Home آرشیو خبرها در سالروز درگذشت دکتر محمد مصدق ، یاد و نام آن قهرمان ملی را گرامی می داریم-جبهه ملی ایران

در سالروز درگذشت دکتر محمد مصدق ، یاد و نام آن قهرمان ملی را گرامی می داریم-جبهه ملی ایران

پنجاه وسه سال پیش دکتر مصدق پس از تحمل سیزده سال حبس مجرد وتبعید خانگی در تاریخ چهاردهم اسفند 1345 در خاک این سر زمین جاودانه شد . نام بلند او در سرلوحه ی نام آزادیخواهان ، استقلال طلبان، میهن دوستان و عدالت جویان نقش بسته است . او که در دوران جوانی در انقلاب آزادیخواهانه مشروطیت شرکت داشت ، حامل اصلی  پیام آن انقلاب برای نسل های بعدی گردید . اوپیشرو و مظهر نهضت ملی و ضد استعماری و ضد استبدادی ایران زمین و نهضت های آزادیخواهانه و ضد استعماری همه ی ملل شرق در قرن بیستم است . او در مقابل باز سازی استبداد ، پس از انقلاب مشروطه نه تنها مقاوم ایستاد که همواره نسبت به آن هشدار داد و روشنگری کرد . او در روز 9 ابان 1304 در دوره پنجم مجلس شورای ملی در جو سنگین ترور و وحشت حاکم بر جامعه ، در مقابل آغاز سلطنت رضا خان ، مردانه ایستاد. و با این امر که یک نفر هم فرمانده کل قوا وسردار سپه و هم رئیس الوزراء و هم سلطان و هم صاحب اختیار کل امور کشور باشد به مخالفت برخاست . و گفت که این ارتجاع و استبداد است و در سایه استبداد مملکت سیر قهقرایی خواهد پیمود . او شخصیتی بود که تا پایان عمر پاکش ذره ای از نظرات خود در مورد بازسازی استبداد ، در قالب ظاهری نظام مشروطه پای پس نکشید . پس از شهریور 1320 و سقوط رضا شاه او موقعیت  را جهت ایجاد نهضتی بزرگ برای برپا داشتن آزادی و استقلال و حاکمیت ملی مناسب یافت و در انتخابات دوره چهاردهم مجلس به عنوان نماینده اول مردم تهران به خانه ی ملت گام نهاد . و از همانجا مشعل پر فروغ نهضت ملی ایران را برافروخت و در پیشاپیش صفوف ملت قرار گرفت . او در اول آبانماه 1328 شالوده ی سازمان جبهه ملی ایران را پی ریخت . و به همراه 7 تن از یاران به مجلس شانزدهم وارد شده و توانست قانون ملی شدن صنعت نفت را در تاریخ 29 اسفند 1329 به تصویب نهایی برساند و آنگاه برای اجرای قانون ملی شدن نفت قبول مسئولیت نمود ودر اردیبهشت 1330 دولت ملی را تشکیل داد و در مدت 28 ماه حکومت خود ده ها طرح مهم و اثر گذار را به مرحله ی اجراء در آورد که حیات سیاسی و اقتصادی این سرزمین را دگرگون و کشور را به سرعت به سمت تعالی و توسعه پیش برد که نسل های بعدی و آیندگان نیز از آن اقدامات بنیادین بهره مند شده و میشوند . شوربختانه ابر قدرت های انگلیس و آمریکا و شوروی با همراهی عوامل داخلی خود با انجام کودتای 28 مرداد 1332 ، مستقل ترین و دموکرات ترین دولت این سرزمین را سرنگون کردند و رهبر نهضت ملی ایران را تا پایان عمر در حبس و حصر نگاهداشتند .

 چرا وچگونه دکتر مصدق مرد بزرگ تاریخ ما شناخته می شود ؟

 او در فراز و هم در نشیب از مردم جدا نمی شود. رهبری به پا خاسته از آرمان و اراده ملی و از جنس ملت است . در طول زندگی پاکش همواره پنجه در پنجه ی دشمنان داخلی و خارجی است . نمی خواهد از او بت بسازند . بت تراش و بت پرست را نفرین می کند . او با مردم صادقانه برخورد می کند و هیچ گاه به مردم دروغ نمی گوید وهیچ نکته ای را از آنان مخفی نمی سازد . او در صدد فریب مردم بر نمی آید . اهل خدعه و توطئه نیست . درستکار و پاک دست است و در هر پست و مقامی ، در حوزه مدیریتش نا پاکی و دزدی و تجاوز به اموال مردم ، امکان وقوع ندارد. به آزادی و استقلال تا بن دندان اعتقاد دارد . با تمام جهان در راستای حفظ منافع ملی و با احترام متقابل تعامل دارد . اهل بند وبست و ارتباط پنهانی و سازش با هیچ قدرتی نیست . و با این خصوصیات است که او در جایگاه اسطوره ی فنا ناپذیر تاریخ ایران جای دارد .

جای دریغ و تاسف بسیار است که قدرت مداران برخاسته از انقلاب که پیش از پیروزی، استقلال و آزادی یعنی گفتمان مصدق را شعار و هدف خود قلمداد میکردند وبا این شعار ها  مردم را فریفته و اعتماد آنان را جلب کردند ، امروز چنین پی آمد هایی از سرکوب و خشونت ، فساد و سوء استفاده از قدرت ، نا کار آمدی و سوء مدیریت را به بار آورده اند که شاهد آن هستیم . امروز در شرایطی که ملت ایران در نتیجه سوء سیاست ها و سوء مدیریت های جمهوری اسلامی ، تلخ ترین وسیاه ترین دوران تارخ خود را میگذراند و علاوه بر فقر و بیکاری ، گرانی و تورم ، سرکوب وکشته شدن در خیابان ، ساقط شدن هواپیما و کشته شدن در آسمان ، به بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله واپیدمی بیماری مرگ بار نیز دچار گردیده است ، راه نجات کشور را در باز گشت به آزادی و استقلال وحاکمیت ملی یعنی رجوع به افکار واندیشه های مصدق و تاسی به راه آن بزرگ مرد می دانیم و در این سالروز در گذشتش به روان پاکش درود می فرستیم .

                                                                                     چهاردهم اسفند 1398

                                                                          تهران – شورای مرکزی جبهه ملی ایران