامیده شده است. این کتاب به سبب آنکه برخی مزدوران بیگانه با طرح موضوعاتی از قبیل «ملیت ها» و «قومیت ها»کوشش در جهت تجزیه ی ایران دارند با ارائه شواهد تاریخی چگونگی رشد و توسعه آذربایجان را نشان می دهد .

برخی دیگر از کتاب های ایشان از این قرار است: «تمدن سیاه» و «فساد مدرن » در سال های 1350 و 1352 درنقد مدرنیته ی تصنعی. رساله های طنزآمیز «زنگ انشا»، «کابینه ی وحوش»، «محاکمه ی شیطان» و «طنز چیست». «برای آگاهی نسل جوان»، «حادثه ی 9 اسفند1331»، «پژوهشی در کودتای 28 مرداد» و «تاریخ مبارزات ضدامپریالیستی مردم ایران»، «تاریخ جامع ملی شدن نفت» و «تاریخ مستند ایران و جهان» حاصل پنجاه سال تحقیقات تاریخی وی میباشند. پژوهش های او در زمینه دخالت انگلیس در ایران به ویژه در خصوص جنبش ملی شدن صنعت نفت از اهمیت بسیاری برخوردار است.

امیدواریم که وراث محترم آن مرحوم به گردآوری آثار کامل وی همت کنند و این نوشته ها را با انتشار منظم زنده نگاه دارند.

https://iranliberal.com/wp-content/uploads/2021/02/azarbayjan-kojast-moghadam.pdf