Home آرشیو هپلی مناظر بهشتی- هپلی
آرشیو هپلی - تازه ها - دسامبر 15, 2019

مناظر بهشتی- هپلی

هپلی همواره به مسایل دینی علاقمند بوده است و از خواندن آنها و سیر در عوالم معنوی لذت می برد. از آنجا که آقای مهندس عبدالعلی بازرگان، جلد دوم و فرزند برومند مهندس بازرگان، مدتهاست مهندسی را ول کرده و قرآن پژوه شده و دایم مشغول شمارش واژه های قرآنی است، هپلی خیلی به ایشان ارادت پیدا کرده و علاقمند به پی گیری دانش ایشان در این زمینه شده. به امید اینکه روزی ایشان هم مانند پدرشان مصدر خدمات بشوند و اگر خمینی هم نشد، کسی کمابیش مثل او را به قدرت برسانند، چون ما به جمهوری اسلامی عادت کرده ایم و ترکش برای ما سخت است.

ایشان اخیراً درسایت«کانون ایرانی پژوهش فلسفه وحکمت» مطلب فلسفی عمیقی نوشته انددرباره ی  مسأله گناه اولیه ی انسان که همان خوردن میوه ممنوعه باشد و دست به ابتکاری جالب، شجاعانه و مدرن زده اند که در تاریخ اسلام تا ظهور حضرت باقی خواهد ماند.

ایشان می فرمایند «گناه اوليهُ خوردن از ميوه ممنوعه و تشويق آدم بر اين عصيان، به گردن ” حوا” افكنده شده و از همان آغاز ديدگاه “مردسالاري” فضيلتي ذاتي و ارزشي را براي جنس مذكر رقم زده است. اما قرآن از “نوع” آدم و”زوجش” (نه زوجه اش) نام برده و هرگز نه از جنسيت آنان سخن گفته و نه حتي يكبار نام “حوا” را آورده است.» *

چه فرمودید استاد عزیز؟ یعنی چه؟ می فرمایید از زوجش نام برده نه از زوجه اش؟ خوب اگر از زوج نام برده یعنی مذکر بوده است دیگر، زوج خنثی که نداریم. یعنی ممکن است این اشتباه تایپی در قرآن باشد؟ استاد این چه حرفی است لطفاً هرچه زودتر تصحیح بفرمایید.

من اول فکر می کردم که آقای عبدالعلی خان می خواهد پیرو خط ملی مذهبی ها که همواره کوشش می کنند مذهب را به یکی از مکاتب مدرن و امروزی گره بزنند، شاید این بار خواسته یک جوری قرآن را مدرنیزه کند و به جنبش فمنیستی پیوند بزند ولی با این تفسیری که استاد کرده کار به کلی از خرک دررفته و ترسم اینست که زبانم لال، معاندان تفسیر ایشان را به جنبش دگرباشان پیوند بزنند و حضرت آدم مظلوم را پس فردا ببرند در گی پاراد نمایش بدهند. بر گردانندگان سایت زیتون فرض است که در این زمینه به استاد تذکر بدهند.

از قدیم گفته اند حرف حرف می اورد، پس بد نیست یادی هم از آرم بسیار زیبای سایت زیتون بکنیم که اول با دو زیتون شروع شد و واقعاً جلوه ی خاصی داشت. بعد از مدتی معلوم نیست چرا، شاید به طعنه بدخواهان یا تعبیرهای نامربوط برخی اشخاص متلک گو، ناگهان این دو زیتون مبارکه به یک زیتون تقلیل پیدا کرد. معلوم نبود این تقلیل به یک زیتون براساس چه تفکر و فلسفه ای انجام شده است و هرگز هم علتی برای آن ذکر نشد که سر این یک زیتون دیگر چه بلایی آمد که مفقود الاثر شده است. آخرسر ما گفتیم شاید نشانهُ میانه روی باشد، شاید هم جنسیت زدایی میخواهند بکنند، ممکن است از شکسته نفسی باشد… خلاصه چیزی دستگیرمان نشد.

بدبختی آنجا بود که بعد از چندی آن زیتون دیگر هم به کلی ناپدید شد و فقط برگ زیتون باقی ماند. یعنی چه؟ چه معنا می دهد؟ آخر همینطوری که نمی شود دو عد زیتون نازنین را اخته کرد و حتا صحبتی از دیه نکرد. هنوز نام سایت زیتون است آن وقت برگ زیتون گذاشته اید؟ اگر دلیل گذاشتن نام زیتون بر سایت، آمدن نام این میوه در قرآن است، خوب آنجا نام خود زیتون آمده، برگ زیتون که نیامده.

ازچپ به راست مراحل تنزل زیتون به برگ زیتون در سایت زیتون

اگر اسم سایتتان انجیر بود، بعد انجیر میرفت و برگش می ماند، یک چیزی. ولی به تجربه می دانیم برگ زیتون کفاف ستر عورت را نمی کند. در شش و بش این تخیلات بودم که دیدم جناب استاد عبدالعلی خان رمزگشایی فرمودند که اصلا شیطان رجیم کارش همین بود که آدم و حوا را لخت کند و خلاصه تنبان مردم را دربیاورد! می گویید نه، توجه بفرمایید:

«اين را همه شنيده ايم كه آدم و حوا براي پوشاندن اندام هاي جنسي خود از برگ درختان بهشتي استفاده مي كردند. اين تصور را نقاشان نيز در تابلوهاي فراواني، به تصور آنكه در دوران اوليه (دوران غارنشيني)، آدميان مشابه حيوانات عريان بوده اند، به تصوير كشيده اند. اما در قرآن نه تنها اثري از برهنگي آدم و همسرش به چشم نمي خورد، بلكه از نشانه هاي بهشت آنان ” هرگز گرسنه و برهنه نشدن” را بر شمرده است. از آن مهم تر، به بيان قرآن ،هدف شيطان از فريب آدم و همسرش، اصلا كندن لباس آنان بوده است !!»

جالب است که این تفسیر جدید شیطان رجیم را نیز مشمول تجدید نظر کرده و ممکن است که فردا برای او هم نقشی در حد کاباره داری و نمایش استریپ تیز جور کند. البته ما که وکیل و وصی شیطان نیستیم، خود داند. ولی تا اینجا که رسیده ایم، استاد که همت خود را مصروف کشف حجاب کرده، بسیار از این حد فراتر رفته و میترسم بهشت را تبدیل بکند به کلوب لختی ها. نمی دانم که مهندس در آینده چه گام هایی در این راه برخواهد داشت، ولی چیزی که تضمین می توان کرد، این است که بینندگان سایت و خوانندگان مطالب ایشان، روز به روز فزونی خواهند گرفت. با ستودن کوشش های مجدانه ی ایشان، با اجازه به حضرتشان توصیه ای میکنیم: آرم سایت زیتون را به صورت اولش بازگردانید که با خط فعلی سردبیری هماهنگی بیشتری داشته باشد.

یکشنبه، ۲۴ آذر ۱۳۹۸

2019-12-15

*سایت کانون ایرانی پژوهش فلسفه وحکمت

http://www.iptra.ir/article/1941/%D8%B9%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A2%D8%B2%D9%85%D9%88%D9%86-%D8%A2%D8%AF%D9%85-%D8%A8%D9%87%D8%B4%D8%AA