Home آرشیو حسن بهگر جنگ با خون و پول دیگران- حسن بهگر

جنگ با خون و پول دیگران- حسن بهگر

جنگ روسیه و اوکراین همراه با تنش میان چین و آمریکا نظم دنیا را بهم ریخته است . در این میان اروپا در وضع وخیمی قرار گرفته ؛ اروپایی که از زیر بار بحران کرونا بیرون نیامده مجبور به تحریم روسیه و ارسال اسلحه به اوکراین شده. قبلاً با دنباله روی از تحریم های آمریکا خود را از بازار ایران و مناطق دیگر محروم کرده بود و اکنون با بحران انرژی دست و پنجه نرم می کند.

تظاهرات چک و آلمان علیه گرانی بهای انرژی و تورم تازه آغاز شده است و با آمدن زمستان این اعتراضات بیشتر خواهد شد.

لیز تراس، نخست وزیر جدید بریتانیا و تحسین کنندهُ مارگرت تاچر با اولین تماس خود با بایدن همراهی خود را با سیاست های وی اعلام کرد .اما وزرای خارجه اتحادیه اروپا نیز برای حل مسأله کار عملی چندانی نکردند و هنرشان این بوده که ویزای شنگن را برای روس ها محدود و گران کنند.

واقعیت این است که هیچ کشوری مانند روسیه قادر به تامین و انتقال انرژی ارزان و امن به اروپا نیست و اگر بخواهند آن را با منبع دیگری جایگزین کنند زمان زیادی خواهد برد که همه این عوامل به تضعیف یورو و در مجموع اتحادیهُ اروپا منجر خواهد شد. رهبران اروپایی گرچه به ظاهر چیزی نمی گویند ولی مسلم است خواهان پرداخت هزینه های اقتصادی حمایت از جنگ در اوکراین نیستند.

پسکوف سخنگوی پوتین یکشنبه گذشته گفت جنگ در اوکراین پشت میز مذاکره پایان خواهد یافت. اما نه تنها او بلکه همه می دانیم که آمریکا خواهان پایان یافتن جنگ نیست .

بر اساس منابع متعدد تردیدی در این نیست که روسیه و اوکراین در ماه آوریل گذشته بر سر یک توافق آزمایشی برای پایان دادن به جنگ توافق کردند ولی این توافق با سفر بوریس جانسون به کیف متوقف شد. زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین خواست تا مذاکرات با روسیه را به دو دلیل کلیدی قطع شود: پوتین طرف شایستهُ مذاکره نیست و غرب برای پایان دادن جنگ آماده نیست.

توافق کیف و مسکو بر سر انتقال غلات و بازرسی بازرسان بین‌المللی از نیروگاه اتمی زاپوریژژیا همه دال بر کوتاه آمدن دو طرف مخاصمه دارد اما آمریکا همچنان به ارسال اسلحه به اوکراین و تشویق آن کشور به جنگ ادامه می دهد.

در روزهای اخیر واشنگتن 3 میلیارد دلار کمک نظامی دیگر به اوکراین را تأمین کرد.  ایالات متحده از زمان شروع جنگ، 19 بسته سلاح برای حمایت نظامی ارسال کرده است و کنگره در حال حاضر بودجه ای  برای حداقل 10 میلیارد دلار تسلیحات دیگر را تأیید نموده است.

این ارسال بی محابای اسلحه موجب نگرانی از تخلیه ذخایر جنگی آمریکا شده است و البته کارخانه های جنگی آمریکا برای این رفع نگرانی شبانه روز کار خواهند کرد تا انبارها را اشباع کنند . اروپا نیز به سفارش دهندگان جدید اسلحه خواهد پیوست و بدین ترتیب آن که در این میان سود می برد صاحبان کارخانه های اسلحه سازی است و چه باک  اگر اوکراین نابود شود .

این خطر برای نابودی اتحادیه اروپا نیز هست که از سال ها پیش خواست مشترک آمریکا ، روس و انگلیس  هم بوده است.

چهارشنبه – ۱۶ شهریور ۱۴۰۱

2022-09-07