Home آرشیو حسن بهگر کدام امنیت؟- حسن بهگر

کدام امنیت؟- حسن بهگر

سخنان خامنه ای در مورد اعتراضات اخیر مردم ایران که حول محور امنیت ابراز شد، بهانه ای شده است برای برخی از چپ گرایان که چون با وی در موضع ضد امپریالیستی اشتراک رویکرد دارند، اصل اعتراضات را به زیر سؤال بکشند و تهدید خارجی و دست داشتن عوامل بیگانه را برجسته کنند. نگاهی یک سویه و نادرست. ولی خامنه ای در سخنانش به امنیت فردی نیز اشاره کرد و  گفت «شما امنیت شخصی افراد را خدشه دار می کنید.» و مثال هایی هم زد.

شک نیست که امنیت کشور و حفظ حدود و ثغور کشور و جلوگیری از تعرض دشمن به خاک میهن اهمیت بسیار دارد. اما این همه ماجرا نیست . خامنه ای به کشتار و ضرب و جرح  مردم  اشاره ای نکرد. چپ ها می گویند این در درجۀ دوم است!  در صورتیکه اعتراض مردم حقانیت دارد و پیش نیاز امنیت یک کشور رعایت حقوق افراد و رعایت حقوق بشر است .

آیا در این کشور حقوق شهروندی رعایت می شود؟ برای امنیت نخست باید رفاه مردم را تقویت کرد و از جرم و جنایت کاست. در جامعه ای که  مردم شغل ندارند و سال ها با محرومیت زندگی کرده اند بدیهی است که جرم و جنایت زیاد می شود. در جامعه ای که خودکشی و فحشأ و جرایم بالاست و اغلب در زدوخوردها مردم از چماق و قمه استفاده می کنند امنیت اجتماعی نیست .

آیا یک زن در خیابان امنیت شخصی دارد ؟ اولین ناقض امنیت خود دولت است با گشت های ارشادش. چرا از گفتن آن ابا دارید؟ چرا به خودتان دروغ می گویید؟مردم که نمی پذیرند، ولی واقعاً خودتان باور دارید این حرف ها را؟

زمانی یک کشور امن می شود که جامعه ای داشته باشیم باز و فراگیر با قوانین عادلانه محکم و قوه قضاییۀ بی شائبه . وقتی که  عاملان بسیاری از  قتل ها و تجاوزات از جمله قتل های زنجیره ای به مجازات نرسیده اند مردم به کدامین قوه قضاییه و عدالت باور داشته باشند ؟

چراعاملان این فسادهای مالی که تا دامن رؤسای جمهوری را گرفته محاکمه نکرده اید؟  آیا جمهوری اسلامی در این حکومت نزدیک به نیم قرنۀ خود موفق به تأسیس قوۀ قضاییۀ قابل قبول شده است ؟ شاید فکر می کنید مردم صادق لاریجانی قاضی القضات جمهوری اسلامی را با 63 حساب شخصی  1000 میلیاردی فراموش کرده اند ؟

 شما می گویید می خواهید با مردم صحبت کنید . با کدام مردم ؟ مجلس تیول سپاه پاسداران است . احزاب و سازمان های سیاسی ممنوع هستند و پس از 40 سال لایحۀ فعالیت احزاب را تصویب کرده اید که مادۀ اول آن قبول داشتن کامل جمهوری اسلامی است، یعنی اول بگو مطیع منی تا بگذارم فعالیت کنی.

 امنیت یعنی  مردم را در  کنار هم نگهداشتن است.امنیت از حقوق برابر شهروندی و مشارکت همه مردم و شهروندان تشکیل می شود. با استبداد و تفرقه انداختن و نفرت افکنی شبانه روزی ملایان و تفاوت گذاشتن بین سنی و شیعه، بهایی ، زرتشتی  روشنفکر و متدین  و… امنیت چه معنایی پیدا می کند؟

 این فرهنگ تساهل و مدارای دیرینه ایران بوده که تا به امروز مملکت را نگه داشته وگرنه این حکومت خود ضد امنیت است و با اختلافات دینی و قومی که بدان دامن زده همه اختلافات را به جای حل و فصل به زور چماق  به زیر فرش جارو کرده است.

شما با قتل های زنجیره ای و خشونت پلیس های جورواجورتان که هنوز ادامه دارد با فحشأ و قاچاق و فرار و مهاجرت میلیونها انسان که سرمایه های اصلی کشور هستند به خارج، چه امنیتی را تأمین کرده اید که از آن دم می زنید؟

شما خرابکاری  برخی گروه ها در زاهدان را مستمسک قرار داده اید و توجه ندارید که یک جامعه محروم از غذا و آب آشامیدنی را همراه با تبعیض مذهبی را چگونه می توانید نیم قرن اداره کنید و بگویید صدایت درنیاد و از فتنه گری دشمن در امان بمان. زمانیکه سردار سپاهی به یک دختر تجاوز می کند انتظار واکنش عقلانی از همه مردم محلی نداشته باشید.

سوء استفاده برخی گروه ها برای  اعمال خشونت و استفاده از اسلحه به سبب عدم سازمان یافتگی اعتراضات و همچنین استفاده دولت های خارجی از نارضایی ها امری طبیعی است . نمی توان آن را به کل جنبش اعتراضی تعمیم داد. ولی اگر مردم به این راه رفته اند به دلیل سیاست های نادرست شماست و اگر کشور های خارجی می توانند به این راحتی از اوضاع سؤاستفاده کنند و با ابزاری از قبیل ایران اینترنشنال مردم را بازی بدهند، به دلیل رفتاری است که خود شما با ایرانیان پیشه کرده اید. چرا فقط در ایران است که به قول شما می توان به این راحتی فتنه راه انداخت؟

 اگر دنبال ریشۀ فتنه هستید اول به خودتان نگاه کنید.

سه شنبه – ۱۲ مهر ۱۴۰۱

2022-10-04