Home آرشیو حسن بهگر به ما وعدۀ جنگ بی پایان می دهند- حسن بهگر

به ما وعدۀ جنگ بی پایان می دهند- حسن بهگر

نطق اخیر جو بایدن در لهستان از چند جهت یک سخنرانی تاریخی است و در یاد نسل های آینده باقی خواهد ماند.

رئیس جمهور ایالات متحده در سخنرانی خود  با توجه به کاتولیک بودن لهستانی ها به پیام پاپ ژان پل دوم لهستانی الاصل به اتحاد جماهیر شوروی در سال 1979 اشاره کرد و گفت: “در این ساعت، سخنان پاپ جان پل امروز هم به همان اندازه صادق است، هرگز امید خود را از دست ندهید، هرگز شک نکنید، هرگز خسته نشوید، هرگز ناامید نشوید. نترسید.”

بایدن توافق «دفاع جمعی» ناتو را یک «تعهد مقدس» نامید و گفت «اتحاد کشورهای عضو این پیمان نظامی بالاترین اهمیت را دارد.» مقدس نامیدن یک پیمان نظامی که سابقه ی میلیون ها کشتار دارد طنین شومی داشت. چون وقتی جنگی مقدس شد پایانش معلوم نیست.

البته بر اساس گزارش غیر رسمی، وزرای خارجه و دفاع اوکراین مخفیانه به ورشو آمده بودند تا با بایدن و  همتایان آمریکایی خود صحبت کنند. موضوع مذاکره معلوم است: کمک نظامی هرچه بیشتر ایالات متحده به اوکراین. البته با دست پر هم برگشتند.

بایدن که قبل از آمدن به اروپا پوتین را جنایتکار جنگی خطاب کرده بود، حالا لقب دیگری به آن اضافه کرد و او را قصاب نامید. خوب مشخص است که هدف بایدن از این سفر تشدید جنگ علیه روسیه بود و نه چیز دیگر . اگر حتا ذره ای امید به صلح  در کار بود نمی بایستی چنین الفاظی بکار می رفت، زیرا این قبیل الفاظ راه را بر صلح می بندد.

اما هدف روشن است وقتی او گفت :«ما باید هم اکنون متعهد شویم که برای مدتی دراز در این پیکار بمانیم. ما باید برای نبردی طولانی در پیش رو آماده شویم. اروپا باید خودش را بر مبارزه‌ای طولانی بر ضد تهاجم روسیه آبدیده کند.» مقصوودش کاملاً روشن بود.

این صدا ، صدای خوشایندی نیست. وقتی نزاعی در یک جا رخ داده نماینده یک کشور مقتدر جهانی که کبادۀ ادارۀ عالم را می کشد، قاعدتاً باید برای رفع تنش اقدام کند و هدف نهایی اش صلح باشد . حال، برعکس وعدۀ جنگ می دهد! چرا؟ آن هم جنگی طولانی ؟ کدام نبرد؟ چرا جنگ؟ چه کسی هوادار طولانی شدن جنگ است؟ هدف از چنین جنگی چیست؟

 اقای بایدن شما متحدان اروپایی را مجبور به پیروی از سیاست پرهزینۀ خود کرده اید و هم اکنون آلمان حال خوشی ندارد و باید گاز ارزان قیمت خود را ببندد و از سرما بلرزد تا بعداً از شما گاز به بهای گران تر بخرد. چرا؟

رئیس جمهور امریکا افزود مشغول ایجاد «ائتلافی از کشورهای آزادیخواه» در سراسر اروپا، آمریکا، آسیا و آفریقاست. امیدوارم منظور بایدن ،عربستان سعودی و مصر و امارات و اسراییل نبوده باشد؛ چون چنین وصله هایی به آنها نمی چسبد  و کلمه آزادی را برای هر کدام که به کار ببرید بعضی را به خنده می اندازد و آن هایی را که قلبشان ضعیف است به حال سکته.

سرانجام شاهکار این نطق و خطابه بر زبان جاری شد که :

«به خاطر خدا، این مرد نمی‌تواند در قدرت بماند.»

این گفته از زبان رئیس دولتی که متوسل به انواع تحریم ها ، ارسال اسلحۀ بی شمار ، اخراج دیپلمات ها و صدها عمل دیگر برای کوبیدن حریف شده است، جز تغییر رژیم معنای دیگری نمی تواند داشته باشد  و پاسخ پسکوف را در پی داشت که «در این مورد مردم روسیه باید تصمیم بگیرند نه کس دیگر.» البته بلینکن کوشش کرد به نحوی این گفتۀ رئیس جمهورش را تصحیح کند اما برداشت من از این سخنرانی با برچسب تعهد مقدس و وعده ی ادامه ی جنگ طولانی بسیار تیره است و تصحیح بردار هم نیست. روزها و ماه های آتی عواقب چنین سیاستی را روشن تر خواهد کرد.

۱۸ فروردین ۱۴۰۱

2022-04-07