Home ویژه ایران لیبرال آرشیو ویژه ایران لیبرال اطاعت بی چون و چرای امریکا- نوشتۀ جان ویتبک – ترجمۀ مهشید امیرشاهی

اطاعت بی چون و چرای امریکا- نوشتۀ جان ویتبک – ترجمۀ مهشید امیرشاهی

من اولین بار با نام جان ویتبک (John V. Whitbec) در سال 1993 آشنا شدم. در آن سال ویتبک در کنفرانس سه روزه ای که با شرکت نمایندگانی از فلسطین و اسرائیل در قاهره تشکیل شده بود حضور داشت تا از طرفین بخواهد برای برقراری صلح چهار چوب راه حل “دو کشور بر تک سرزمین مقدس” را بپذیرند.

ویتبک در کالیفرنیا زاده شده و عضو حزب محافظه کار است. وی به مدت سه سال (از 2015 تا 2018 میلادی) به سمت مدیر عامل این حزب در ویرجینیا به سر می برد و در حال حاضر به عنوان  حقوقدان بین المللی ساکن پاریس است.

از جمله اعتقادات ویتبک این است که برای یافتن راه حلی به منظور برقراری صلح در خاور میانه لازم است کشورهای اروپایی مسئولیت هاشان را جدی بگیرند و به آنها عمل کنند و دیگر این که به کار گرفتن عنوان “کشور فلسطین” برای ایجاد این صلح از اهمیتی بنیادین برخوردار است. او به علاوه معتقد است روزنامه ها رادیوها تلویزیون ها و دیگر وسائل خبر رسانی قاطعاً می بایست از پخش دروغ و تبلیغات برای نخست وزیر اسرائیل دست بردارند.

پس از شنیدن سخنان  نخست وزیر کذا در کنگرۀ امریکا ویتبک مطلب کوتاه و فشرده ای را در نشریات به چاپ رساند که من اصل متن و ترجمۀ آن را در زیر تقدیم خوانندگان می کنم- مهشید امیرشاهی :

امروز منِ امریکایی رقت بارترین و تحقیر آمیزترین لحظات زندگانیم را گذراندم. چون شاهد بودم که آن دسته از فواحش سیاسی که مایۀ سرشکستگی و موی دماغ کنگرۀ امریکا هستند، پس از هر جملۀ بی مغز و سراپا کذب جنایتکاری رسوا به اسم نتان یاهو، 53 بار(!) با کرنش و هلهله و  پایکوبی بندگیشان را به ارباب پوشالیشان ابراز کردند و وقتی این ارباب، طرفداران قانون و دشمنان نسل کشی را که همزمان در کمپ های دانشگاهی و خیابان های واشنگتن دست به تظاهرات زده بودند، “آقا بارک الله های احمق” خواند و مدعی شد که ایران خرجشان را می دهد، این اظهار بندگی به اوج و قله رسید.

هر کس که شاهد این نمایش چندش آور بود نمی توانست جز به این نتیجه برسد که ایالات متحدۀ امریکا که زمانی حرمتی و استقلالی داشت دیگر وجود خارجی ندارد و در حقیقت سالیانی دراز است که در بست و به کمال اجیر اسراییل شده است و پیرو ارزش های اسراییل که اکثریت انسان ها به حق مردودش می شمارند.

طبقۀ سیاستمدار امریکا با پست فطرتی، بزدلی، ورشکستگی اخلاقی مُلکی را که زمانی یکی از بزرگان محسوب بود به مبال تاریخ انداخته است و اگر دنیای غرب هرچه زودتر خود را از  استیلای امپراطوری اسرائیل-امریکا  نرهاند به همین سرنوشت دچار خواهد شد.

— 27 juli 202

در ارتباط با همین مطلب :

رابطۀ امریکا و اسراییل – مهشید امیرشاهی

به دو دلیل- مهشید امیرشاهی

صحبت مذهب نیست، صحبت از عدالت است- مهشید امیرشاهی

اصل متن به زبان انگلیسی:

American Obeisance

John V. Whitbeck*

I have just witnessed the most pathetic and humiliating hour which I, as an American, have experienced in my lifetime.

After virtually every sentence uttered by the notorious war criminal Benjamin Netanyahu, no matter how inane or blatantly false, virtually all the attending political prostitutes infesting the U.S. Congress rose (53 times!) in a loud standing grovel of homage to their puppet master, most long and loudly when he condemned pro-justice and anti-genocide protestors on American campuses and on the streets of Washington during his speech as “useful idiots” financed by Iran.

Anyone watching this obscene spectacle could only conclude that the United States of America has ceased to be a respectable independent country and is now, as, indeed, it has been for many years already, a wholly-owned subsidiary of the State of Israel, with shared values which are rightfully rejected by the overwhelming majority of mankind.

By their venality, cowardice, moral bankruptcy and near-treason, the American political class is flushing a once great country down history’s toilet, and the Global West, if it does not soon liberate itself from domination by the Israeli-American Empire, risks a similar fate.

* Paris-based international lawyer.