Home آرشیو هپلی نوبل آمد و نیامد دارد-هپلی
آرشیو هپلی - تازه ها - هپلی - فوریه 4, 2021

نوبل آمد و نیامد دارد-هپلی

آهای خلایق ! من سال هاست همسایه ی اینها هستم و بعد از این همه سال، از این  نروژی جماعت هیچ سر در نمی آورم. آخر مملکتی  صاحب اینهمه  کمالات که شهره در جهان است  این قدر هردمبیل کار می کند؟ عزیزان هرچیز یک حساب  وکتابی دارد. از قدیم و ندیم شنیده ایم هرکسی را بهر کاری ساختند یا هر چیز بجای خویش نیکوست ولی از این جماعت نروژ نشین  صاحب اهن و تولوپ در عجبم که چنین گاف های بکنند. می فرمایید چطور؟

مثلا جایزه صلح 2009 را به باراک اوباما دادند که چند ماه بیشتر نبود خیر سرش پرزیدنت شده بود نه کار شاقی کرده و نه زحمتی کشیده بود و نه دست رحمتی بر سر یتیمی کشیده بود ولی یهو نروژی های سخاوتمند مدال صلح را از گردنش آویزان کردند که خودش بهت زده شد و گفت آخر برای چه ؟ من لیاقت این جایزه را ندارم . ولی مثل اینکه زنش گفت حرف بی خود نزن، بگیر بیار خانه می گذاریم لب طاقچه. خوب بنده ی خدا راست می گفت . بعد هم آمد یک نطق کف دستشان گذاشت که جنگ اصولاً بعضی وقت ها لازم است که هیچ برنده ی جایزه ی صلحی نکرده بود. لابد می خواست بگوید من رشوه بگیر نیستم، اول منافع آمریکا، بعدش هم منافع آمریکا.

رندان می گویند که نروژیها دفعه اولشان  نیست که که می خواهند با جایزه برای خودشان رفیق بخرند؛ بخصوص اگر این رفیق پرزیدنت ایالات متحده باشد که وقتی عطسه می کند اروپا انفلونزا می گیرد ولی این بار خیلی هول شده بودند چون چندی نگذشت که اوباما برای اینکه نشان بدهد حقیقتاً لایق این جایزه است جنگ افغانستان را شدت بخشید و به لیبی هم حمله کرد و آن کشور را با خاک یکسان کرد.

خوب مردم دنیا ، این آوارگان  افغانی و لیبیایی و عراقی به این جایزه چه خواهند گفت ؟ مردم دنیا چه قضاوتی خواهند کرد؟  آنچه مسلم است کشته شدگان جنگ لیبی ، عراق و افغانستان در گور خود از شنیدن این خبر به ریش جایزه دهندگان غش غش  خندیدند.

کار به اینجا ختم نشد در سال 2012 کار را بدتر کردند و  جایزه ی صلح  را به اتحادیه ی اروپا دادند. اتحادیه ی اروپا در راه صلح چه کرده بود؟ اینها هر وقت نامزد درست و حسابی پیدا نمی کنند، جایزه را می دهند به نهادی چیزی  گه هم جایزه روی دستشان باد نکند و هم مسئولیتی بر گردنشان نیافتد. حالا شاید برای اینکه با آمریکا در حمله به عراق و افغانستان و لیبی همراهی و همکاری کرده بود؟  یا شاید بخاطر اینکه کشورهای اتحادیه اروپا سالانه 40 میلیارد یورو از طریق صادرات سلاح درآمد کسب می کنند؟

بیخود نبود که در این اوضاع  شلم شوربا، داد و فریاد ترامپ بیچاره هم در آمد که من که مستحق تر از اوباما هستم، من که جنگ راه نینداختم و سربازهای آمریکا را هم از همه جا بیرون کشیدم، چرا جایزه ی صلح را به من نمی دهید؟ به نظر هپلی واقعاً حق ترامپ بود و حقش را خوردند. ولی مثل اینکه تیپش را نپسندیدند یا فکر کردند که این بابا معاملات ملکی بوده، این را چه به نوبل.

البته اتفاق افتاده  کمیته صلح برای اینکه خطای خود را جبران کند جایزه را پس گرفته از آن جمله از خانم اونگ سان سو چی که جایزه صلح را ازش  پس گرفتند چون پس از رسیدن به قدرت از مسلمانان کشتار جانانه ای کرده بود. ولی این مشکل جهان سوم است که همه کار می شود باهش کرد. از گردن کلفت ها که چیزی نمی شود پس گرفت، بزنیم توی سر فقرا.

از این رو هپلی فکر کرد که توصیه ای به کمیته ی صلح نروژ بکند که این بار هم جبران مافات کنند و هم بانی خیر شوند . از آنجا که خانم شیرین عبادی هم پس از گرفتن جایزه صلح  یکباره کارتن خواب های و بچه های آواره در خیابان را از یاد برده و به خط نومحافظه کاران آمریکایی افتاده و از تحریم و تجزیه ایران طرفداری می کند.، صلاح در اینست که این جایزه را از او پس بگیرند .

خانم عبادی  با تجزیه طلبان همصدا شده  و برای مشروعیت دادن به آنها در جلسات آنها شرکت می کند بنابراین تا پیش از آنکه مصیبتی برای ایران درست کند و موجب برادرکشی شود این جایزه را از او پس بگیرند که به خیر این زن امیدی نیست.

 شما که دست به پس گرفتنتان خوب است، تکانی به خود بدهید. اگر هم نخواستید پس بگیرید، به همان ترتیبی که خودش برای ورزشکاران توصیه کرده بود، بگیرید بگذارید در صندوقخانه، اگر بعد از یکی دو سال رفتارش خوب شد، پسش بدهید.

از هپلی گفتن ، نگویید که نگفتم . البته از جان خود گذشتم و با خون خود نوشتم. اگر پیشمرگانش کار دست من دادند، در بین شهدای ملت یادی هم از من بکنید.

شیرین عبادی در میان تجزیه طلبان

۱۶ بهمن ۱۳۹۹

2021-02-04