Home آرشیو حسن بهگر علیه ایران ، دریوزگی برای اعراب! آقای زیبا کلام فاشیست کیست؟-حسن بهگر

علیه ایران ، دریوزگی برای اعراب! آقای زیبا کلام فاشیست کیست؟-حسن بهگر

تاریخ نگارش مقاله :2007-06-19

چندی پیش اقای زیباکلام استاد علوم سیاسی و حقوق و متخصص مسایل استرتژیک ایران ، و نویسنده ی کتاب « چگونه ما، ما شدیم ؟» در گفتگویی با بخش فارسی رادیو فرانسه در رابطه با اصرار ایرانیان بر نام خلیج فارس آن را « پافشاری فاشیستی» نامید؛ وی علنی خواستار آن شد که « ایران از خواست های شوونیستی در این دریا دست بردارد». البته این اتهام بدون هیچ استدلالی صورت گرفت ( و عجیب این که پرسش کننده ی رادیو نیزساکت ماند ) ، پس از کمی جستجو با شگفتی کشف کردم که ایشان از هواخواهان پیوستن ایران به اتحادیه اعراب!!؟ بوده به این بهانه که «پيوندهاي ديرينه ی ميان ايرانيان واعراب‌‌‏، بخشي از تمدن اسلامي است، و موجب استحکام روابط با اعراب می شود[ گفتگو با خبرگزاری کار ایران]»

ظاهرا ایشان برای استحکام روابط با اعراب می خواهند نه تنها از هویت و ملیت ما مایه بگذرند بلکه ازحقوق حقه ی ایران نیز بگذرند .آیا هنگامی که اتحادیه اعراب ورود ایران را نپذیرفت عرق شرم بر پیشانی آقای زیبا کلام ننشست و درنیافت که قربانی کردن حیثیت ، هویت و فرهنگ ایران در قربانگاه اسلام و اعراب ثمری ندارد و دوستی ببار نمی آورد؟

آیا آقای زیبا کلام نمی داند که این اختلافات ریشه های عمیق تری دارد و آن دخالت های دولت های استعماری است؟

از لورنس عربستان، مامور انگلیسی که برای مقابله با ترک ها و با وعده ی ایجاد -ابرقدرت عربی (از خلیج فارس تا کانال سوئز) آنان را تشویق به جنگ با عثمانی کرد تا به امروز که پان عربیست هایی مانند میشل عفلق و ساطع حصری که ایران را به دروغ دشمن عربان جلوه می دهند، طیفی از ایران ستیزی در میان کشورهای عرب زبان پا گرفته است و بسیاری از بزرگان علم و ادب ایران از قبیل ابوعلی سینا ، ابوریحان بیرونی ، عمرخیام و زکریای رازی را درکتاب های درسی و لغت نامه ها عرب جلوه می دهند و از ذکر زادگاه آنان خودداری می کنند و حتا تلویزیون الجزیره نیز از ایران ستیزی مصون نیست اما به زعم زیبا کلام هیچ یک از این اعمال فاشیستی و شوونیستی نیست و بهتر است برای بهبود روابط با اعراب و به جرم این که بسیاری از ایرانیان مسلمان هستند باید از هست و نیست خود بگذرند و دم برنیاورند تا اتهام فاشیستی نخورند!؟

زیبا کلام بهتر از من می داند که همه ی پژوهشگران در 2500 سال گذشته خلیج فارس را با نام های کشور ایران ( پارس – جم – عجم – ایران ) نامیده * و اطلس های منتشرشده حتا در کشورهای عربی گواه بر آنست که این نام یکی از نادرترین نام هایی است که درازنای تاریخ از آن متفقا نام برده شده تا آن جا که سازمان ملل نیز آن را پذیرفته و مهر تایید برآن گذاشته است؛ پس با این حساب همه ی این پژوهشگران و حتا سازمان ملل نیز فاشیست بوده اند و ما خبر نداشتیم ؟

آیا هیچ آدم بدون غرض و مرضی می تواند ایران یک واحد جغرافیایی که چند هزارسال تاریخ دارد بدست فراموشی بسپارد واز دنیای عرب که نه واحد جغرافیایی و نه اقتصادی و سیاسی است دفاع کند و هرکس که مخالفش بود بخواهد با اتهام فاشیست بودن از میدان بدر کند؟

واقعا این استدلال به اصطلاح ملی مذهبی ها چقدر جالب است چگونه است آنهایی که بدون هیچ دلیل و مدرک و سندی می خواهند خلیج فارس را به عنوان جعلی خلیج عربی بنامند فاشیست نیستند ولی ایرانیانی که از حقوق حقه خود دفاع می کنند فاشیست هستند!!؟ گویی این گروه پیشوند ملی را از آن رو برخود نهاده اند تا ملت و هویت ما را هر چه بی پرواتر در مسلخ اسلام قربانی کنند.

به یاد بیاوریم که با وجود آن که منطقه جنوب خلیج فارس در ایران باستان جزیی از امپراتوری فارس شمرده می شد و حتا با وجود جدا کردن خائنانه بحرین (درزمان محمدرضاشاه) از ایران هرگز ادعایی ارضی در این منطقه نداشته ایم؛ این در حالی است که کشورهای همجوار خلیج فارس مانند عراق و کویت و یمن و عربستان سعودی نسبت به هم ادعای ارضی داشته اند و دایم با هم در جدال بوده و مناطق یکدیگر را اشغال کرده اند.حال ما به جای دفاع از حقوق ملت ایران برای حل اختلاف بین این کشورهای عربی باید از منافع ملی خود بگذریم و تمامیت ارضی خود را فدا کنیم؟

اگر واقعا آقای زیبا کلام خواستار صلح و صفا با کشورهای دیگر هست چرا هنوز از غنی کردن انرژی هسته ای دفاع می کند؟ در صورتی که به خوبی می داند از تخم طلایی انرژی هسته ای مورد ادعای احمدی نژاد جز هیولای جنگ بیرون نخواهد آمد؟

یعنی استراتژیست محترم جمهوری اسلامی نمی داند که کوتاه کردن دست ایران از خلیج فارس سیاست کهن انگلستان بوده و اکنون به اتفاق آمریکا همین سیاست را دنبال می کند؟ به گفته ی احمد میرفندرسکی وزیر امورخارجه ی دولت شاپور بختیار: « انگلیسی ها دراوایل قرن نوزدهم به بهانه مبارزه با دزدان دریایی به خلیج فارس آمدند و بعد، در آنجا ماندند و از هر دزدی دزدتر شدند. مقداری از اراضی ما را هم به اعراب حاتم بخشی کردند.» (در همسایگی خرس – رویه 129)

آن چه که بر جزایر خلیج فارس از آن پس گذشت در حوصله این مقال نیست اما همه می دانند که بخش جهانی بی.بی.سی. جانشینان همان دزدان دریایی، مدت هاست به جای کاربرد نام خلیج فارس Persian Gulf The Gulf (خلیج) را به کار برده و یا گاهی (خلیج عربی) را چاشنی می کند ؛ به یاد بیاوریم اصطلاح «خلیج عربی» برای اولین‌بار از طرف یك دیپلمات بریتانیایی در 1930 به وزارت خارجه و وزارت مستعمرات انگلستان پیشنهاد شد. « چارلز بلگریو» كه بیش از سه دهه نماینده ی سیاسی بریتانیای در خلیج فارس بود كتابی درباره سواحل جنوبی خلیج فارس منتشر كرد و در آن برای نخستین بار عنوان تازه و جعلی‌ای به خلیج فارس داد. چارلز بلگریو در كتاب خود ادعا كرده بود كه اعراب (بخوانید مقامات انگلیسی ) علاقه‌مندند خلیج فارس را خلیج عربی بنامند!! همین علاقمندی کافی بود که این اصطلاح جعلی در 1958 در روزنامه ی تایمزعنوان شود و به دنبال آن در مطبوعات منطقه رایج گردد و پس از چندی در مكاتبات رسمی كشورهای حاشیه خلیج فارس «Arabian Gulf» به جای«persian Gulf» بنشیند.

نمی دانم چرا سیاست آقای زیبا کلام با سیاست انگلیس و آمریکا اینقدرهمخوانی دارد؟**

آمریکا خواهان کنترل برصدور بیش از 65% نفتی است که از تنگه ی هرمز می گذرد و با همراه کردن جمهوری های شوروی سابق و اشغال عراق و افغانستان خواهان همراه کردن ایران و در غیر این صورت کوتاه کردن نفوذ و قدرت ایران در خلیج فارس است.

زیبا کلام طوری از تعویض نام خلیج فارس سخن می گوید که گویی از کیسه ی خلیفه می بخشد یعنی چه اهمیتی دارد که آن جا چه نامی داشته باشد!!؟

بسیار بجاست این جا رشته ی سخن را باز به دست میرفندرسکی دیپلمات با سابقه بدهیم که در این مورد چنین گفت : « بعضی اوقات کلماتی پیدا می شوند و به کار می روند که بار خیلی سنگین سیاسی دارند. در پشت این کلمات معنای خیلی وسیعی پنهان است . در داخل کلمه ی « خلیج فارس » هم برنامه ی وسیعی جای داشت . عده ای به ما ایراد می گرفتند که ای بابا ، حال این کلمه چه اهمیتی دارد که این همه در باره اش قیل و قال می کنید؟ عرب ها که نیامده اند شما را از خلیج بیرون کنند. بگذارید آن ها برای خودشان بگویند خلیج عربی ، ما هم می گوییم خلیج فارس ، غافل از این نکته بودند که پشت خلیج عربی ، جزایر عربی بود. پشت آن خوزستان عربی بود . پشت آن حکمفرمایی برتنگه ی هرمز بود و تبدیل شدن ایران به آپاندیس جهان عرب .» (درهمسایگی خرس – رویه 226-227)

آری دریغا که ایران از چنین سیاستمداران دوراندیشی تهی است و امثال احمدی نژاد و زیبا کلام میدان دار دیپلماسی ایران شده اند تا چوب حراج بر کشور ما بگذارند، چنان که با وجود واگذاری حاکمیت ایران به امارات متحده بر سر جزیره ابوموسا هنوز آن را علنی نکرده اند و امثال اقای زیبا کلام وظیفه ی آماده کردن افکار عمومی را برعهده گرفته اند. خوب واقعیت هم اینست که باید صریح بگویند که عرضه نداریم و ناتوانیم و از عهده ی اداره ی کشور برنمی آییم ؛ هنگامی که این شجاعت و صداقت وجودندارد راحت ترین کار گناهکار جلوه دادن ملت است که بلی تقصیراین شوونیست های ایرانی است که هزاران سال است نام اینجا را خلیج فارس گذاشته اند!!؟

آری اقای زیبا کلام واقعیت اینست که حاکمان امروز ایران همچون شما که امروز مقام استادی را غصب کرده اید و سال ها در شورای به اصطلاح فرهنگی خود استادان واقعی کشور را طرد و خانه نشین نمودید ملت ایران را نمایندگی نمی کنند.

رئیس جمهور این حکومت اسلامی که شما هفته ای دو سه بار در رادیوها و منابر و کرسی های دانشگاه در ذکر مناقب آن داد سخن می دهید ( و ظاهرا تنها دانشگاهی هستید که صدا و سیمای زیبا ی شما مشمول سانسور نمی شود) در وضعیت خطیر کنونی که آمریکا بر سر سیادت خلیج فارس با اروپا و روسیه رقابت دارد صحبت از نابودی کشوری دیگر یعنی اسراییل می کند فاشیست است که می خواهد از ملت ایران گوشت دم توپ درست کند.

امثال شما که می خواهند ایران را در اتحادیه اعراب عضو کنند (و ننگین تر این که اعراب نمی پذیرند!؟) فاشیست نیستند ولی مدافعان نام خلیج فارس فاشیست هستند ؟

واقعا این درد را به کجا ببریم که پیروان شوونیست هایی چون صدام و عبدالناصر که حکومت فاشیستی طالبان را مستقل و ملی ارزیابی می کنند بر مسند حکومت تکیه زده اند و از دسترنج ملت ایران ارتزاق می کنند و به ملت ایران توهین می کنند.

اقای زیبا کلام شما با جلال الدین فارسی و سروش و دیگران امامزاده ای به نام شورای انقلاب فرهنگی ساختید که هزاران دانشجو و سدها استاد را از دانشگاه اخراج کردید و خود اعتراف کرده اید که این سرابی بیش نبوده است و خسارات قابل توجهی به فرهنگ و جامعه ی ایرانی زده اید. ایا به یاد می آورید جلال الدین فارسی *** ازجانب شورا در پاسخ به استادی که گفته بود شما ما را اذیت می کنید گفته بود :

« ما احتياج نداريم كسي را اذيت كنيم. اگر لازم باشد [می کشیم] »

آیا هر گز این گفته ی فاشیستی را زشت شمرده اید یا شاید آن را صراحتی ! دلپذیر و معنویی بی نظیر و نشانه ای از کرامت انسانی در اسلام ارزیابی کرده اید؟

واقعا بنگرید به سردمداران انقلاب فرهنگی ما!

با چنین سابقه و بضاعتی خلیج فارس را می خواهند نامش را عوض کنند و به پیشواز فاجعه ای دیگر بروند و در همان حال با کمال بی شرمی ملت ایران را فاشیست می نامند.

امیدوارم کتاب بعدی ایشان « چگونه ما انگلیسی شدیم » یا «چگونه عرب شدیم » نباشد.

2007-06-19 استکهلم

________________

*برپايه‌ي پژوهش محمد جواد شكور، مي‌توان نمونه‌هاي زير را نام برد، البته این نام ها را باید از زیبا کلام مخفی نگهداشت چون بیچاره ها نمی دانستند که فاشیست هستند!!؟ : (این نام ها از سامانه ی جزیره ی دانش یا دانش نامه جزیره http://www.jazirehdanesh.com/find.php?item=19.533.574.fa)برگرفته شده است.

• ابن‌فقيه در كتاب البلدان (تاليف 279 قمري )؛ با نام بحر فارس

• ابن‌رسته در كتاب الاعلام النفيسه(تاليف 290 قمري)؛ خليج الفارسي

• ابن‌خردادبه در كتاب المسالك و الممالك(سده‌ي سوم هجري)؛ بحر فارس

• سهراب در كتاب عجايب‌الاقاليم‌السبعه(سده‌ي سوم هجري)؛ بحر فارس

• بزرگ‌بن‌شهريار در كتاب عجايب الهند(تاليف 342 قمري)؛ بحر فارس

• اصطخري در كتاب المسالك الممالك و در كتاب الاقاليم(سده‌ي چهارم هجري)؛ بحر فارس

• ابن‌مطهر در كتاب البدء و التاريخ(تاليف 355 قمري)؛ خليج الفارس

• ابن‌حوقل در كتاب صوره‌الارض(تاليف 367 قمري)؛ بحر فارس

• مسعودي در كتاب مروج‌الذهب و در كتاب التنبيه و الاشراف(سده‌ي چهارم هجري)؛ بحر فارس

• ابوريحان بيروني(درگذشته به 440 قمري) در كتاب التفهيم ،خليج پارس و درياي پارس؛ در كتاب قانون مسعودي، درياي فارس و در كتاب تحديد نهايات الاماني، بحر فارس

• نويسنده‌ي ناشناخته‌ در حدود العالم من المشرق الي المغرب(تاليف 372 قمري)؛ خليج فارس و درياي پارس

• مقدسي در كتاب احسن‌التقاسيم في معرفه ‌ال ا قاليم(تاليف 375 قمري)؛ بحر فارس

• محمد‌بن‌نجيب در كتاب جهان‌نامه(سده‌ي چهارم هجري)؛ بحر پارس

• ابن‌بلخي در كتاب فارسنامه(تاليف 500 قمري)؛ بحر فارس

• طاهر مروزي در كتاب طبايع‌الحيوان(تاليف 514 قمري)؛ الخليج‌الفارس

• شريف ادريسي در كتاب نزهه‌المشتاق(سده‌ي ششم هجري)؛ بحر فارس

• ياقوت حموي در كتاب معجم البلدان(سده‌ي ششم هجري)؛ بحر فارس

• زكرياي قزويني در كتاب آثار البلاد(سده‌ي ششم هجري)؛ بحر فارس

• انصاري‌الدمشقي در كتاب نخبه‌الدهر(سده‌ي هشتم هجري)؛ بحر فارس

• ابوالفداء در كتاب تقويم البلدان(سده‌ي هشتم هجري)؛ بحر فارس

• شهاب‌الدين احمد نويري در كتاب نهايه‌الادب(سده‌ي هشتم هجري)؛ خليج فارس

• حمدالله مستوفي قزويني در كتاب نزهه‌القلوب(سده‌ي هشتم هجري)؛ بحر فارس

• ابوحفض‌ابن‌الوردي در كتاب خريده العجايب(سده‌ي هشتم هجري)؛ بحر فارس

• ابن‌بطوطه در كتاب رحله(سده‌ي هشتم هجري)؛ بحر فارس

• قلقشندي در كتاب صبح‌الاعشي(سده‌ي نهم هجري)؛ بحر فارس

• حاجي‌خليفه در كتاب جهان‌نما(سده‌ي يازدهم هجري )

• شمس‌الدين محمد سامي در كتاب قاموس الاعلام(سده‌ي سيزدهم هجري)؛ خليج بصره

• البستاني در دايره‌المعارف البستاني(سده‌ي نوزدهم ميلادي)؛ الخليج العجمي

** همچنان که نمی دانیم چرا مقامات بلندپایه ی انگلیس از استاد راهنمای حضرتش تا هارولد ویلسن نخست وزیر انگلستان گرفته تا سردیک وایت (رییس وقت MI6 و رییس سابق MI5) برای رهایی زیباکلام از زندان که اوراق مجاهدین خلق را پخش می کرده به صورت جدی فعال بوده اند. بخشی از پرونده ی زیبا کلام که به آرشیو ملی بریتانیا تحویل داده شد حذف شده است. برای خواندن متن کامل به وبلاگ زیر مراجعه فرمایید:http://www.persianblog.com/posts/?weblog=mtafreshi.persianblog.com&postid=6073685

*** به یاد دارم که جلال الدین فارسی چند سال پیش برای شکار در شمال وارد ملک شخصی دوست عزیزم رضایی شد و این مرد بی گناه را در خانه خودش به جهت اعتراض به ورود غیر مجاز به خانه اش در برابر چشم خانواده اش کشت و در دادگاه بلخ ملایان نیز تبرئه گردید. همسر و دختر مقتول از پذیرفتن دیه خودداری کردند.

باری زمانه را بنگر که جان ومال وناموس ملت ایران بدست چه حکومتی افتاده است که زعمای فرهنگی و تحصیل کرده اش را این آدمکشان تشکیل می دهند.

———

برای نوشتن این مقاله از منابع زیر بهره جسته ام :

1- در همسایگی خرس – دیپلماسی و سیاست خارجی ایران از سوم شهریور 1320 تا 22 بهمن 1357- احمد میرفندرسکی – در گفتگو با احمد احرار- چاپ آرش لندن بدون تاریخ

2- -جغرافیای سیاسی خلیج فارس ( گذشته ، اکنون و آینده ) – انجمن پژوهشگران ایران – انتشارات خاوران – چاپ اول پاریس .تابستان 1373

3- میراث پان عربیسم –کاوه فرخ – برگردان منوچهر بیگدلی خمسه – اطلاعات سیاسی اقتصادی 209-210 تهران

4- انقلاب فرهنگی: رویارویی سياسی یا اسلامی کردن دانشگاه- فواد کلهر- رادیو فردا

5- وبلاگ مجید تفرشی – روايت تازه ترين اسناد ايران و جهان در آرشيو ملی

بريتانياhttp://www.persianblog.com/posts/?weblog=mtafreshi.persianblog.com&postid=6073685