Home ستون آزاد آرشیو ستون آزاد جای مردان سیاست بنشانید درخت-ن. نوری زاده

جای مردان سیاست بنشانید درخت-ن. نوری زاده

آنچه این روزها علیرغم مرگ و میر بیش از چهارصد نفر از هموطنان ما فضای مجازی را بخود مشغول کرده است، انتشار نوار صوتی یکی از دولتمردان ایران است. در این نوار 3 ساعته که در روز ششم اسفند ماه 1399 برای بایگانی و ثبت در تاریخ صورت گرفته (1) میان مصاحبه کننده بی پرنسیب و وزیر بی پرنسیب تر از او موضوعاتی مطرح شده است که  واکنش های هیستیریک و احساسات غیر قابل کنترلی در سطح جامعه از سوی دوجناح اصلاح طلب و اصولگرا ایجاد کرده است. این واکنش ها درواقع نعل وارونه زدن و گمراه ساختن مردم در جهت سمت و سو دادن افکار آنان نسبت به موضوع انتخابات ریاست جمهوری 1400 می باشد. بدیهی است موضوعاتی که در این مصاحبه مطرح گشته است به جزء یک موضوع، موضوعاتی نبودند که مردم از آنها بی اطلاع باشند. برای مثال،  آیا کسی نمیدانست که ایران در قبضه قدر قدرت سپاه و یا همان “میدان” قرارداشته است و دارد؟ آیا کسی نمیدانست قبضۀ قدرت با هماهنگی “رهبر معظم” و بیت او، ایران را این چنین خاکستر نشین کرده است؟ آیا کسی نمیدانست که از ابتدای انقلاب نخست وزیر موقت چاقوی بی دسته ای بود که تیغ تیز و برندۀ آن در دست “رهبری” قرار داشت؟ آیا کسی نمی دانست که رئیس جمهور منتخب با بیست میلیون رای مردم، یک تدارکاتچی بیش نبود؟ آیا کسی نمیدانست فردی “که نظرش به نظر رهبری نزدیکتر است” رئیس جمهور خواهد شد؟ آیا کسی نمیدانست که  ترفند رژیم در پرو بال دادن دوقطبی سازی جامعه (2) به نام “میدان” و “دیپلماسی” در فصل انتخابات شدت خواهد گرفت تا با ایجاد شور و شوق انتخاباتی مردم را بسوی صندوق های رای بکشانند؟ آیا کسی نمی دانست که مقامات نظام ولائی از سطح مدیر به بالا همه امنیتی می باشند؟ آیا کسی نمیدانست که مردم در این نظام منحوس، نامحرم می شوند و تصمیمات مهم و حیاتی مملکت که آنها را به روز سیاه نشانده است باید برای ثبت در تاریخ و آینده ضبط شود؟

 مردم همه را می دانستند و می دانند. آنها سالیان سال است که این دانستنیها را نه در تئوری بلکه در عمل با گوشت و پوست و استخوان خود تجربه کرده اند. بنابراین تعجبی ندارد که وزیر خارجه چاپلوس و مزور این نظام نقش خود را در وزارتخانه اش “صفر” بداند و دانش “حضرت آقا” را در پنج حوزۀ تصمیم گیریِ نظامی، امنیتی، دیپلماسی (سیاست خارجی) اقتصادی و سیاست داخلی، عدد صد و جامع بیان کند (3) و برای توضیح یک کلمه فقط یک کلمه به معنای طراحی حرکات هماهنگ و موزون (choreography) که هضم آن برای سید علی خامنه ای ثقیل بوده است،هفت صفحه توضیح بنویسد و رفع اتهام کند تا رهبر راضی گردد و پاسخ دهد “توضیحات مفید بود” ؟(4)

نگارنده این سطور هیچگاه قصد ندارد به نعل وارونه زدن اصول گرایان و اصلاح طلبان بپردازد و بنویسدکه مثلا به این دلیل سخنگوی وزارت خارجه در مورد تقطیع شدن نوار دروغ می گوید (5) و یا بر خلاف سخنگوی دولت نوار به سرقت نرفته است و تعمدا و برای زمان مناسب انتشار یافته است و یا فایل این مصاحبه ” پنچ روز قبل از اینکه ایران اینترنشنال رسانه سعودی آنرا پخش کند مثل آب روان در حرکت بود و در حال دست به دست شدن میان جمعی از فعالان سیاسی می گشت.” (6) نگارنده حتی قصد ندارد که به ادعای شسته  رُفته اصلاح طلبان که هدف از انتشار این مصاحبه را به منظور:” الف- مختل ساختن مذاکرات برجامی وین، ب- کارشکنی در برابر مذاکرات با عربستان که درصدد ایجاد وفاق در منطقه است ج- تحت‌الشعاع قرار دادن انتخابات   ۱۴۰۰ د: جلوه دادن ظریف بمثابه دشمن سلیمان” (7) بیان کرده اند، بپردازد و حتی دلایل جناح اصول گرا را در انتشار این مصاحبه مبنی بر: “الف- تشکیک در عقلانیت سیاست خارجی نظام ب- زدن سردار سلیمانی و منطق مقاومت ج- دادن تنفس مصنوعی به مدیریت غربگرا که به‌خاطر بی‌کفایتی، مورد اعتراض افکار عمومی است د- انحراف اذهان از عملکرد خسارت‌بار این جماعت در دو حوزه دیپلماسی و مدیریت اقتصادی؟ ه- شوک دادن به افکار عمومی و تغییر زمین بازی به نفع طیف نشان شده غرب، در آستانه انتخابات ح- عمق بخشیدن به شکاف‌های سیاسی و دامن‌زدن به دو قطبی انحرافی “مذاکره- مقاومت” برای تضعیف “ایران قدرتمند”، (8) ارزیابی نماید.

اما چرا نباید به این موضوعات پرداخت؟ به یک دلیل بسیار ساده و آن وارد نشدن به میدان جنگ زرگری جناح های قدرت مدار اصول گرا و اصلاح طلب است. در نتیجه آنچه که نگارند مایل است در این نوشتار مختصرا به آن اشاره کند در واقع همان موضوع “به جزء” است که پیش تر آمده. این به جزء همان موضوع سلطه روسیه بر میدان نظامی، امنیتی و سیاسی ایران و نقش مخرب این کشور در ایران است که تا به امروز هرچه از زبان “مقام معظم رهبری” و دیگرمقامات لشکری و کشوری شنیده بودیم جزء تعریف و تمجید از پوتین و رژیم مافیائی او نبوده است. در این مصاحبه وزیر امور خارجه بر خلاف تبلیغات سنگین و سرسام آور صدا و سیما به صراحت می گوید که: “اراده روسیه با هدف نابودی دستاوردهای وزارت خارجه انجام گرفته است و علیرغم اینکه نظام ادعا می کند که سلیمانی پوتین را به جنگ کشیده است در واقع این پوتین بود که با نیروی هوائی روسیه، نیروی زمینی ایران را به میدان جنگ در سوریه کشاند.” (9) همچنین او در این مصاحبه در تحمیل ارادۀ روسیه بر “میدان” (سپاه پاسداران) تا آنجا پیش میرود که می گوید: ” روسیه می توانست از روی مدیترانه خاک سوریه را بزند اما از روی ایران زد.” و میپرسد: “چرا هواپیماهای روسیه از روی ایران پرواز کردند”؟ (10) چرائی نقش مخرب روسیه در ایران و افشای آن از زبان یکی از مقامات پایه رژیم در این مصاحبه ضمن خیانت بارز نظام ولائی به ملت ایران در واقع نشان دادن چراغ سبز به آمریکا در جهت تسریع و تسهیل برجام در وین است که میتواند در موفقیت جناح اصلاح طلب قدرت محور در انتخابات آینده تاثیر به سزائی گذارد. کما اینکه امروز سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد به ضرس قاطع اعلام نمود که بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم ها در هفته آینده حتمی است. (11)

Nourizadeh.n@gmail.com

منابع:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=tiYLnQUCluY&ab_channel=Unika2
  2. https://www.nedayeazadi.net/1400/02/34920

3- فایل مصاحبه دقایق 56.30 به بعد

4-  فایل صوتی دقایق 54.05 به بعد

5- عباس عبدی: همچنین نکته عجیب اینکه نوار خام و اصلی منتشر شده است. چون معلوم است که آقای لیلاز برحسب عادت تکه‌پرانی و شوخی، در موارد زیادی گفتارهایی داشتند که به‌طور قطع در یک متن رسمی حذف می‌شوند و او نیز به این خیال خام بوده که نوار پیش از ویرایش، منتشر نخواهد شد.( اصلاحات نیوز 7 اردیبهشت)

6- محمدتقی کروبی – فیس بوک عیسی سحر خیز

7- مسیح مهاجر – روزنامه جمهوری اسلامی / 8 اردیبهشت 1400

8- کیهان – حسین شریعتمداری / 7 اردیبهشت 1400

9- فایل مصاحبه دقایق 1.49 به بعد

10- فایل مصاحبه دقایق 1.33 به بعد

11– https://www.radiofarda.com/a/israel-ambassador-us-going-back-to-jcpoa-certainly/31229364.html