Home آرشیو حسن بهگر دلبری از خارج نشینان- حسن بهگر

دلبری از خارج نشینان- حسن بهگر

جمهوری اسلامی در این چند سال اخیر برای مقابله با تبلیغات خارجی متوسل به انتشار ویدیو های یوتیوبی شده که  با تولیدات صدا و سیما متفاوت است . این دستگاه با وجود بلعیدن هرساله  میلیاردها تومان  از بودجه کشور و همچنین گرفتن مبالغ هنگفتی از پخش تبلیغات، در عمل نشان داده است که کارآیی ندارد و تبلیغاتش به ضد خودش تبدیل شده است. در مقابل، ویدیوهای که بیشتر بر اساس استقلال طلبی و ملی گرایی و حفظ کشور تهیه می شود و به تعداد روزافزون روانهُ بازار شده است، با استقبال روبرو شده است . اجراکنندگان جوان آنها را همه میشناسند.

محتوای این برنامه ها به کلی خارج از مسأله دینی و ایدئولوژی اسلامی است و بلکه بر پایه منطق و استدلال و عقلانیت و عرف تهیه می شود و حتا گاهی رگه هایی از تحمل و مدارا هم در آن می آید که بهتر از تبلیغات حکومتی متمایزشان کند.

بدیهی است که مراکز دولتی و امنیتی بخصوص اطلاعات سپاه پاسداران در تغذیه و دادن خط و اطلاعات به تهیه کنندگان آنها فعالند و  البته که بسیج و دیگر مبلغان رژیم نیز در حمایت و انتشار آن ساعیند ولی این را نمی توان پنهان کرد که سبب اصلی موفقیت این ویدئوها ایراندوستی مردم ماست . ایرانیان وطنشان را دوست دارند و نمی خواهند کشورشان به دست بیگانگان بیفتد و تکه پاره شود.

از سوی دیگر، ویدیوی برخی از فعالان سیاسی چپ ضدامپریالیست هم  که به سبب خط مشی شان در باب سیاست جهانی جلب نظر و حمایت مردم را میکنند. به پیش بردن این خط ناسیونالیستی مدد میرسانند.

این سیاست دوگانهُ جمهوری اسلامی که از یک طرف به ایدئولوژی اسلامی باورمند است و با هویت ایرانی و سمبل های ملی و جشن های ملی مخالفت دارد ولی از جانب دیگر نوعی گفتار ناسیونالیستی را در خارج تبلیغ میکند. در داخل اسلام، در خارج امپراتوری هخامنشی.

اینکه این مباحث نظری که برای توجیه و جا انداختن خط نظام سیاسی در مورد برجام ، قراردادها چین و روسیه و اصولاً نزدیکی به شرق تولید می شود، تا چه حد قادر است در برابر تبلیغات امریکا و متحدانش موثر واقع شود نمی دانیم . چون اولاً خیلی دیر به به بازار عرضه شده و از این گذشته با مخاطبانی روبرو است که ذهنشان تا اندازه ای قابل توجه توسط تبلیغات حریف ساخته شده  و شکل گرفته است .

حال پرسش اینست که آیا این گرایش ملی گرایانه موقتی است یا دایمی ؟ تجربهُ جنگ  با عراق به ما می گوید این موقتی است. تا جنگ ادامه داشت تکیه بر ملت بود و سرود ملی پخش می شد و پس از پایان جنگ تعطیل شد.

این به اصطلاح استفاده ابزاری از ملی گرایی و حتا استقلال، شیوهُ کهنه ج ا است . این گفتار موجب می شود که از وادادگی در برابر آمریکا جلوگیری شود. ولی ترویج آن به معنای تغییر بنیادی رژیم نیست و گامی به سوی آشتی با مردم  هم نیست بلکه ابزاری برای گذراندن خر این نظام از پل بحران فعلی.

ظاهراً  این ویدئوها  مقبولیت پیدا کرده اند  ولی غیر از دیر رسیدن با مشکلی اساسی مواجه هستند. چگونه می توانید دم ازاستقلال بزنید، وقتی که در بارهُ مظهر استقلال و دموکراسی ایران دکتر محمد مصدق یا سکوت می کنید یا به وی اتهامات واهی وارد می آورید؟ استقلال فقط مقابل دشمن ایستادن و حفظ کشور نیست بلکه آزادی و آبادانی و حفظ عزت و شرف ملت هم است . چنین استقلالی بزرگترین افتخار اخلاقی است.

اگر این بار استفاده ابزاری از حس وطندوستی مردم و روشنفکران و چپ های ضد امپریالیست کارآیی ندارد، اتفاقی نیست. چون هم مردم شبیه این تبلیغات را در جنگ ایران و عراق شاهد بودند و هم چپ ها تجربهُ تلخ حمایت از خط امام را دارند. ولی این بار طرف مقابل رژیم عراق نیست بلکه ایالات متحده و متحدانش و  اسراییل هستند . سال هاست که تلویزیون های بی بی سی و من و تو ایران اینترنشنال و غیره افکار عمومی را تراش داده اند، ​شکاف انداختن هویتی بین مردم  به قصد شکستن چارچوب ملی ایران پیگیری می شود. این ها فقط تاکتیک مبارزه نیست، تهدیدی برای انسجام اجتماعی است.

در مقابل حکومت چه روشی را در پیش گرفته است؟ استفاده از مضامین لیبرالیستی برای تبلیغ، در عین ناسزا گفتن به نمایندگان تاریخی آن،  افزون بر ناسپاسی و درشتگویی. با این مصالح نمی توان پایه های ترک خورده و سست نظام را تعمیر کرد. شما ارزش های ملی و استقلال طلبانه وارزش های لیبرالی را نمی توانید با امت گرایی و مقدسات اسلامی جمع کنید. نمی توانید مدعی شوید عقاید محالف را تحمل می کنید و همزمان اسید بپاشید و سرکوب کنید. با این اعمال هر روز جامعه را به جنگ می طلبید. ملی گرایی با احساسات قومی رایج و اجنبی هراسی که اغلب ملایان بدان گرفتارند تفاوت بسیاری دارد .شما فقط با احساس خطر از حملهُ دشمن و وعده های واهی تسخیر جمهوی آذربایجان و بحرین نمی توانید مردمی را جلب کنید که احساسات ملی و فرهنگی شان را تحقیر جمعی کرده اید. نوروز و چهارشنبه سوری شان را نفی کرده اید. با ترجیح دادن مراسم خفت بار قمه زدن و گل مالیدن و زنجیر زدن تصویری عقب مانده و غیر متمدن به جهانیان عرضه کرده اید.

تا زمانی که آزادی اندیشه نباشد نمی توانید با جنجال و کشمکش تبلیغاتی در تفکر مردم اثر بگذارید. مردمی که 43 سال با تبلیغات  یک طرفه شما اعتمادشان سلب شده یکباره می بینند بجای توسل به آیه و حدیث دارید از رئال پولتیک حرف می زنید! چطور می خواهید حرفتان را باور کنند؟ در جامعه ای که مردم تفکر مستقل دارند کمتر اسیر تبلیغات می شوند . چرا جامعه ما به این تبلیغات خارجی دل بسته و  از شما بریده است؟ چون هر صاحب فکر مستقلی را یا کشتید یا  از کشور راندید و خواستار تربیت مریدانی شدید که پیرو رهبر ولایت فقیه باشند .تبلیغات خارجی افکار اکثریت بی دفاعی را که استقلالی ندارند هدف گرفته است و برای  همین هم مؤثر واقع شده است . روشنفکرها و الیت جامعه هنوز مورد تکفیر هستند. شما نمی توانید به جای آنها عمل کنید و وظیفهُ تاریخی و فرهنگی این گروه را به چند جوان تازه کار و شعار پرداز محول سازید.

از جانب دیگر تمام این صحبت ها برای ایرانیان خارج کشور است مانند خیلی چیزهای دیگر که برای خارج حلال است و برای اهالی داخل حرام . همه می دانند یوتیوب در داخل فیلتر شده است و  فقط برای خارج از ایران قابل استفاده است و عده ی کمی در داخل  قادر به دیدن برنامه هایی که گفتم هستند. طرفه اینکه  در این میان رژیم در دنیای جهانی شده، تماس بین فرهنگ‌ها و فرصت‌هایی که برای جوانان ما فراهم  شده را نمی خواهد بپذیرد و با طرح صیانت می خواهد چشم مردم را به روی دنیا ببندد. این غیر ممکن است . این ویدیوهای صادراتی به خارج  هیچ چیز راجع به فساد عظیم و ایران بر باد ده  در داخل کشور نمی گوید و فقط استفادهُ خارجی دارد.

خودتان میدانید که این ملی گرایی تقلبی شما، نفس ندارد و حتی اگر هم می خواستید نمی توانستید چنین تغییر سیاست رادیکالی را به اجرا بگذارید. کار ایران با ادا درآنردن درست نمی شود، نه با ادای استقلال آریامهر درست شد و نه با ادای ایرانگرایی شما درست خواهد شد. تنها کاری که او کرد و شما هم می کنید، ممانعت از حل درست این مسئله است که به دست هیچکدامتان انجام شدنی نیست. کار فقط از دست آنهایی برمی آید که آزادی و استقلال را یک جا و در کنار هم پاس بدارند. نه شاهی که از این هر دو پا چلاق بود و نه شما که شل میزنید و به روی خودتان نمی آورید.

بزرگترین خدمتی که او به ایران کرد، رفتن از کشور بود، شما هم خدمتی بزرگتر از این نمی توانید بکنید. هر چه زودتر بکنید بهتر.

یکشنبه – ۲۷ شهریور ۱۴۰۱

2022-09-18