Home آرشیو حسن بهگر جنگ مقدسی که به فاجعۀ آخرزمان نزدیک می شود!- حسن بهگر

جنگ مقدسی که به فاجعۀ آخرزمان نزدیک می شود!- حسن بهگر

بایدن در لهستان جنگ اکراین را مقدس نامیده بوده ولی اکنون خودش آن را تشبیه به (آرماگدون)  یعنی آخرزمان می کند . بسیاری به او توصیه می کنند که این جنگ باید هر چه زودتر و پیش از آن که بشریت را دچار فاجعه ای بنماید تمام شود. جنگ  به مرحله ای رسیده است که دوطرف اوکراین و روسیه همدیگر را متهم به استفاده از بمب کثیف می کنند . تهدید اتمی روسیه نیز هنوز ادامه دارد. 30  نفر از نمایندگان حزب دموکرات به بایدن هشدار می دهند که این جنگ به جز ویرانی و انهدام و ورشکستگی اقتصادی اوکراین نتیجه ای ندارد . اما با این همه بایدن هنوز بر ادامۀ جنگ اصرار می ورزد.

 بنا به گزارش تلویزیون CBS، میلیاردها دلار تسلیحات آمریکا به دست سربازان اوکراینی نمی رسد. سرنوشت بیش از 6 میلیارد کمک مالی نیز روشنتر از تسلیحات نیست .

هنوز متهم اصلی خرابکاری در خط لولۀ گاز شناسایی نشده است و انگشت اتهام به سوی آمریکاست که می خواهد اروپا را هرچه بیشتر درمانده و وابسته به خود نگهدارد. هیچ یک از طرفهای روسی و اروپایی دعوا از خرابکاری در لوله گاز منتفع نمی شدند بجز امریکا. ماکرون رئیس جمهور فرانسه آمریکا را متهم کرد که گاز طبیعی را تا چهار برابر گرانتر به کشورهای اروپایی می‌فروشد. ماکرون رئیس جمهور فرانسه آمریکا را متهم کرد که گاز طبیعی را تا چهار برابر گرانتر به کشورهای اروپایی می‌فروشد

 اروپا نمی تواند سیاست واحدی در مورد انرژی داشته باشد و از جانب دیگر گوش به فرمان آمریکاست که از چه کسی گاز بخرد یا نخرد. اعتراض مکرون به فروش گاز گرانتر از گاز مصرفی در داخل امریکا نمونه ای از آن است.

به همین سبب در جبهۀ متحدان آمریکا از وحدت خبری نیست و نظرات به مراتب بیشتر به صلح متمایل است .

اروپا با آمدن پناهندگان اوکراینی و تحریم های علیه روسیه  با بحران انرژی و تورم روبروست و بسیار متضرر شده است. آلمان و فرانسه در مورد روابط با روسیه و چین با یکدیگر اختلاف دارند . احزاب دست راستی سوئد که تازه سر کار آمده اند برای بازگرداندن پناهدگان اوکراینی به موطنشان شتاب دارند درحالی که پناهدگان دست کم تا بهارسال آینده مهلت می خواهند چون بمباران اوکراین ادامه دارد.

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، از کشورهای اتحادیه اروپا خواست که در سیاست‌های نادرست خود تجدید نظر کنند، زیرا اروپا به آرامی به دلیل تحریم‌های ضد روسیه خونریزی می‌کند.

ریشی سوناک نخست وزیر جدید هندی تبار انگلستان گفت او به اوکراین متعهد است اما زلنسکی به چنین نخست وزیری با پیشینه وزارت دارایی که مو را از ماست میکشد علاقمند نیست بلکه در واقع او در پی دیوانه ای همچون بوریس جانسون است که سرکیسه را برای او شل کند.

در مجموع اروپا از سیاست ترامپ سرخورده و از سیاست بایدن مأیوس است. عجیب نیست اگر اروپا به این نتیجه برسد که ایالات متحده شریک قابل اعتمادی نیست و سرانجام باید نه تنها در خاورمیانه و آفریقا بلکه  در سراسر جهان خود مسئولیت بیرون کشیدن گلیم خود از آب را برعهده بگیرد.

برخی ناظران خوشبین ملاقات اخیر رابرت بن لوبان والاس وزیر دفاع انگلستان با بایدن را نشانه ای از یک تفاهم کلی برای مذاکره با روسیه می بینند بویژه که ارتش روسیه در خرسون مجبور به عقب نشینی شده است . کرچه احتمال ضعیفی دارد ولی ظاهراً بهترین موقعیت برای مذاکره  و بستن در جهنمی این جنگ است .

چهارشنبه – ۴ آبان ۱۴۰۱

2022-10-26