Home ستون آزاد آرشیو ستون آزاد تجزیه طلبی؛ جنگی رسانه ای یا خطی سیاسی؟- احمد حیدریان
آرشیو ستون آزاد - ستون آزاد - سپتامبر 27, 2021

تجزیه طلبی؛ جنگی رسانه ای یا خطی سیاسی؟- احمد حیدریان

منبع خبری نزدیک به شورای عالی امنیت ملی از «تاسیس قریب‌الوقوع یک شبکه تلویزیونی با نام «آذربایجان اینترنشنال» توسط عربستان » خبر داده که به گفته او « با هدف دامن زدن به شکاف‌های قومیتی و تشدید رویکردهای تجزیه‌طلبانه صورت می‌گیرد»[1]

نوز نیوز در این گزارش همچنین ادعا شده حکومت عربستان «که حامی تلویزیون تجزیه‌طلب ANT در ترکیه محسوب می‌شد، اخیرا حمایت‌های مالی و اعتباری خود از این شبکه را به شدت کاهش داده و در حال آماده‌سازی مقدمات تاسیس شبکه آذربایجان اینترنشنال است»[2]

در واکنش به این گزارش، سایت تلویزیون ANT در واکنش به این خبر، آن را را یک شایعه توصیف کرد و مدعی شده « مطالبات سیاسی مردم آذربایجان و تلویزیون ای‌ان‌تی را مورد هجمه‌» قرار گرفته و تهران را «به پیش‌برد جنگ‌های نیابتی از سوریه تا عراق و یمن» متهم نمود[3].متعاقب این کنش و واکنش ها لوگو منسوب به این شبکه نیز منتشر شده که صحت و سقم آن مشخص نیست.

اما آنچه که شاخک های ما را حساس می کند تشکیل دو شبکه تلویزیونی «ایران اینترنشنال» و «افغانستان اینترنشنال» در خلال سال 1396 تا اکنون است.از سال96 که ایران انترنشنال روی آنتن رفت سخن از شبکه جدیدی رفته که قرار است جای بی بی سی فارسی را بگیرد. بی بی سی مدت هاست با افت مخاطب روبه رو است و از همین رو تلاش برای بنیان شبکه ای که البته در راهبردهای خبری خود رادیکال تر از آن عمل کند احساس می شد.

روح الله زم البته در آنچه که «اعترافات تلویزیونی» گفته شده در مورد فلسفه وجودی شبکه ایران اینترنشنال گفته بود که نقش این شبکه مانند بی بی سی جریان سازی نیست و قرار است موج سوار باشد.

با توجه به رویکرد دولت سعودی در مورد ایران میتوان انتظار داشت که آنچه غالب است نگاه رادیکال سعودی است نه انگلیسی. بر همین منوال برخی از اقدامات این شبکهٔ تلویزیونی از جمله پوشش زندهٔ گردهمایی سالیانهٔ سازمان مجاهدین خلق و مصاحبه با عوامل حمله به رژه نظامی در اهواز، حضور برخی عوامل و چهره های تجزیه طلب مثل شاهد علوی ، شلر حقانی فر، احمدی هاشمی(پان ترکیست )، یوسف عزیزی بنی طرف و …قبال تامل می نماید.

به تازگی با اشغال افغانستان توسط طالبان شبکه تلویزیونی افغانستان اینترنشنال تاسیس شد که زنگ خطر تجزیه افغانستان را به صدا درآورده بود.

اکنون این سوال مطرح است که اگر خبر تاسیس شبکه تلویزیونی آذربایجان اینترنشنال صحت داشته باشد «خط تجزیه» بعد از ایران و افغانستان و آذربایجان به کدام سمت خواهد رفت؟

احمد حیدریان

01/07/1400


[1] خبرگزاری نورنیوز-ابعاد جدیدی از شرارت نرم سعودی در منطقه/    کد خبر 75582     |      29/06/1400

[2] همان

[3] ای‌ان‌تی (ANT)- بررسی شایعات و هجمه‌های سایت نزدیک به شورای عالی امنیت‌ملی و سردبیر کیهان علیه تلویزیون ای‌ان‌تی