Home ویژه ایران لیبرال آرشیو ویژه ایران لیبرال آمریکا و لشکریان داعشی اش – حسن بهگر

آمریکا و لشکریان داعشی اش – حسن بهگر

خبرها حاکی از حملات تروریستی داعش در سوریه و افغانستان است. بازی آمریکا با گروه های جهادی اکنون بیشتر به سیرک مرگباری شبیه شده که دلقک های آن در نقش رؤسای جمهوری ظاهر می شوند. این رشته سر دراز دارد و این  سیرک قرار است در بسیاری از کشورها هنرنمایی کند و تا آن زمان ابوبکربغدادی و داعش سدها بار باید بمیرند و دوباره زنده شوند که نمایش پایدار بماند. ولی اجمالاً باید گفت گروه تروریستی داعش که در سوریه قلع و قمع شده بود، هنوز به کمک دوستانش 4% از خاک سوریه رادر اشغال خود دارد و میکوشد با حملات  انتخاری خود قربانی بگیرد.

تا آنجا که می دانیم از جانب دیگر حمایت علنی آمریکا از معارضان سوری ادامه دارد و گروه های داعش، سلفی و طالبان و اخوان المسلمین علیه حکومت بشار اسد در این راستا فعالند. کوشش امریکا پس از شکست پروژه ی داعش، تجزیه سوریه و دستکم تشکیل دادن یک حکومت اسلامی در شرق سوریه است تا ضمن تأسیس پایگاهی درآنجا، هیچگاه آرامش به این کشور بازنگردد. در ضمن میدانیم که رژیم دمشق مدت هاست اسرائیل را متهم به حمایت از داعش و دیگر جناح مخالف کرده است.

در شرایط بحرانی فعلی ایران، حضور داعش در افغانستان و جنگ مستمر بین این گروه و طالبان نیز حائز اهمیت است. همین چند روز پیش مقام‌های دولتی ولایت جوزجان در شمال افغانستان از درگیری شدید میان جنگجویان طالبان و داعش خبر دادند که طی آن 300 نفر از دو طرف کشته شده است.

ژنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان در نقش میانجی ظاهر شده است و می گوید که ایالات متحده آماده است بطور مستقیم با طالبان وارد گفتگو شود. آمریکا و متحدانش در ناتو گزارش در مورد اقدامات دیپلماتیک واشنگتن برای «مذاکره مستقیم با طالبان افغانستان» را تکذیب می کنند، اما گروه طالبان افغانستان تأیید می کند که طی هفته گذشته، در قطر گفت و گوهای مستقیمی با ایالات متحده پیرامون پیرامون جنگ در افغانستان انجام پذیرفته است.

 این اخبار گرچه ضد و نقیض است ولی در کل نشانگر سیاست راهبردی آمریکا در منطقه است که کماکان از گروه های جهادی اسلامی برای ناآرامی و پیشبرد سیاست خود سود می جوید.

بخشی از اختلافات داعش با طالبان در زمینه نظری است.  طالبان  خواستار به دست گرفتن حکومت با تسلط قومی پشتون است و از حیث نظری شیعیان را برعکس داعش مسلمان می داند و داعش را گروهی  متمرد می شمرد که از اطاعت امیرالمؤمنین سرپیچیده. از سوی دیگر، داعش، طالبان را چون با خلیفه (البغدادی) بیعت نکرده اند دشمن محسوب می نماید.

طالبان افغانستان به دلیل محلی بودن، از نفوذ بین اهالی برخوردار است و دارای مکنت و امکاناتی نیز هست و قاعدتاً باید زورش به داعشی که از خارج آمده بچربد ولی با گزارشی که ناتو انتشار داده است 70% داعشیان افغانستان را طالبان پاکستانی تشکیل می دهند که تغییر مشی داده اند. 

  در افغانستان، سربازان آمریکایی، برخلاف وعده های داده شده مبنی برخروج آنها، نه تنها کم نشده اند بلکه بر تعداد آنها  افزوده نیز شده است  ولی از چند و چون مأموریت آنها کمتر گزارشی بیرون آمده است . فلسفه وجودی سربازان آمریکایی در افغانستان چیست؟ اگر تأمین امنیت بوده است چرا پس از اینهمه سال موفق نشده اند و هر روز وضع افغانستان بدتر شده است؟ اگر هم کاری از دستشان برنمیاید که چرا مانده اند؟

حدود یکسال پیش سروان ویلیم سالوین، سخنگوی ناتو در افغانستان گفت  تا پایان سال ۱۳۹۶ گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) در افغانستان را شکست می‌دهند تا این کشور به یک پناهگاه امن برای تروریست ها تبدیل نشود ولی این امر محقق نشد که هیچ، افغانستان تبدیل به پناهگاه تروریست های وارداتی یعنی داعش شده است و به همین سبب هم کسی باور ندارد که به این زودی آرامش در آنجا برقرار شود. بی سبب نیست که روسیه و ایران نیز به فعالیت های گروه های تروریستی در افغانستان و نقش آنها حساس شده اند. جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا اخیراً از فعالیت‌های روسیه در افغانستان به ویژه تماس با طالبان ابراز نگرانی کرده بود. در مقابل ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه برای افغانستان گفته که مسکو پاسخ قابل توجهی از ناتو در مورد هلی‌کوپترهای ناشناسی که اسلحه و جنگجویان گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) را به افغانستان انتقال می‌دهد، دریافت نکرده است.

مقام‌های محلی ولایت جوزجان درشمال افغانستان تأیید کرده اند که شماری از نیروهای وابسته به داعش که اتباع کشورهای فرانسه و الجزایر هستند به ولسوالی درزآب ولایت جوزجان در شمال افغانستان منتقل شده‌اند.

گروه های موسوم به داعش اکنون در بسیاری از کشورها پراکنده اند و حتا می بینیم از فیلپیین هم سر بر آورده اند. اما آفریقا مطلوب ترین نقطه ای است که آمریکا یافته و گاه گداری خبری از بوکوحرام در شمال شرقی نیجریه می رسد. طرفه اینکه چندی پیش خبرها حاکی از رفتن اف بی آی آمریکا برای مبارزه با بوکوحرام بود!​ اما روسیه و چین هم ایمن نیستند بویژه که جنگجویان چچن در داخل فدراسیون روسیه لانه کرده اند. امریکا، همگام با پایگاه های نظامی بیشماری که در سراسر جهان دارد، طالب ساختن پایگاه های دایمی داعش در بسیاری از نقاط دنیا نیز هست تا هر وقت که خواست با بهانه و اهرم اسلام آنجا را نا آرام کند.

آیا تمرکز جنگ طالبان داعش در افغانستان برای یکپارچه کردن این گروه تروریستی محض ایجاد ناامنی در مرزهای ایران و راه انداختن یک جنگ نهایی است؟ چهارشنبه 10 مرداد 1397اول اوت 2018 استکهلم