Home ستون آزاد آرشیو ستون آزاد درسی که روسها از حمله ایران به آمریکا آموختند.الیاس جی مگنیر ترجمه آزاد از مهری شیبانی

درسی که روسها از حمله ایران به آمریکا آموختند.الیاس جی مگنیر ترجمه آزاد از مهری شیبانی

برای مجله هفته

نیمه شب سوم ژانویه خبر ترو ژنرال قاسم سلیمانی، ژنرال حسین پور جعفری و افسران مظفری‌نیا، هادی طامری، و وحید زمانیان به سفارت ایران اطلاع داده می شود. افسران اطلاعاتی که در سفارت ایران در بغداد مستقر بودند از طریق بی‌سیم در ارتباط با هیئت نظامی ایران قرار داشتند اما ناگهان رابطه با آنها قطع میشود.سردار سلیمانی در این سفر از مصونیت دیپلماتیک برخوردار بوده از طرف دولت قانونی عراق رسماً برای کمک به مبارزه با نفوذ تروریست های داعش به عراق دعوت شده بود، به این نکته باید توجه کرد که کاروان مستشاران نظامی ایرانی توسط نظامیان آمریکا در مقابل پست کنترل دژبانی فرودگاه بغداد، مورد حمله قرار گرفت و این مرکز دژبانی از حضور مهدی المهندس در تیم محافظ کاروان ژنرال‌های ایرانی مطلع بوده است.

خبر ترور و کشته شدن ژنرال های ایرانی بلا فاصله به منزل آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی ایران ارسال می شود.

«انا لله و انا الیه راجعون»، این اولین واکنش سید علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران بود، زمانی که خبر مرگ «یکی از پسرانش » (در این جا منظور از پسر آیت الله خامنه ای ژنرال سلیمانی است – مترجم) را به او اطلاع رسانی کردند، این جمله عربی نقل قولی از قرآن است که مسلمانان با ایمان وقتی که خبر مرگ کسی را می شنوند بر زبان می آورند. این یک تاکید و یادآوری بر این اصل است که انسان ها رفتنی هستند و هر کس که به دنیا می آید زمان نیزدنیا را ترک خواهد کرد. این نشانه ای از نزدیکی ژنرال سلیمانی به آیت الله خامنه ای بود کسی که از دیده رهبر ایران لقب «شهید زنده» را گرفته بود این لقب به این خاطر به او اطلاق می‌شد که بارها جان خود را در مبارزه با داعش و القاعده در نبردهای رو در رو در منطقه به خطر انداخته بود.

سلیمانی پس از آنکه بیروت را ترک کرد در اول ژانویه در سوریه فرود آمد و شب را در محلی در نزدیکی فرودگاه دمشق به صبح رساند. هر بار که به سوریه سفر می کرد در ابتدا نماز صبح را قبل از طلوع آفتاب به جا می آورد و سپس با فرماندهان ایرانی در سوریه به گفتگو می نشست معمولاً گفتگوی او با فرماندهان بیش از ۲ ساعت به طول نمی انجامید.

اما این بار برخلاف همیشه با تمام فرماندهان تا ظهر به تبادل نظر و گفتگو نشسته و پس از صرف نهار، سلیمتنی  فرماندهانش را قبل از غروب آفتاب روانه پست‌هایشان کرد. بر خلاف همیشه این بار اما سلیمانی مدت‌طولانی را صرف ابلاغ دستوراتش به فرماندهان کرده و سپس آنان ترک می کند. وحید زمانیان که یار جدا ناشدنی ژنرال سلیمانی وی را همراهی می کرد.

ژنرال ایرانی در فرودگاه بغداد مورد استقبال افسران عراقی قرار گرفته یعنی در همان مکانی که توسط پهپادهای آمریکایی ترور شده و به قتل رسیدند.

بر اساس اطلاعات یکی منبع اطلاعاتی قابل اعتماد در «محور مقاومت», آیت الله سید علی خامنه ای پس از دریافت خبر ترور و مرگ ژنرال سلیمانی بدون فوت وقت فرماندهان نظامی ایران را به سوی خود فرا خوانده و به آنان دستور می دهد که: «خودتان را برای یک پاسخ شدید آماده کنید. ما رسماً مسئولیت این حمله را به عهده خواهیم گرفت, تا دشمن ما آگاه باشد که ما نه مانند آنها بزدلانه آنطور که سلیمانی و یارانش را به قتل رساندند، بلکه رو در رو با آنها به مقابله خواهیم پرداخت، ضربه سختی به ارتش آمریکا وارد کنید تا تکبر آنها لگد مال کنید و بی مقدار شان کنید در همان جایی که تصمیم به این عملیات را گرفتند به آنها ضربه بزنید».

سناریوهای جنگی زیادی توسط آیت الله خامنه ای ترسیم شده و به فرماندهانش ابلاغ می‌شود.

اولین پیشنهاد آیت الله خامنه ای حمله به پایگاه نظامی عین الاسد در عراق بود که توسط ترامپ به عنوان امن ترین نقطه در عراق برای فرود آمدن در این کشور انتخاب شده بود. ایرانی ها اطلاعات بسیار دقیقی در مورد پایگاه های آمریکایی در عراق دارند. اطلاعاتی که ایرانیها توسط پهپادهای نظامی و خبر رسانان و جاسوسانشان از پایگاه های نظامی آمریکایی داشتند بسیار دقیق بوده و آن ها از محل آشیانه های نظامی و ساخت و سازهای امریکا آگاه هستند.

همچنین طرح حمله به یک پایگاه نظامی دیگر آمریکایی خارج از عراق و در منطقه خلیج فارس نیز آماده شده بود، البته پیش شرط اجرای آن این بود که: اگر آمریکایی ها در مقابل حمله اول ایران به پایگاه عین الاسد از خود عکس العمل نظامی نشان می دادند این طرح دوم هم در پاسخ آنها عملی می شد واین ضربه دوم می بایست در مقایسه با اولین حمله ایران، بسیار شدیدتر بوده و ضربه مهلک تر و دردناک تری به آمریکا وارد کند.

ایران نقشه حمله سوم پایگاه های نظامی آمریکا در خاورمیانه را نیز آماده کرده بود که این حمله سوم می بایستی سخت تر و وحشتناک تر از دو حمله قبلی باشد و موجبات کشته شدن تعداد زیادی از سربازان آمریکایی را فراهم آورد، به شرطی که امریکایی ها در مقابل حملات قبلی ایران از خود واکنش نظامی نشان داده و به آن پاسخ داده باشند.

هر سه طرح و سناریو می بایستی در سه جلسه که درفاصله نزدیک برگزار می شد مورد بررسی و تصویب قرار گیرند. در این جلسه سید علی خامنه‌ای تمامی این برنامه ها را تایید کرده و فرماندهان نیازی به طرح درخواست از وی برای تصویب طرح هایشان نداشتند.

پس از این تصمیمات آیت الله خامنه ای از فرماندهان خود خواست که بار دیگر با او ملاقات کرده تا او دستورات لازم را برای یک آماده باش جنگی نظامی و ملی برای ایران به آنها ابلاغ کند. اما اجرای این دستورات به واکنش و رفتار نظامی امریکا منوط خواهد بود، اگر آمریکایی ها در مقابل اولین حمله ایران و حملات احتمالی بعدی از خود واکنش نظامی نشان دهند ایران وارد جنگ تمام‌عیار با آمریکا خواهد شد.

در آخرین سناریو آیت الله خامنه ای به فرماندهان ایرانی دستور می‌دهد که اگر وضعیت درگیری آن چنان پیش رفت که آمریکایی‌ها به حملات ایران از خود واکنش جنگی نشان دادند، میبایستی صدها موشک همزمان به پایگاه های مهم نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه شلیک شده و تمامی کشورهای منطقه در اطراف ایران که آمریکا در آن ها پایگاه نظامی مستقر کرده و با آمریکا علیه ایران همکاری کرده اند به این معنی که از این پایگاه ها علیه ایران عملیات نظامی صورت گرفته است، مورد هدف موشک‌های ایرانی قرار بگیرند.

در این عملیات می بایست تمامی متحدین ایران در منطقه نیز شرکت کنند.انجام این عملیات آخری اما نیاز به اجازه شخص آیت الله خامنه ای خواهد داشت.

این طرحها بودند که رئیس جمهور آمریکا را مجبور به تغییر تصمیم خود مبنی بر واکنش نشان دادن به حمله نظامی ایران به پایگاه نظامی عین الاسد کرد مستقل از اینکه این حمله چقدر آسیب به این پایگاه وارد کرد و یا چند نفر در این عملیات کشته و زخمی شدند.

ein_alASSAD

ایران برای حمله به پایگاه نظامی عین الاسد در عراق برخلاف روال مرسوم نظامی موشک های خود را از یک آشیانه پنهان شلیک نکرد بلکه آن را آشکارا در مقابل چشمهای ماهواره‌های آمریکایی دو روز قبل به نمایش گذاشت تا آمریکایی ها موشک‌های ایرانی را که آماده شلیک بودند مشاهده کنند.

موجی از تماس ها ودرخواست های دیپلماتیک کشورهای مختلف جهان برای ایران ارسال شد تا آنها را متقاعد کنند که از گرفتن انتقام خون ژنرال دست برداشته و یا حداقل از شدت عملیات بکاهند.

تمامی درخواست های دیپلماتیک توسط ایران رد شده و ایران حمله نظامی خود به امریکا را آشکارا و بدون پرده پوشی اعلام کرده و سعی نکرد که با پنهان کاری به آن بعد غیرمنتظره بدهد.

منبع خبری مذکور اضافه می کند، ایران با این راهکار یعنی «حمله شفاف» مستقیماً هژمونی نظامی آمریکا در منطقه را به چالش کشید.

ایران رسما آمریکا و پرزیدنت ترامپ را در جریان این حمله قرار داد تا به آنان گوشزد کند که هراسی از قدرت و هژمونی نظامی آمریکا در منطقه نداشته و آن را مستقیماً به چالش می کشد.

ایران پهپادهای جاسوسی خود را در روز روشن به سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله کویت، قطر، عربستان سعودی و امارات عربی متحده ارسال کرده و با پرواز پهپادهایش در آسمان این کشورها و بالای سر پایگاه‌های نظامی آمریکا به آنها پیام روشنی داد.

پرواز پهپادهای ایرانی در روز روشن برروی کشورهایی که در منطقه خلیج فارس با آمریکا همکاری نظامی دارند فرستادن پیامی غیر قابل چشم پوشی بود که به آنها هشدار میداد ما بر روی فهرست نظامی از این کشورها کارکرده و آماده ایم اگر لازم باشد در زمان مناسب از خود عکس العمل «غیر قابل بازگشتی» نشان دهیم، مسئولیت و عواقب این تصمیم با این کشورهاست که میزبانان پایگاه های نظامی آمریکا هستند.

متوقف کردن برنامه دفاع موشکی ایران که عملا به افتخار مردم و نیروهای نظامی این کشور تبدیل شده است، در ایران مورد قبول هیچ کس نیست. وقتی که امریکا در سوریه صدها وابسته نظامی روسیه (نیروهای ارتش های خصوصی روسی – مترجم) را که در منطقه دیرالزور داعش را تعقیب می‌کردند تا مانع از عبورشان از رودخانه فرات شوند مورد حمله هوایی قرار داد روسیه به خود جرات نداد که به این حمله نظامی آمریکا پاسخ دهد.

هیچ کشوری و ارتش منظمی در منطقه خاورمیانه تا به حال به خود این جرات را نداده است که نسبت به گردنکشی نظامی آمریکا از خود عکس العمل مشابهی نشان داده به ویژه که آمریکایی‌ها در منطقه هزاران نیروی نظامی را مستقر کرده‌اند.

تنها این ایران بوده است که مستقیماً، آشکارا و شفاف قلدری، اشغالگری و نظامی گری آمریکا در منطقه را به چالش کشیده است.

«محور مقاومت» تنها نیرویی در منطقه است که موازنه ایجاد هراس و ترس از سوی آمریکا را به چالش کشیده و در مقابل آن از خود ایستادگی نشان می دهد.

usa_vs_iran

ایران با این عکس العمل خود در برابر قلدری آمریکا آشکارا به امریکا این نکته را گوشزد کرد که در مقابلش می ایستد و از عواقب آن هراسی ندارد.

آمریکا تا به حال مجبور به اعتراف قطره‌چکانی به قربانی شدن ۶۴ نفر – زخمی شده است ایران مدعی کشته شدن ۸۰ نفر از نیروهای امریکایی است.

در حالیکه پرزیدنت ترامپ در افکار و آلام خود غرق بود و از این لحظه تاریخی لذت میتواند میبرد که او تنها فردی در جهان است که هر تصمیمی را که اتخاذ می کند می‌تواند آن را هم به اجرا گذاشته بدون آنکه هراسی از عواقب به خود راه دهد، تاگهان با این واقعیت روبرو شد که در جهان کشوری وجود دارد که آمریکا و تصمیمات رئیس جمهور اش را به چالش می کشد و از نتایج این چالش هراسی بدل راه نمی دهد.

ترامپ همیشه بر این نکته تاکید می‌کند که عراق تجزیه شده است و این کشور دولت مستقلی ندارد و ایران می‌بایست از منطقه بین النهرین خارج شود. مشاوران به او گزارش می‌دادند که احتمالاً آتش زدن دو کنسولگری ایران در عراق کفایت می کند تا ایرانی‌ها بند و بساط خود را از این کشور اشغال شده توسط آمریکا جمع کرده و از عراق خارج شوند.

احتمالاً رئیس‌جمهور جنگ افروز آمریکا به غلط از این تصور حرکت می کرد که کشتن ژنرال سلیمانی برای او کوچکترین مجازاتی در بر نخواهد داشت و او با ترور سلیمانی با یک تیر دو هدف را خواهد زد.

ترامپ با سیاست شدیدترین تحریم ها و «فشار حداکثری» خود همچنان این تصور را دارد که می تواند ایران و مردمش را تسلیم خود کرده و آنها بزودی جلوی ترامپ زانو زده و از او تقاضای بخشش و گذشت کنند.

او بارها تاکید کرده است که تلفن روی میزش آماده است تا ایرانی‌ها هر وقت خواستند با او برای ابراز پشیمانی تماسبرقرار کنند، ادعاهایی پوچی که نشان می‌دهد ترامپ کمترین شناختی از مردم ایران، تاریخشان، سنت ها، فرهنگ، مبارزات و غرورشان ندارد.

سیاست قلدری ترامپ به عکس خود مبدل شده است، ترامپ از ترس عواقب پاسخگويی به ایران در برابر ایران تسلیم شد و به این کشور اجازه داد که پایگاه نظامی و به همراه آن هژمونی نظامی آمریکا در خاورمیانه را آنهم آشکارا و رو در رو نه همانند امریکا بزدلانه مورد حمله قرار دهد و برخلاف ادعای اولیه ترامپ و پنتاگون روز به روز و بشیوه قطره چکانی تعداد قربانیان این حملات را اعلام کند و تمامی این عکس العمل های رژیم آمریکا خود نشانه آشکاری بر ترس امریکا از ایران در منطقه است

پایگاه‌های نظامی آمریکا در کشورهای خاورمیانه به تهدیدی برای کشورهای میزبان تبدیل شده است، پایگاه هایی که زمانی قرار بود امنیت کشورهای عربی را در مقابل درگیری‌ها داخلی و خارجی حفظ کنند اکنون به تهدیدی برای آنها در برابر حملات احتمالی ایران علیه آمریکا تبدیل شده اند.

منبع اطلاعاتی مذکور یادآوری می کند که دیگر هیچ نقطه ای در این کشورها از حمله احتمالی ایران در امان نیست.

پس از عین الا اسد این ایران است که خط قرمز را رسم کرده است، اگر آمریکا از خط قرمز که ایران ترسیم کرده است عبور کند، همانگونه با آمریکا و کشور های میزبان رفتار خواهد شد  که پس از ترور ژنرال سلیمانی با آمریکا در عراق رفتار شد و اختمالا بسیار شدید تر!

مجله هفته