Home آرشیو خبرها مزاحمین فضای مجازی Internet troll- برگردان کیومرث صابغی
آرشیو خبرها - خبرها - جولای 7, 2019

مزاحمین فضای مجازی Internet troll- برگردان کیومرث صابغی

  در واژه نامه جهان مجازی ،مزاحم  (troll (/troʊl, trɒl/) ) به کسانی گفته می شود  که  آگاهانه دست به انتشار و اشاعه پیام های بد لحن ، زننده و جوساز می زنند.  هدف از این عمل که انعکاسش در جراید ، تار نما های شخصی و یا میان اتاق های گفتگو دیده و شنیده می شود و سبب  آشفته سازی خاطر  و ایجاد هراس در میان پیام گیران گشته و گهگاه  نیز اثرات بسیار زیانبخشی همراه دارد ، چیزی نیست  جز ایجاد مزاحمت  به  جهت وقت گذرانی و سرگرمی شخصی .

نوع  مصرف

بنا به نگاه انتزاعی یا غیر  انتزاعی از کار کرد این واژه و مجریان آن ، برخی این پیام ها را به  این دلیل که ایجاد  بحٍث و گفتگو می کنند مفید می دانند و عده ای آنها را منفی ارزیابی می کنند.

در نشریه OS News  در مقاله ای به  تاریخ ۲۵ ژانویه سال ۲۰۱۲ تحت عنوان «مردم آزاری چرا و چگونه می توان آنها را باز ایستاند» می نویسد : « تعریف متعارفی این واژه هدف مندی بوده  و  با قصد مزاحمت با برنامه از پیش طراحی شده به این عمل اقدام می کند.  لکن این تعریف کامل نیست چرا که صرفنظر از این که هدف از عمل  ایجاد اختلال، تهدید یا غیرباشد , تفاوتی در  نتیجه ای که باز می آفریند ندارد .»

صرفنظر از دلایل و یا شرایطی که این مزاحمین برای خود فرض کرده باشند،نتایج آن برخورد هایی است که اگر چه نه در شکل فیزیکی، ولیکن آز نظر روانی شدید  در فضای مجازی می تواند از سوی دریافت  کنندگان ببارآرد .  بدیهی است آنانی که در صحنه عمل از تجربه بیشتری برخوردارند، به این نوع پیامها توجه نمی کنند چرا که خوب می دانند پاسخ باعث  تشویق بیشترمزاحمین شده با پیام های بیشتری مواجه خواهند شد ، و بنابراین  اکثر مواقع با این هشدار رو به رو می شوید که  « لطفآ سبب تشویق مزاحمین نشوید.» 

اصل و ریشه مزاحم troll

نظرات متفاوتی در باره   تاریخ تولد و ریشه مزاحم troll ارائه شده که برخی شروع آن را به سال های  ۱۹۸۰ میلادی می رسانند   , لکن اولین آثار مصرف عمومی  آن در واژگان نامه اینگلیسی اکسفورد به سال  ۱۹۹۲ ثبت شده است . کنیه ( زیست شناسی ) این لغت مقارن است با سال های ۱۶۱۰ میلادی . وی  شخصیتی است  افسانه ای  که در داستانهای کودکان و قصه های عامیانه کشورهای اسکاندیناوی بصورت کاراکتری کوتاه قد ،زشت و تپل مجسم می شود و  موجودی است بد جوش، شرور سر خر .

تعریف اکسفورد از مصرف مزاحم این گونه بوده است که :  مزاحم به کسی گفته می شود که در فضای مجازی ،با هدف فقط شوخی مسلکی ، اقدام به طرح یک سری مسائل کهنه و سوخته شده نماید تا نو راه یافتگان را به کنکاش  وا دارد. مثلا این مقوله  قدیمی که شیشه بعد از یک زمان  طولانی سیال می شود . خب ، فرض  اشتباه قدیم این بوده است که  اشیاء شیشه ای از انجا  که موقع شکل گیری حالت مایعی دارند، پس می توانند بعد از مدتی روان شوند. مزاحم با ارسال این مطلب  و دریافت نظر، توجه جمعی را به خود جلب می کند و از این طریق  هویت و چگونگی یک گروه از مشترکین را شناسایی می کند. یکی از معروف ترین این اشکال تارنمایی بود به نام  «تارنمای فضولان »  که شخصی به نام دیوید میکلسون  بنا نهاد  و در اندک مدتی طرفداران و مشترکین میلیونی گرد خود جمع کرد . گروهی دیگر این نوع سرگرمی را تا حد  پخش اخبار کاذب هم ادامه دادند. جمعی دیگر، مثلا در کالیفرنیا ، دست به ساخت تارنمایی زدند که  قرار بود  شرکت کنندگان آن که بزرگسالان  بودند با پریدن به هم با پرخاش های آشنا عقده ها و مشکلات درونی شان را کاهش دهند , لکن بعد از مدتی شاگردان مدارس به این تارنما دست یافتند تارنما را تبدیل به صحنه های فحاشی , متلک های زشت و بد  گویی  کردند که باعث برچیدن آن  شد

مزاحمت ، شناسائی  و ناشناسی

 واژه گان نامه فضای مجازی مزاحمت را به چهار دسته تقسیم کرده است : مزاحمت شوخ مسلکانه ، مزاحمت تاکتیکی، مزاحمت استراتژیک  و مزاحمت توافق آمیز .

عده ای از روان شناسان بر این عقیده اند که نقطه پیوست  بین مزاحمان و پرخاش کنندگان نا شناس باقی ماندن آنها است . یعنی آنکه این عده می توانند دریده و بی پروا هر آنچه که به ذهنشان می رسد ادا نمایند بدون آنکه از عواقب آن هراسی به خود راه دهند. برخی دیگر بر این باورند که نوع رفتار اینان در واقع بیانگر شخصیت و روان اینها است.  به باور پرفسور تام پاست مست – Tom Postmes ،متخصص در روانشناسی اجتمایی در دانشگاه اکستر لندن : غرض مزاحم  ایجاد اختلال تا حد ساختمان محیطی درد سرساز، تنفرانگیز و پر تنش است و از این طریق دست یافتن به رضایت خاطر .ً

مزاحم می تواند به چند گونه سبب اختلال گردد :  با وارد شدن به گزارشگری های خبری، ارسال و یا ارائه نظرات نادرست و نیز بهتان زدن به این و یا آن.  سوزان هرینگ      و همکارانش در  بحث بر سر یافتن  « در جستجوی ایمنی در فضای مجازی » می نویسد,  « مشگل اساسی در مقابله با مزاحم ریشه در تضمین حق و آزادی بیان در دنیای مجازی دارد. ایجاد مزاحمت از طرف اینان بدین خاطر صورت می پذیرد که ضابطه ای برای سانسور مطالب وجود ندارد .  آزادی بیان از یکسو سبب مداراگری با مزاحمان می شود و از سویی دیگر باعث اغتشاش بحث های سالم بر سرمسائلی حساس شبیه نژاد، جنسیت و روابط جنسی می گردد. اخیرآ ، تعدادی از تارنماها  مثل رویترز و  فیس بوک، جهت کاهش اختلالات، از شرکت کنندگان در مباحث، خواهان نام و نشان و آدرس پستی آنان می شوند .

مزاحمینی که بوسیله شرکت های چند ملیتی ، تشکلات سیاسی و گروه های فشار عمل می کنند :شرلی اتکینسون Sharyl Attkisson ،  یکی از خبرنگاران جستجوگر  (organizations to utilize trolls to manipulate public opinion) اظهار می دارد که از اقدامات جدیدی که توسط مراکزی جهت درج  آگهی ها و تبلیغ با  الغاء اینکه مطلب مورد نظر از میان توده مردم بر خاسته ، استفاده از این مزاحمین  است . و رویه کار بدین گونه است که گروهی از این مزاحمین با  حمله به تارنما ها و اتاق های گفتگو چنین وانمود می کنند که مطالبشان زمینه اجتماعی  داشته  و بیان اندیشه های توده مردم است و  با هر کس که علم مخلفت با آنان بلند کنند وارد دعوا وجدل می شوند. دو مورد از نمونه های این روش که توسط  مرکزیت پیوه (  Pew Center ) در سال ۲۰۱۲ مستند شد و عنوان آن  « پیام رسانی مؤثر» نامیده شد ، اشاره به کارکرد تیمی به نام صوری « تیم سریع العمل » بود که خواستار مذاکره در باره اضافه کردن ماده فلوراید به آب آشامیدنی بود و دیگری  اشاره به اینکه  تم گفتگو در باره حفظ  موارد حراستی باید تغییر کند.

در تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۶  توسط  «مرکزیت عالی تحقیقاتی استراتژیکی» ناتو  در بر رسی حمله روسیه به اوکراین انجام شد،  چگونگی استفاده از نام و هویت های جعلی جهت بی اعتبار کردن ، پخش اکاذیب و حتی تهدید گزارشگران به کار گرفته شد . تحقیقات ناتو می افزاید که «  مزاحمین ویکیپدیایی» در ارسال یا اشاعه خبر چیزی بر آن نمی افزاید، بلکه آن را گونه ای بازگو می کند که خواننده بی خبر برداشتی  غیرو مطابق دلخواه مزاحم از آن  خبر کند. مثلا این که اگر ارزیابی  درست و درون مطلبی از آرتش امریکا هنگام تحقیق و بررسی حملات روسیه به اوکراین انجام نشود , این نتیجه را به بار می آورد که  گویا این ارتش است که قصد انتقاد از حملات و یا سود جوئی های روسیه را دارد. مزاحم ویکیپدیائی از این جهت رفتاری موذیانه دارد که خبر انتقاد را می رساند  ولی  تحریف شده.  بر خلاف مزاحمان سنتی، مزاحم ویکیپدیا ، از هیچ احساس انسانی بر خوردار نیست و قصدش فقط و فقط پخش اکاذیب است و به همین خاطر هم بسیار خطرناک و برنده تر است.  گزارش ناتو همچنین می افزاید  اگر چه که اکثر  مراجعه کنندگان به ویکیپدیا اعتماد کامل به آن  و منابع آن  دارند و خود نیز از نظر روانی انسان های سالمی می باشند لکن در بر خورد با اینان نیاز مبرم  به خرد گرایی نقادانه دارند.   برای مثال مزاحم روسی هنگام حمله به موازین غربی بیشتر با ابزار احساسی وارد معرکه می شوند.

ویژگی های روانشناسانه مزاحم

بن ردفورد Ben Radford در کتابی به نام  ” دلقک های بد ” مینویسد دلقک های بد از طریق مزاحمین وارد فضای مجازی شده اند . و با این تفاوت که لباس دلقکی به تن نمی کنند و برای ارضای خاطر شخصی خود از نقاط ضعف  آدم ها استفاده کرده جعلیات را جای واقعیات جا می زنند.  ولی مثل  دلقک های واقعی خود را رنگ آمیزی کرده  با اخذ نام های صوری هویت خود را می پوشانند.

مزاحم خدمتگذار

استفاده  از این نام  از جانب مزاحم در فضای مجازی فریبی بیش نیست چرا که در عمل خلاف آن رفته، وحشت ، تزلزل و تردید می آ فریند.  نمونه ای از این شکل کار، تاکتیک  تد فرتاتوTad Furtado  ، در انتخابات سال ۲۰۰۶ در نیوهمپشایر در امریکا بود.  وی که یکی از همکاران تیم انتخاباتی چا لز باس  کاندید حزب جمهوری خواهان  در مقابل پاول  هودز  نامزد حزب دمکرات ها بود . وی  با اتخاذ نام صوری  ایندی  -ن-ه IndieNH” or “IndyNH”  در فضای مجازی تبلیغ میکرد که طرفداران دمکرات ها بیهوده صرف وقت و پول میکنند, چرا که چالزباس  برنده  قطیی این انتخابات است .  نیاز به گفتن نیست که پاول هودز در انتخابات پیروز شد.

اگر چه در آغاز مزاحم خدمتگذار  فقط در فضای مجازی تردد می کرد  لکن  طولی نکشید که  در بیرون از فضای مجازی , مثلا در نشریات هم حضور پیدا کرد.  بعنوان مثال جیمز والکت  یکی از گزارشگران مجله  ونیتی فیریکی از اعضا هیت تحریریه مجله محافظه کار « اخبار                    را متهم به  –  لاپوشانی افتضاح مارک فولی  کرد . [ مارک فولی نماینده فلوریدا در  کنگره بود و در سال ۲۰۰۶ برای یکی از جوانانی که در کنگره دوره استاز می گذراند پیام های همجنسگرایانه می فرستاد.مترجم]

تارنما های مزاحمین

در حالیکه بعضی از کارگزاران تارنماها, سایت های مزاحمین را خوش قدم می بینند, عده ای دیگر آن را شلاقی بر گرده خود می دانند.  به عنوان مثال نیویورک تیمز در مقاله ای سایت معروف انان  –  اینسیکلوپدیا دراماتیکا و ۴ چن  – را سایت هایی مذبوحانه و بد نام خواند و اضافه کرد که  منبع تغذیه اینان عکس العمل خوانند گان و دریافت کنندگان پیامهای آنان است.

 جراید و اتفاقات

جراید و انتشارات شناخته شده از اینکه عده ای از مشترکین فضای مجازی آگاهانه به پذیرش و دریافت این مزاحمت های  روانی   تن در میدهند در حیرت اند  و در مواردی حتی دولتها هم در گیر شده اند.  مثال این مورد  اخیر در  سال ۲۰۱۲ در کشور استرالیا رخ  داد که در موردی که  سایت  «کودکان تباه شده » توسط مزاحمین مخدوش شده بود, وزیر اطلاعات  این کشور اظهار داشت: « اینکه ادعا می شود, فضای مجازی  محیطی است فارغ از نظارت قانون در واقع  صدور نسخه ای برای آنارشی گرایی و بی نظمی است.»  فیس بوک  به مسئو لین و کارگزاران  خود اخطار  داده است که شدیدا مراقب بوده و مصرف کنندگان و سوء استفاده کنندگان را از سایت خود محو سازند.  جریده دیلی تلگرام  نیز از سال ۲۰۱۲  ببعد کارزار مقابله با ” مزاحمین تویتری ” را به راه انداخت . 

 هندوستان نیز اقدام به چنین کاری کرد .

انگلستان از ظمره کشور هایی است که تحت لایحه  «ترددهای مخرب سال ۱۹۸۸ »                                              و نیز بند ۱۲۷ ترددهای سال ۲۰۰۳ برای ایندسته از مزاحمین  جرم زندان های ۶ ماهه تصویب نموده بود , لکن وزیر  صاحب مقام دادگستری این کشور در سال ۲۰۱۴ اعلام داشت که  جرم  مزاحمین فضای مجازی در صورت اثبات به دوم سال مطول می شود. بنا بر تصمیم مجلس لرد های انگلیس ، ارسال هر  نوع پیام زننده , صرفنظر از اینکه دریافت شود یا نه جرم شناخته می شود و تا کنون چندین نفر در این کشور به جرم اختلال در این مورد به زندان افتاده اند.

امریکا

در سال ۲۰۱۰ کانال ن ب س  در برنامه  «شو صبحگاهی » بخشی  از برنامه اش  را به مقوله مرگ ۳ دختر جوان و برخورد مزاحمین به این واقعه اختصاص داد. الکسیس پیکینگتون دختر جوانی که به دلایلی دست به خود کشی زده بود مورد حمله این مزاحمین قرار گرفت.  آنان وی را بد نامی  که  قصد خود کشی داشته نامیدند و مراسم خاکسپاری اش را به بد ترین وجه درتماس ها و آدرس های  فیس بوک وی  پخش کردند.  همچنین مورد  تصادف رانندگی  سال ۲۰۰۶ که منجر به مرگ دختر ۱۸ ساله ای شد، مزاحمین، تصویرهائی از بدن لخته وتکه پاره شده ی او را برای پدر و مادرش پیام فرستادند .

ارباب جراید  و مخصوصا  ” فاکس نیوز  ” در سال ۲۰۰۷ به پخش خبری دست زدند مبنی بر اینکه جوانان مدرسه ای از ماده مخدری به نام  «جن کم  Jenkem » که از مواد زائد انسان  ساخته می شود استفاده می کنند. این خبر دروغ محض و ساخته و پرداخته فردی افسانه ای در فضای مجازی بود که حتی تصویری از خود که در حال استنشاق این ماده بود را هم به نمایش گذاشته بود . به دنبال پخش این خبر ،فاکس نیوز از والدین خواسته بود فرزندان خود را بر حذر کنند. 

در سال ۲۰۱۲ کانال تلویزیونی  ه  ب و HBO  برنامه ای را تحت عنوان «شو اتاق خبر » در بررسی  کار کرد این مزاحمان به نمایش گذارد .  طی این برنامه کاراکتری که در ابتدا رفتار این مزاحمان را به چالش می کشد، سر آخر خود تبدیل به مزاحمی در تریبونی که مباحث اقتصادی طرح می شده ، می گردد .

 منبع https://en.m.wikipedia.org/wiki/Internet_troll