Home آرشیو حسن بهگر شرق زدگی یعنی چه؟- حسن بهگر

شرق زدگی یعنی چه؟- حسن بهگر

مذاکرات آشتی ایران و عربستان در پکن که با وساطت قطر وعمان و عراق به مدت دو سال ادامه داشت سرانجام با همت چین به ثمر رسید و با بستن یک توافق تحقق پیدا کرد.

سیاست جمهوری اسلامی با کشورهای عربی همچون عربستان ، مصر و اردن  بدون جهت مشخصی نابسامان و آشفته بوده است.  چرا به سفارت عربستان سعودی حمله شد ؟ هنوز معلوم نیست و اینکه چرا  جمهوری اسلامی هنوز از حمله به سفارت آمریکا درسی نیاموخته است محل سؤال دارد؟

قبل از حمله به سفارت عربستان ج ا در کارنامه روابطش شاهکار دیگری دارد . احمد منتظری (1) فرزند آیت الله منتظری مدعی شد در 1365 شش نفر از نیروهای سپاه پاسداران زیر نظر هاشمی رفسنجانی  بدون اطلاع  ده‌ها نفر از حاجی های ایرانی، در ساک‌هایشان مواد منفجره جاسازی کردند. مأموران عربستان سعودی، محموله‌ای از مواد منفجره را در لوازم حجاج ایرانی کشف کردند. پس از این رسوایی بزرگ و شرم آور که  زمینه‌ساز فاجعه  کشتار حجاج در مکه در نهم مرداد 1366 شد که 275 تن از زوار های ایرانی وتعدادی پلیس و زائران دیگر کشورها کشته شدند.

نتیجه چنین سیاست کورو ماجراجویانه ای به کدورت و دشمنی بیشتری انجامید و سرانجام  پس از آنکه محمدسلمان با کارت تلویزیون ایران اینترناشنال توانست مخاطبانی را در داخل ایران جلب کند و در افکار عمومی مردم تاثیر بگذارد ج ا  به فکر توافق افتاد که همسایه ها یاری کنید که من شوهرداری کنم . این ماجراجویی ها و خسارات عظیم انسانی ، حیثیتی و مالی نتیجه جهالت حاکمان است و بس ولی تاوان آن را ملت ایران پرداخت می کند.

 رابطه با مصر از آغاز به سبب راه دادن  محمد رضا شاه به آنجا مغشوش شد و دشمنی را شروع کردند و امروز هرچه سعی می کنند که روابط را بهبود بخشند سودی ندارد.

چین با وجود بی حرمتی و هزاران تهمتی که از جانب اصلاح طلبان و حکومت حسن روحانی دیده بود از آنجا که تامین امنیت منطقه را برای پیشبرد طرح های اقتصادی خود مهم  و لازم می دانست دخالت کرد . این کارحساب شده نه تنها برای ایران مفید بود حتا با استقبال همسایگان ما نیز روبرو شد .

با توافق ایران و عربستان در عمل آمریکا و اسراییل در برابر کار آنجام شده ای قرار گرفته اند و اسراییل بازنده ی اصلی این ماجراست. عربستان نیز روند چند قطبی شدن جهان را درک کرده است و با حفظ روابط با امریکا به شرق نیز روی آورده است . تنها جمهوری اسلامی است که هنوز درسیاست خارجی نه هویت دارد و نه منافع ملی را می فهمد.

بازماندگان تفکر رفسنجانی و بخشی که هنوز به نام اصلاح طلبان معروفند همان هایی که به تندروی و اشغال سفارت امریکا مبادرت ورزیدند چنان شیفتۀ آمریکا شده اند که هر نوع رابطه ای با چین و روسیه را آن هم در این شرایطی که ایران در تنگنای تحریم و تهدید به جنگ است غیرقابل بخشش می دانند .

غربزدگی لقب چرند و بی مسمایی بود ولی سیاست گردش به شرق جمهوری اسلامی شرق زدگی نیست بلکه در دنیای جدید جهان چند قطبی شده الزامی است و جمهوری اسلامی در تحریم همه جانبۀ غرب و تهدید به جنگ چون راهی از طریق برجام و مذاکره نیافته ناچار شده است که به این طرف کشیده شود .البته حجاریان مقام امنیتی جمهوری اسلامی و تئوریسین اصلاح طلبان یک قدم فراتر گذاشته و  آن را شرق پرستی نامگذاری کرده و حتا مبارزه با جنگ و تحریم و تجزیه طلبان را هم مشروط به دست برداشتن حکومت از شرق پرستی دانسته است. حجاریان می گوید :

«تا وقتی که امکان مرزبندی با شرق‌پرستی و جنگ‌طلبی حاکمیت نباشد، من با کشتار، تحریم، جنگ و تجزیه ایران مرزبندی نمی‌کنم»(2)

این یعنی گذاشتن همه موجودیت یک کشور در ترازوی سیاست غرب . این اگر غرب پرستی و نوکری غرب نیست پس چیست؟ همین شخص پیشنهادش برای مبارزه با فساد همپالکی هایش آوردن ناظر خارجی است . عصر قاجار یادش بخیر. آن زمان برخی امور را نمی دانستیم و کارشناس می آوردیم که یادمان بدهد حالا که هزاران کارشناس در بسیاری امور داریم اکنون باید ناظر بیاوریم که مواظب باشد دولتمردان دزدی نکنند. یعنی بین خود حاکمان آدم صالح و پاکدستی وجود ندارد و  هر کس بعنوان ناظربیاید رفیق دزد است و شریک قافله ؟

 عاقبت حکومت الهی را ببینید به کجا کشیده است و ببنید تئوریسین اصلاح طلبان و سردمداران حکومت تا چه حد در باتلاق فساد و منجلاب آن   فرو رفته اند .

پنج شنبه – ۳ فروردین ۱۴۰۲

Thursday – 2023 23 March

(1)

 توضیحات احمد منتظری درباره انتقال مواد منفجره در جریان حج ۶۵

(2)

اصلاح‌طلبی تجزیه‌طلبانه!