Home آرشیو حسن بهگر مقایسهٔ دو مجازات- حسن بهگر

مقایسهٔ دو مجازات- حسن بهگر

مفهوم جرم درجمهوری اسلامی  عملاً  معنای  خود را از دست داده است و تناقضات بسیاری دارد و وارد این تناقضات نمی شوم  زیرا من حقوقدان نیستم. اما یک مورد مهم است که از آن نمی توان غافل شد و آن اهمیت جان انسان و عمر اوست . هنوز ماشین اعدام خون می ریزد و جرثقیل که دستگاهی برای سازندگی است در جمهوری اسلامی تبدیل به آلت قتاله ای شده است، کاری وحشیانه و غیر انسانی . ادامهٔ این کشتار و اعدام ها به بهانه هایی از قبیل محاربه با خدا و فساد روی زمین تا قاچاق مواد مخدر و .. پس از نزدیک به نیم قرن حیرت انگیز است و بیانگر آنکه این حکومت به جز کشتن و اعدام کردن راه حل دیگری نمی شناسد . محکوم کردن جوانان به زندان های طولانی بدون محاسبه اینکه زندانی پس از گذراندن مدت طولانی در زندان چگونه می تواند به زندگی و کار و به اجتماع برگردد .قطع عضو و یا شلاق زدن که اصولا خلاف شآن انسانی است  و غیره از آن می گذرم و اینجا می خواهم یک مقایسه ای بین دو شخص بکنم و داوری را به خوانندگان واگذار نمایم .

جان گیلو john guillou نویسنده و روزنامه نگار سرشناس سوئدی است . وی در سال 1973هنگامی که 28 سال داشت  در ماجرایی که به IB معروف شد فاش کرد که در قبال گزارش هایی که به سازمان ک گ ب شوروی می داد مبلغی  پول دریافت کرده است . او هدفش را از این کار نفوذ در این سازمان عنوان کرد. جان گیلو به زندان افتاد ولی پس از یکسال به زندگی عادی برگشت و بیش از 50 کتاب نوشت که برخی از آنها مضمون فیلم های متعددی قرار گرفته و چند کتاب او متجاوز از 13 میلیون فقط در سوئد تیراژ داشته است .(1) این نویسنده اکنون اعتباری برای ادبیات سوئد است.

اگر چنین شخصی در ایران بود در همان روزهای نخستین جنازه او برسر  یکی از همان جرثقیل ها می رقصید.

این روزها خبری از یک جوان مطرح است که نمونه ای است از هزاران که خواستم در مقایسه با جان گیلو اینجا بیاورم.

در خبرها امده است که علی یونسی (زادهٔ 19مهر 1379) دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف است.او برنده مدال نقره المپیاد کشوری نجوم سال 1395، مدال طلای المپیاد کشوری نجوم سال 1396، عضو دوازدهمین تیم المپیاد جهانی نجوم ایران و همچنین برنده مدال طلای المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک سال 1396 در دوازدهمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک، مدت سه سال است در زندان است .(2)

در جستجویی که در اینترنت کردم خبری از خبرگزاری فارس یافتم که از او به اتفاق یک نفر دیگر به اتهام تخریب ، ایجاد حریق و خرابکاری با محکومیت  16 سال حبس یاد شده است.(2)

من از چگونگی ماجرا و دادرسی او اطلاعی ندارم ولی می دانیم که همه پشت درهای بسته است و اینکه اعترافات چه بوده است چیزی نمی دانم و در ضمن این خبرهم از ابهاماتی برخوردار است بویژه که در پایان خبر آمده است «  بعد از دستگیری یونسی و مرادی رسانه‌های ضدانقلاب تلاش  به شدت تلاش کردند این افراد را به عنوان دانشجو نخبه معرفی کنند و از آنها دفاع کردند، اما با پخش اعترافات مشخص شد این دو نفر دست به چه اقداماتی زده بودند و قرار بود چه اقداماتی را هم انجام دهند» (3)

بالاخره نمی دانیم این خرابکاری انجام شده یا می خواستند انجام دهند. چرا در نخبه بودن این جوان شک می کنید؟ اگر این قضاوت شماست چگونه می توانیم به قضاوت عادلانه شما نسبت به اتهامات او باور داشته باشیم ؟

اکنون پس از این همه افشاگری ها که اعضای خود سارمان مجاهدین کرده اند بسیار بعید است کسی به این سازمان گرایش پیدا کند و بخواهد برای این سازمان کارکند ؛ افراد سالخورده در این سازمان هم با اولین فرصت از آن می گریزند. اگر هم چنین باشد باید  اشکال را حکومت جمهوری اسلامی در خود ببیند و به محاکمه خود بنشیند که چه کرده است که جوانان هنوز پس از این همه فجایع بدنبال سازمان مجاهدین بدل جمهوری اسلامی می روند.

دینی که برای مقدسات آدم می کشد و عمر انسان ها را به تباهی می کشاند غافل از آنست که اگر چیزی قرار است مقدس باشد همان جان انسان هاست نه چیز دیگری .

یکشنبه – ۱۹ آذر ۱۴۰۲

2023-12-10

(1)

Fakta om Jan Guillou

(2)

علی یونسی (زندانی سیاسی)

(3)

ماجرای اقدامات 2 محکوم امنیتی در لباس دانشجو / عملیات‌های تروریستی یونسی و مرادی چه بود؟