Home آرشیو حسن بهگر راه پس ندارید،راه پیش به مرگتان ختم می شود- حسن بهگر

راه پس ندارید،راه پیش به مرگتان ختم می شود- حسن بهگر

هنوز آتش خشم مردم از مرگ ناگهانی مهسا امینی فرو ننشسته است و شهرهای ایران با دادن کشته های بسیار انزجار خود را از گشت ارشاد و سیاست ظالمانۀ حجاب که از روز اول انقلاب به حیله و نیرنگ و سپس به زور تحمیل به مردم شده، ابراز داشته اند.

شک نیست به میدان آمدن مردم حکومت را دستپاچه و نگران کرد. خبرگزاری فارس خواستار گفتگو با مردم شد. خواست بسیار جالبی بود . با توجه به این که همۀ گروه ها و احزاب سرکوب شده اند چه کسی قرار است از جانب ملت با شما صحبت کند؟ چنان که دیدیم به ناچار متوسل به راه حل های نمایشی و موقت شدند و یک سری  گفتگوی تلویزیونی  با تکۀ جدا شدۀ حکومت یعنی اصلاح طلبان راه انداختند. اصلاح طلبانی که هم در ایران اینترناشنال نماینده دارند هم در حکومت. هم با آمریکا مراوده و رابطه دارند هم با جمهوری اسلامی . آیا این گروه های ژله ای  که هردم به شکلی در میایند و دکان سیاسی دو نبش باز کرده اند هنوز پیش مردم جادارند؟ سادات طباطبایی این قدر محبوب شده اند؟

حکومت در دایره بسته ای گرفتار شده  مثلا می داند این سیاست حجاب محکوم به فناست ولی از ترس روحانیتی که بر آن تکیه کرده جرأت رفتن به این راه را ندارد. می خواهد جلوی فساد را بگیرد که رسوایی آن عالمگیر شده است. ولی این فسادی است که همه درآن آلوده شده اند و حکایت گر حکم شود که مست گیرند … شده است .

هنوز فضای ایران ملتهب است ولی ظاهراً اعتراضات رو به خاموشی می رود و نظام به بازداشت های گسترده ای دست زده  و ملایان پریشان از قیام مردم که کم کم از گیجی در آمده اند دیگر صحبت از گفتگو نمی کنند، بلکه صحبت از اشد مجازات و انتقامجویی می نمایند .گرچه این سخنان بیشتر از ترس است و برای  بقای بیشتر زده می شود اما کمک چندانی به ماندنشان نمی کند.

رئیس ستادکل، سردار سپاهی می گوید:« دانشجویان نباید دچار سیاست‌زدگی و حزب‌گرایی شوند» این پند بیش از هر کس سزاوار خود سپاه پاسداران است .سردار خود فراموش کرده است که خمینی همین پند را به سپاه داده بود و امروز سپاه هم به سیاست هم به فساد هر دو آلوده است .

دانشجو باید در سیاست دخالت کند . دانشجو باید بداند که دنیا و وطن او در چه حال و وضعی است . اگر دانشجو در سیاست دخالت نکند چه کسی در سیاست دخالت کند؟ ملایان غرق در نجاسات و شرعیات ؟ مردم حکومت شاه را سرنگون نکردند که دیکتاتوری او را با استبداد دینی عوض کنند؟ مردم خواستار ازادی و دموکراسی و عدالت اجتماعی هستند. شعار نه شاه می خواهیم نه رهبر، مرگ بر ستمگر نشان داد که مردم رهبری ولایت فقیه را نیز نشانه گرفته اند.

گرچه هنوز زود است که به داوری و جمع بندی حوادث اخیر بنشینیم ولی آنچه مشخص است نظام متنبه نشده و یارای عقب نشینی هم ندارد و می خواهد در را به همان پاشنه بچرخاند. این امکان ندارد و شرکت زنان محجبه در تظاهرات اخیر این هشدار را باید داده باشد که ادامۀ سیاست فعلی عواقب وخیمی خواهد داشت . زنان رنج فراوانی را پس از انقلاب متحمل شدند و بسیاری از حقوق خود را در این حکومت از دست دادند و اکنون مطالبات برحق زیادی دارند که آزادی پوشش حداقلی ترین آنهاست. سرکوب و دستگیری فزاینده فعالان ، خبرنگاران ، چهره های هنری و ورزشی ادامه دارد ولی چاره گر نیست. رژیم می ترسد کوچک ترین امتیازی بدهد ولی می داند هر بار پس از هر سرکوب ملت با قدرت بیشتری به میدان می آید و اگر این بار نیز گرچه با سرکوب آهسته و طولانی موفق به خاموش کردن شعله آتش بشود، بار دیگر با توفان آتش نمی تواند مقابله کند.

آن چه نگران کننده است سوء استفاده دشمنان ایران از خشم فروخفته و بحق ملت ایران است . این نگرانی همراه با تأثری جانکاه برای من و بسیاری دیگر بوده که شاهد کشته شدن جوانان کشورمان باشیم . تا کی باید کشته بدهیم و به نتیجه نرسیم . استبداد داخلی و تبلیغات دشمنان خارجی  فضا را بشدت مسموم و متشنج کرده است .عوامل سیا و موساد و اینتلیجنس سرویس به شدت در ایران فعالند و ترورها و خرابکاری های آنها مشخص شده است . عوامل آنها از جمله مجاهدین هنوز در ایران نقش بازی می کنند. تجزیه طلبان به تحریک های خود ادامه می دهند. آنچه برایم بسیار متأثر کننده است شرایط مردم ایران است که خواستار این نظام واپس گرا نیستند و در منگنه استبداد داخلی و استعمار خارجی گرفتار شده اند.

آنچه مسلم است روند مبارزات مردم به سوی یک حکومت لائیک است . این اعتراض در سطح برداشتن گشت ارشاد متوقف نخواهد شد زیرا بنیاد کردن جمهوری اسلامی در کشوری مانند ایران که مادر مذاهب گوناگون بوده است از اساس و روز نخست خطا بود. روند مبارزه برای برپایی یک حکومت بی طرف در دین در حال وقوع است و مجال توقف ندارد و تا به مقصد نرسد نخواهد ایستاد.

دوشنبه – ۱۱ مهر ۱۴۰۱

2022-10-03

hassanbehgar@gmail.com