Home ویژه ایران لیبرال آرشیو ویژه ایران لیبرال نرمش قهرمانانه یا بندبازی قهرمانانه؟ حسن بهگر

نرمش قهرمانانه یا بندبازی قهرمانانه؟ حسن بهگر

خامنه ای در ملاقات با نخست وزیرژاپن گفت پیامی برای ترامپ ندارم، اما کمتر کسی باور می کند که مذاکره ای پنهانی در جریان نباشد زیرا اوضاع کنونی بیش از آن بحرانی است که بتوان به امان خدا رهایش کرد.

در این میان 14 تن از فعالان مدنی با امضای نامه ای خواستار استعفای خامنه ای و تغییر قانون اساسی شده اند. مقامات رسمی با نویسندگان این بیانیه با آرامی برخورد کردند و به ویژه آنکه همزمان آیت الله محسن اراکی نماینده استان مرکزی در مجلس خبرگان نیز خبر از فهرستی از گزینه های رهبری داد. اراکی گرچه خود را منسوب به اراک کرده از ملاهای وارداتی نجف است و از برکشیدگان عراقی می باشد و مدرک تحصیلی از انگلیس دارد. ( قبلا هم نمونه هایی از این قبیل مانند آیت الله شاهرودی) داشته ایم. اراکی می گوید که این گزینه ها سد در سد محرمانه است. این بدان معناست که در زمان خود خامنه ای تدارک جانشینی دیده می شود. بر اساس آیین نامه ی داخلی مجلس خبرگان رهبری، کمیسیون ۱۰۷ و ۱۰۹ مجلس خبرگان که نام خود را از همین اصول قانون اساسی گرفته به بررسی شرایط رهبر آینده می‌پردازد. من اطلاعاتی از چند و چون تشکیل این کمیسیون و اینکه چگونه افراد شایسته رهبری را انتخاب می کند در جایی نیافتم.

بر اساس آیین‌نامه، کمیسیون ۱۰۷ و ۱۰۹ پس از انتخاب گزینه‌های مطلوب موظف است این افراد را جهت رأی‌گیری به مجلس خبرگان معرفی کند. در این کمیسیون همه اعضا مسؤولیت بررسی و تهیه لیست از افرادی که واجد شرایط هستند به 3 نفر واگذار کرده اند و آن 3 نفر فقط اسامی را یادداشت کرده و به کمیسیون ارایه می‌کنند.

آیت‌الله هاشم هاشم‌زاده‌ نماینده آذربایجان در مجلس خبرگان به این خبر واکنش نشان داده و می گوید: «افرادی که در این فهرست نوشته می‌شوند، رهبر نیستند و تشکیل این کمیسیون و تهیه این لیست نیز به‌ معنای تعیین رهبر نیست. تعیین رهبر نمی‌تواند به دست 3 نفر از اعضای مجلس خبرگان رهبری باشد. اختیار دست مجلس خبرگان است و این اختیارات قابل تفویض به بخشی از این مجلس هم نیست.»

صرفنظر از رقابت پنهانی که بین ملایان در جریان است باید دید این تغییر رهبری چگونه صورت می پذیرد و رهبر آینده چه کسی خواهد بود.

البته در سال های اخیر خامنه ای شماری از مقام های نظامی ، کشوری و قضای را تغییر داده است. اگر بخش نظامی را ناشی از تنش با آمریکا بدانیم، بدیهی است خامنه ای در مقام فرمانده کل قوا باید آدم های مناسب با شرایط بحرانی را در نظر بگیرد ولی وقتی تغییرات به صورت گسترده و در همه سطوح انجام می شود می توان چنین نتیجه گرفت که خامنه ای به سال های دورتری فکر کرده و خواستار اطمینان یافتن از پست های مهم در چند سال آینده است.

برخی صحبت از جانشینی مجتبا پسر خامنه ای می کنند که به نظر درست نمی آید چون مردم کاری از او ندیده اند که نشان دهنده ی تجربه و کاردانی باشد و بالعکس نام او بعنوان توطئه گر و سازمان دهنده سرکوب های جنبش سبز بر سر زبان هاست. حال که خامنه ای با نرمش قهرمانانه در برجام قافیه را باخته، شاید مصلحت این باشد که رهبری که موضع سرسختانه در مقابل ترامپ دارد، استعفا بدهد و رهبر جدیدی بجای او با موضع نرم تری و تسلیم طلبانه ای مسایل را پیش ببرد.

جمهوری اسلامی از بدو تأسیس برای هر مساله ای لجاجت بخرج داده و سرانجام به باختی ننگین تن داده و تاوان آن را از جیب ملت پرداخته است. حال باید دید وقایع چگونه پیش می رود ولی به نظر میاید​ این آخرین باخت جمهوری اسلامی خواهد بود.

28 خرداد 1398-18 ژوئن 2019

این مقاله برای سایت ایران لیبرال (iranliberal.com) است و نقل آن با ذکر مأخذ آزاد است

به تلگرام ایران لیبرال بپیوندید

https://t.me/iran_liberal