Home سخن روز آرشیو سخن روز جنگی برای تقویت حریف!- رامین کامران
آرشیو سخن روز - سخن روز - جولای 4, 2019

جنگی برای تقویت حریف!- رامین کامران

مدتی است خبرهای نگران کننده ای از درگیری بین نیروهای حزب دموکرات کردستان ایران و سپاه پاسداران می رسد. در هفته های اخیر نیروهای حزب دموکرات در اشنویه و ارتفاعات مهاباد با نیروهای سپاه درگیر شده اند، کشته داده اند و تلفاتی نیز وارد کرده اند.
تا این اواخر، حزب دموکرات کردستان، در مقایسه با سایراحزاب کرد همچون کومله، سیاستی به تناسب میانه روانه داشت و مدعی فعالیت درچارچوب تمامیت ارضی ایران بود، ولی متأسفانه پس از انتخاب مصطفی هجری به سمت دبیر کلی، راه متفاوتی اتخاذ کرد که حتی موجب شد برخی از یاران حزبی چون عبدالله حسن زاده دبیر سابق حزب و چند نفر دیگر آنرا ترک کنند. در ادامۀ این سیاست متفاوت بود که با ظهور داعش در منطقه که ظاهراً قرار بود عراق را تجزیه کند، حزب دموکرات کردستان اعلام جنگ مسلحانه کرد:«آغاز دور نوینی از مبارزه، چیزی غیر از جنگ مسلحانه در کوهستان ها و شهر و روستاهای کردستان ایران نیست.» این سخنان، در آن شرایط، در لباس مبارزه با جمهوری اسلامی به ما عرضه گشت!
مشخص است که تشکیل اقلیم کردستان عراق، دوام چند ساله اش تحت فشار آمریکا و قدرتهای منطقه ای، و نیز تحولات سال های اخیر و بی ثباتی بیش از پیش خاورمیانه، نقش مهمی در این تغییر سیاست داشته است. اما میتوان به جد در موفقیت این راه و روش شک داشت. این اولین درگیری کردها با حکومت مرکزی نیست . هر بار چنین شده، نتایج مصیبت باری عاید ملت ایران گشته که به سود هیچکس نبوده است .آخرین بی پروایی را ما پس از انقلاب ۵۷ شاهد بودیم که فاجعۀ قارنا را برای کردها رقم زد و به حکومت نوپای اسلامی فرصت داد تا به بهانۀ حفظ تمامیت ارضی، همۀ احزاب را سرکوب کند. دود این سیاست نادرست به چشم همۀ گروه های اپوزیسیون رفت زیرا حکومت اسلامی توانست به این ترتیب پایۀ استبداد خویش را مستحکم سازد.
امروز وضعیت به مراتب بدتر از سال ۵۷ است. در موقعیتی که بسیاری از کشورها، با ایران دشمنی میورزند و حتی کشور را تهدید به حملۀ نظامی می کنند، قلمفرسایی هجری درمورد سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی، خواب و خیالی بیش نیست و تنها نتیجه اش زدن ضربه ای مهلک به احزاب و سازمان های برانداز و سرنگونی طلب خواهد بود.
سران احزاب کردی که می خواهند کردستان خود را بر خاکستر ایران بنا کنند، در راه تجزیۀ کشور سر بر آستان قدرت هایی می سایند که تا دیروز آنها را امپریالیسم و دشمن شماره یک خلق ها می نامیدند. این سیاست پشتوانۀ مردمی آنها را نابود میکند و با تضعیف موضع براندازان، جبهۀ اصلاح طلبان و در نهایت کل نظام اسلامی را تقویت می نماید.
جنگی که حزب دمکرات میکوشد تا راه بیاندازد، برای استقلال خیالی کردستان که ظاهراً وعده اش را از اسرائیل گرفته اند، حاصلی نخواهد داشت، ولی برای مبارزه با نظام حاکم بر ایران بسیار مضر است، به همین دلیل نمی بایست در باب آن سکوت کرد. روشی که متأسفانه احزاب چپ، ظاهراً به دلیل هم مسلکی یا توهم احقاق حقوق ملتها و… پیشه کرده اند.
ما راه رهایی ملت ایران و آحاد مردم این کشور را، از هر قوم و قبیله ای که باشند، دموکراسی و آزادی و لائیسیته و حقوق برابر شهروندی می دانیم و آزادی و سعادت کردها نیز که جزئی از همین ملتند، از همین رهگذر میسر است.
28-06-2016

این مقاله برای سایت (iranliberal.com) نوشته شده است و نقل آن با ذکر مأخذ آزاد است