Home خبرها ارشیو خبرها از مبارزات ضد نژاد پرستی مردم ایالات متحده آمریکا پشتیبانی می کنیم!
ارشیو خبرها - خبرها - ژوئن 12, 2020

از مبارزات ضد نژاد پرستی مردم ایالات متحده آمریکا پشتیبانی می کنیم!

در آمریکا از روزهای گذشته، اعتراضات عمومی در بیش از صد شهر، علیه خشونت پلیسی و کشته شدن جورج فلوید، یک شهروند سیاه پوست به وسیله پلیس در شهر میناپولیس، هم چنان تا به امروز در جریان است. گرچه ایده‌های نژادپرستانه و فاشیستی از بدو پیدایش این جامعه، در طی عمر بیش از 200 ساله آن همواره وجود داشته، اما در چند سال اخیر، از هنگام ریاست جمهوری دونالد ترامپ با گرایش‌های نخبه‌گرانه و راسیستی، سرکوب‌های پلیسی به طور بی‌سابقه‌ای تشدید یافته است. به گفته آندرسون کوپر، گوینده شبکه خبری سی اِن اِن، “ما شاهد آمریکایی با یک تجربه شکست خورده اجتماعی هستیم“.  

برای سال‌های مدید، فعالان و گروه‌های مترقی، به ویژه جنبش‌های مدنی و شاخص‌ترین آن‌ها، مارتین لوترکینگ در سال‌های ۶۰ برای به دست آوردن حقوق برابر و عدالت اجتماعی مبارزه نموده، بسیاری از این مبارزان، در راه آزادی و برابری، جانشان را هم از دست داده‌اند. اما در این ثروتمندترین کشور دنیا، شوربختانه تداومِ فاصله عظیم طبقاتی، فقر، محرومیت، نظامیگری و گرایش‌های نژاد‌پرستانه هم‌چنان مردم به ویژه سیاهان و دیگر اقلیت‌ها را در معرض بحران عمیق اجتماعی نگه داشته است. امروزه توده‌ها از همه نژادها و قومیت‌ها، با تشکل‌یابی در گروه‌های عدالت‌جویانه مانند جنبشِ “زندگی سیاهان مطرح است”، به‌رغم وجود خطر ابتلا به ویروس کورونا، توانسته‌اند در پهنه‌ی عمومی به مقابله جدی با نظام برخیزند و جوانان در این راه نقش به‌سزایی بازی می‌کنند. با وجود اعلام منع رفت و آمد در ساعات شب، معترضین به عملکردهای پلیس و نیروهای انتظامی، به مبارزه خود ادامه می‌دهند.

همبستگی مردمی در سطح وسیع کشوری و بین المللی وجود دارد. برای نمونه، برخی از شهرداران و مسئولان پلیسِ، به ویژه سیاه پوستان در اعتراضات شرکت دارند و فشار امنیتی بر تظاهرکنندگان را به طور شدید اعمال نمی کنند. اتحادیه‌های کارگری، از جمله اتحادیه کارگران وسایل نقلیه همگانی آمریکا (تی دبلیو یو) و رانندگان اتوبوس‌های شهری که اغلب سیاه پوست هستند، از همکاری با پلیس خودداری کرده و از بردن دستگیرشدگان در تظاهرات به زندان‌ها خودداری می‌کنند. دادستان کل مینه‌سوتا که مینیاپولیس در آن ایالت قرار گرفته نیز علاوه بر پلیسِ مجرم، سه پلیس همراه وی را نیز متهم به همکاری در قتل نموده است. در واقع به خاطر وجود فشار توده‌ای از پایین و همکاری بین فعالان اجتماعی و ساکنانِ محلی، زمامداران به وحشت افتاده‌اند.

با توجه به گستردگی همبستگی تظاهر‌کنندگان، می‌توان گفت که نوعی خیزش مردمی علیه خشونت، کشتار پلیسی، نفی فرهنگِ نژاد‌پرستانه، مناسباتِ ناعادلانه اقتصادی، اجتماعی و امید به تحولات دومکراتیک و توزیع عادلانه قدرت و ثروت در جریان است. امید به این که این پروسه برای ایجاد تحولات عمیق‌ترِ دموکراتیک تقویت گردد.

 ما که در پهنه دفاع از مبارزات مردم ایران علیه سیاست‌های تبعیض آمیز، ضد دموکراتیک و جنایتکارانه جمهوری اسلامی فعالیت نموده و برای ایجاد یک جامعه انسانی بر پایه جمهوری، دموکراسی و لائیسیته در تلاش هستیم، از حرکت‌های برحق توده‌های آمریکا در جهت مبارزه با نژاد پرستی و وضعیت اقتصادی ناعادلانه، قاطعانه پشتیبانی و رفتار خشونت آمیز پلیس این کشور را محکوم می‌‍کنیم.

ما هم‌چنین فریاد برمی‌آوریم، خامنه‌ای و دنباله‌روان او در حکومت اسلامی ایران که دستشان به خون نداها، سهراب‌ها، پویا بختیاری‌ها و فرزاد‌کمانگرها… آغشته است و دست به جنایات قتل عام‌های دهه ۶۰ و دیماه ۹۶ و آبانماه ۹۸ زده‌اند، نمی‌توانند روبه‌صفتانه از مبارزات مردم آمریکا سؤ استفاده کرده و جنایات خود را لاپوشانی کنند. مردم ایران نیز، پرونده خامنه‌ای و جمهوری اسلامی و استبدادی را به زودی برای همیشه خواهند بست.

جنبش جمهوری‌خواهان دموکرات و لائیک ایران

10 ژوئن 2010 – 21 خرداد 1399

——————–

آدرس تماس با شورای هماهنگی ج.ج.د.ل.ا.:

jomhouri.democrat.laiic@gmail.com

آدرس تارنمای ندای آزادی

http://nedayeazady.org/

آدرس تماس با ندای آزادی:  jjdli.nedayeazadi@gmail.com