منشور لائیسیته

سیاست و مذهب، دو بعد اساسی حیات اجتماعی بشر است ولی از جهات بسیار و به صورتی بنیادی، از یکدیگر متمایز است.

هدف غایی سیاست دستیابی به امنیت است، ترجیحاً از طریق برقراری عدالت؛ هدف غایی مذهب، رستگاری است. اقتدار سیاسی بر پایۀ حاکمیت شکل میگیرد که پدیده ای تاریخی است؛ اقتدار مذهبی به تقدس متکی است که ورای تاریخ قرار دارد. در سیاست، مرجع نمایندگی، کشور و مردمش هستند؛ در مذهب، مرجع نمایندگی، تقدس است. در میدان سیاست، خطا عبارت است از تخطی از قانون، به جرم تعبیر میشود و مجازاتش توسط مراجع قانونی صورت میپذیرد؛ در مذهب خطا عبارت است از سرپیچی از فرامین الهی، به گناه تعبیر میشود و مجازات آن جهانی دارد. ساماندهی سیاست استفاده از ابزار قهرآمیز را لازم میاورد؛ ساماندهی مذهب مستلزم احتراز کامل از این ابزار است. تمامی مردمی که در دل یک واحد سیاسی زندگی میکنند، تابع اقتدار سیاسی هستند؛ فقط گروه مؤمنان هر مذهب، تابع اقتدار آن مذهب هستند.

در طول تاریخ، تفکیک عملی این دو حوزه، به مرور و با پیشرفت جوامع، هر چه پیشتر رفته و همزمان، لزوم این جدایی نیز هر چه بیشتر خود را به همگان نموده است. ولی تعمق در باب لزوم جدایی نظری این دو حوزه، خاص عصر جدید است که برنامۀ به اجرا گذاشتن هر چه روشنتر و قاطع تر این جدایی را در پی آورده است. یکی از دلایل عمدۀ  اعتنا به لزوم این امر، مرجع قرار گرفتن دمکراسی است در دوران جدید و آگاهی به این امر اساسی که سیاست میتواند دمکراتیک بشود، ولی دین دمکراتیک شدنی نیست.

لائیسیته، شیوه ایست بی ابهام برای اجرای برنامۀ جدایی سیاست از مذهب. کارکرد لائیسیته، تصفیۀ مصادیق اختلاط سیاست و مذهب در صحنۀ جامعه است تا این دو را رسماً و با تدابیر قانونی مناسب از هم سوا نگاه دارد و با جدا کردن سیاست از مذهب، آزادی را در این دو حوزه پاس بدارد.

1-لائیسیته روحانیت را از هر فعالیت سیاسی و خدمت دولتی منع میکند.

2-لائیسیته برابری مطلق شهروندان را صرفنظر از اعتقاداتشان برقرار میسازد.

3-لائیسیته حق همگان را برای داشتن یا نداشتن مذهب و تغییر مذهب، تضمین میکند.

4-دولت لائیک مذهب رسمی ندارد.

5-دولت لائیک در بحث اصالت و عدم اصالت مذاهب وارد نمیشود.

6-دولت لائیک مذهبی را بر دیگری برتری نمیدهد و پیروان و روحانیان مذهبی را نسبت به دیگر مردم در موقعیتی ممتاز قرار نمیدهد.

7-دولت لائیک برای هیچ مذهبی تبلیغ و با هیچ مذهبی مقابله نمیکند.

8-دولت لائیک از تعرض به پیروان مذاهب مختلف جلوگیری میکند.

9-دولت لائیک از هیچ مذهب و هیچ گروه روحانی پشتیبانی مالی نمیکند.

10-دولت لائیک در ادارۀ داخلی هیچ مذهبی دخالت نمیکند.

11-دولت لائیک هیچ عنصر مذهبی را وارد برنامۀ آموزش و پرورش نمیکند و آموزشهای مذهبی را به اختیار شهروندان وامیگذارد.

12-دولت لائیک از تأسیس احزاب مذهبی جلوگیری میکند و به هیچ گروه روحانی اجازۀ تأسیس حزب نمیدهد.

13-دولت لائیک مالک تمامی اماکن مذهبی از هر نوع است و حق استفاده از آنها را به روحانیان و مؤمنان واگذار مینماید.

14-دولت لائیک اجازه نمیدهد تا در اماکن مذهبی تجمعات سیاسی برگزار شود.

15-دولت لائیک، از طریق سیستم بانکی، بر رد و بدل شدن وجوهات مذهبی نظارت میکند و از آنها مالیات دریافت مینماید.

16-دولت لائیک، حق استفادۀ پیروان مذاهب مختلف را از فضای عمومی تضمین مینماید ـ با اجازۀ شهرداری ها و نظارت نیروهای انتظامی.

17-در کشور لائیک، شهروندان تنها مرجع قانونگذاری هستند و منشأ مذهبی قانون نمیتواند برای تصویب و اجرای آن مورد استناد قرار بگیرد.

18-در کشور لائیک، گناه، جرم محسوب نمیگردد و جرائم و مجازات آنها، فقط به حکم قانون کشوری تعیین میشود.

19-در کشور لائیک، روحانیان از حق انتخاب کردن و انتخاب شدن، محرومند.

20-در کشور لائیک، روحانیان حق ورود به حوزۀ دادگستری را ندارند.

21-در کشور لائیک، روحانیان حق ورود به حوزۀ آموزش و پرورش را ندارند.

22-در کشور لائیک، روحانیان حق عضویت در نیروهای نظامی و انتظامی را ندارند.

23-در کشور لائیک، ازدواج و طلاق صرفاً طبق قانون مدنی و نزد مراجع مجاز صورت میپذیرد و در غیر این صورت مطلقاً فاقد اعتبار است.

24-در کشور لائیک، تعطیلات رسمی مملکت فقط به حکم قانون دولتی معین میگردد.

زالو ها- رامین کامران

adminآگوست 14, 20224 min read
زالو ها- رامین کامران

مردمی که هر کدام هزار اختلاف صنفی و سیاسی با حکومت دارند و مایل به بیان آنها و رسیدن به خواست های خود هستند، باید مشکلی را حل کنند که گریبانگیر همه است: تشکیل گروه و کار جمعی ـ‌ تک تک…

تروریسم راه را برای استبداد می گشاید- حسن بهگر

adminآگوست 14, 20223 min read
تروریسم راه را برای استبداد می گشاید- حسن بهگر

پس از رسیدن خمینی به قدرت آغاز جدیدی از تروریسم اسلامی در ایران  پا گرفت که دامنه اش به گروه های اسلامی در کشور های دیگر هم سرایت کرد. آنها هم به فکر قدرت گیری افتادند و هنوز که هنوز…

نعلینت را، چکمه‌ات را از گلویم بردار- صدیقه وسمقی

adminآگوست 10, 20222 min read
نعلینت را، چکمه‌ات را از گلویم بردار- صدیقه وسمقی

حکومت اگر نگهبان جان و مال و آبرو و حقوق و آزادی شهروندان نبوده، و بلکه خود، مخل آن باشد، چه فایده‌ای دارد؟ امنیت کشور در گرو امنیت شهروندان است و امنیت شهروندان جز در سایه ی برخورداری همگان از…

موج جدید سرکوب و وظایف ما در خارج از ایران-جواد قاسم آبادی

adminآگوست 10, 20222 min read

حاکمیت مذهبی ایران حیات خود را با حمله به زنان آزادی‌خواه از بهار ۱۳۵۸، حمله به کردستان خودگردان در ۲۸ امردادماه ۱۳۵۸ و از اردیبهشت‌ماه ۱۳۵۹ قلع و قمع دگراندیشان را با «انقلاب فرهنگی» (بخوانیم افتضاح فرهنگی) و به خاک…

تواب سازی نرم- رامین کامران

adminآگوست 10, 20226 min read
تواب سازی نرم- رامین کامران

عبارت «تواب سازی» به تاریخ جمهوری اسلامی گره خورده است، چون یکی از خطوط ثابت عمل و سرکوب این نظام بوده است. مقالات و رسالاتی که در این باب نگاشته شده است، پرشمار است و رد این روش از میان برداشتن…

ضرورت چرند‌زدایی در اپوزیسیون جمهوری اسلامی ایران (سه چرند اولیه)- اکبر معارفی

adminآگوست 9, 20226 min read
ضرورت چرند‌زدایی در اپوزیسیون جمهوری اسلامی ایران (سه چرند اولیه)- اکبر معارفی

بیش از چهل و سه سال است که یکی از پلیدترین و ابله‌ترین نظام‌های سیاسی جهان بر مردم ایران حاکم است و به رغم مخالفت اکثریت قاطع مردم همچنان بر اریکه قدرت تکیه زده است. موفقیت سندیکای جنایت‌کاران حاکم در…