Home ستون آزاد آرشیو ستون آزاد “لذا جرم آپارتاید این رژیم کاملا محقق شده است”-ن.نوری زاده

“لذا جرم آپارتاید این رژیم کاملا محقق شده است”-ن.نوری زاده

بدنبال خشونت عریان رژیم اسرائیل علیه فلسطینیان، تاکنون بسیاری از غیر نظامیان از جمله کودکان فلسطینی کشته شده اند. مقامات مراکز درمانی فلسطین گفته اند که از ابتدای درگیری تا به امروز 120 فلسطینی از جمله 30 کودک، کشته شده اند. باندهای فاشیست راست رادیکال در اسرائیل، به شهروندان عرب اسرائیلی حمله می کنند و  خانه، اتومبیل و کسب و کار آنها را بطور وحشیانه ای به آتش می کشند. یکی از وحشتناکترین صحنه های این گونه حملات، حادثه بت یام (Bat Yam) است که دهها نفر از افراط گرایان یهودی مردی را که حدس می زدند عرب می باشد در حالی که روی زمین در خون خود می غلطید تا لحظه مرگ مورد ضرب و شتم قرار دادند. در این میان با وجود آنکه مقامات دولت اسرائیل از بدو تاسیس این کشور بطور سیستماتیک حقوق فلسطینیان را نادیده گرفته اند و آنان را از خانه و کاشانه و سرزمین آباء و اجدادشان آواره ساخته اند اما جامعه جهانی بویژه کشورهای غربی مانند آمریکا و اروپا نه تنها اقدامات نژاد پرستانه و دهشناک اسرائیل را محکوم نکرده و نمی کنند بلکه همواره هر آنچه که در طول این سال ها بر سرنوشت مردم این سرزمین اتفاق افتاده است، انگشت اتهام خود را بسوی فلسطینیان بی دفاع نشانه رفته اند و آنان را به اعمال خشونت و حتی اقدامات تروریستی متهم و مقصر ساخته اند. برای مثال، آنتونی بلینکن (Antony Blinken) وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته (چهارشنبه) در گفت‌وگوی تلفنی با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در واژگونه جلوه دادن حقیقت و بدون اشاره به جنایات اخیر این رژیم علیه فلسطینیان بر حمایت قاطع آمریکا از آنچه که حق اسرائیل برای دفاع در مقابل حملات راکتی حماس خوانده شده است، تأکید کرد(1) و  صدر اعظم آلمان و سخنگوی دولت این کشور استفن سیبرت (Steffen Seibert) از محکوم کردن کشتار مردم فلسطین بویژه کودکان فلسطینی در غزه توسط ارتش اسرائیل و افزایش تعداد کشته شدگان فلسطینی امتناع کرده اند. استفان سیرت در یک کنفرانس خبری در برلین اظهار داشت که: ” در چنین روزی (کشتار فلسطینیان) موضع ما کاملا روشن است. حملات تروریستی به اسرائیل باید متوقف گردد.”(2) به سخنی دیگر این مردم غزه که سالیان سال است تحت محاصره و کنترل شدید اسرائیل قرار دارند تا جائیکه سازمانهای دفاع از حقوق بشر غزه را بزرگترین زندان جهان در هوای باز (The world’s largest open-air prison) می دانند و بالطبع مردم آنجا را زندانی اسرائیل، (3) تروریست می باشند. وقتی یکی از خبرنگاران از سخنگوی دولت دمکرات مسیحی آلمان می پرسد که: “چرا او دولتی که در غزه کودکان را قتل و عام می کند، محکوم نمی کند؟ پاسخ می شنود که: ” من فکر نمیکنم که در اینجا فرصت مناسبی برای بحث اساسی در مورد حقوق بین الملل وجود داشته باشد.” او سپس در دفاع از دولت اشغالگر اسرائیل ادامه می دهد که: ” در حقوق بین الملل حق دفاع از خود در مورد کشوری اعمال می گردد که قربانی حملات مسلحانه شده باشد.” به دیگر سخن از نظر سخنگوی دولت آلمان در قوانین بین المللی حق دفاع از خود شامل فلسطینیان نمی شود و آنان مستحق بمباردمان توسط جنگده های F-16 نیروی هوائی اسرائیل از آسمان و آتش توپخانه آنان از زمین می باشند.

غزه دوازده سال است از سوئی تحت محاصرۀ اسرائیل قرار دارد و از سوئی دیگر با محدودیتی که دولت کودتاگر و دست نشانده آمریکا در مصر برایشان ایجاد کرده است دست و پنجه نرم می کنند. این محاصره و محدودیت باعث شده است که فرصت های یک جامعه 2 میلیون فلسطینی مانند آموزش، اقتصاد، خدمات پزشکی ، آب سالم و برق از آنها دریغ نگه داشته شود و هشتاد درصد جمعیت این منطقه را به کمکهای اولیه بشر دوستانه وابسته سازد.

طبق گزارش 218 صفحه ای دیده بان حقوق بشر(Human Rights Watch) (4) در آوریل امسال (2021 ) اسرائیل با زیرپاگذاشتن حقوق اولیه فلسطینیان، آزار و شکنجه مداوم آنان و نیز  با ایجاد محاصره، کنترل و محدودیت های شدید مردم این منطقه به مثابه دولتی که به جرم آپارتاید اقدام به جنایت علیه بشریت نموده است شناخته شده است. (5)    

مقامات دولت اسرائیل با به رسمیت شناختن “حق” یهودیان در تصاحب زمین های فلسطینیان در جهت سلطه دائم اسرائیل یهودی بر “اسرائیل فلسطینی”همواره سیاست تبعیض و تحقیر مردم فلسطین را دنبال می کنند. این دولت طی 45 سال گذشته همواره از طرفی با در اختیار گذاشتن تسهیلات انتقال یهودیان به سرزمین های اشغال شده فلسطینی (Occupied Palestine Territories) از طریق اعطای زمین، وام و حق اقامت بستگان نزدیک آنان و نیز پرداخت هزینه ساخت و ساز خانه و از طرفی تحدید روزمرۀ قلمرو زندگی فلسطینیان و تهدید روز افزون آنان بویژه در نوار غزه و کرانه باختری رود اردن موجبات گسترش و توسعه قدرت سیاسی خود را در این مناطق فراهم می سازند.

دولت فلسطین یکی از کشورهای عضو اساسنامه رم (the Rome Statute) و کنوانسیون آپارتاید (the Apartheid Convention) است. دادگاه کیفری بین المللی (ICC) در فوریه سال 2021 صلاحیت رسیدگی به جنایات جدی بین الملل در سرزمین های اشغال شده فلسطینی (OPT) را جهت اعمال جنایت علیه بشریت، آپارتاید، آزار و شکنجه سیستماتیک در قدس شرقی  تائید کرده است (6) که در نتیجه آن دادستان دادگاه کیفری بین المللی یک ماه بعد یعنی ماه مارس همین سال تحقیقات رسمی پیرامون جنایاتی که توسط اسرائیل نسبت به مردم فلسطین انجام گرفته است را اعلام نمود.

دولت اسرائیل سالیان سال است در جهت سلطه کامل و تمام عیار خود بر منطقه، فلسطینیان را تحت شدید ترین رفتارهای تبعیض آمیز سازمان یافته قرار داده است که یکی از شگردهای آن توسعه و گسترش شهرک نشینان یهودی در سرزمین های اشغال شده کرانه باختری و غزه می باشد. بنابراین جای تعجب ندارد که اسرائیل با تمام قدرت سیاسی و نظامی خود دست به اقدامات وحشیانه و غیر انسانی در سرزمین های اشغال شده فلسطینیان می زند و محدودیتهای بسیاری را برای 4.7 میلیون فلسطینی ایجاد می کند. دولت اسرائیل با مصادره زمین های فلسطینیان با بهانه و حتی بدون بهانه و نیز عدم مجوز ساخت و ساز به آنها در بخش های وسیعی از کرانه باختری شرایط زندگی را برای هزاران فلسطینی سخت و دشوار نموده است تا جائیکه آنان به کوچ اجباری مجبور شده و خانه و کاشانه خود را رها ساخته اند. همچنین اسرائیل به دلیل آنکه صدها فلسطینی که در زمان آغاز اشغال زمین هایشان در سال 1967 در خارج از کشور بوده اند و یا در چند دهه بعد از اشغال و زمان غیر قابل انتقال دادن بستگان نزدیک خود نتوانسته اند آنان را به آنجا منتقل سازند، از حق اقامت و حقوق شهروندی محروم ساخته است. بدون تردید چنین رفتارهای ستمگرانه هیچ گونه توجیه امنیتی و قانونی نداشته است.

دیده بان حقوق بشر در گزارش اخیر خود یادآور شده است که دولت اسرائیل با اِعمال آشکار چنین رفتارهای غیر انسانی و ارتکاب جرم و جنایت سیستماتیک، قصد تسلط کامل یهودیان اسرائیل بر فلسطینیان در سراسر این کشور بویژه در سرزمین های اشغال شده فلسطینیان از جمله قدس شرقی را دارد، “لذا جرم آپارتاید این رژیم کاملا محقق شده است.” بر اساس کنوانسیون آپارتاید و اساسنامه رم جرم آپارتاید از سه عنصر اصلی تشکیل شده است: ۱- هدفِ حفظ سلطه یک گروه نژادی بر گروه دیگر ۲- ستم سیستماتیک یک گروه نژادی بر گروه دیگر  ۳- انجام گسترده یا سیستماتیک یک یا چند عمل غیرانسانی یک گروه نژادی بر گروه دیگر.

بدون تردید افکار عمومی و وجدان جامعه جهانی با درک این واقعیت که اسرائیل مرتکب جنایات جنگی علیه بشریت شده است باید رویکرد خود را در قبال اسرائیل بار دیگر ارزیابی نماید. ایالات متحده آمریکا بمثابه بزرگترین قدرت نظامی و اقتصادی جهان همواره پشتیبان سیاست اشغالگرانه اسرائیل بوده است.(7) دولت های آمریکا تا کنون نه تنها نخواسته اند اسرائیل را تحت فشار قرار دهند تا به سرکوب سیستماتیک و خشونت بار این کشور علیه فلسطینیان پایان دهد بلکه در بسیاری از موارد با حمایت بی دریغ اقتصادی، سیاسی و نظامی خود از سیاست های غیر انسانی اسرائیل و ساخت و ساز شهرک ها در کرانه باختری رود اردن شریک جرم این دولت می باشند.

شایسته است که دادستان دادگاه کیفری بین المللی با توجه به تائید رفتارهای غیر انسانی، آزار و اذیت، شکنجه مداوم، آوارگی و کشتار مردم بی دفاع فلسطین از سوی اسرائیل و ثبت نام این کشور در ردیف کشورهائی که مرتکب جنایت علیه بشریت و جرم آپارتاید شده اند، مقامات اسرائیل را تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

Nourizadeh.n@gmail.com

منابع:

1- https://ir.voanews.com/episode/blinken-476991

2- https://www.aa.com.tr/en/politics/germany-refuses-to-condemn-israels-killing-of-palestinian-children/2239144

3- https://www.nrc.no/news/2018/april/gaza-the-worlds-largest-open-air-prison/

4- https://www.hrw.org/report/2021/04/27/threshold-crossed/israeli-authorities-and-crimes-apartheid-and-persecution

5-https://www.hrw.org/sites/default/files/media_2021/04/israel_palestine0421_web_0.pdf  

6- https://www.icc-cpi.int/RelatedRecords/CR2021_01167.PDF & https://www.icc-cpi.int/CourtRecords/CR2020_00161.PDF

7- لابی اسرائیل و سیاست خارجی آمریکا، جان ج. شایمر و استفان م. والت/ ترجمه ن. نوری زاده – انتشارات میترا و Authorhouse به نشانی:

https://www.authorhouse.com/en/bookstore/bookdetails/495280-THE-ISRAEL-LOBBY-AND-U-S-FOREIGN-POLICY