Home سخن روز آرشیو سخن روز یو دوی دو-رامین کامران
آرشیو سخن روز - سخن روز - ژوئن 22, 2019

یو دوی دو-رامین کامران

یو دوی دو-رامین کامران

کشمکش آمریکا با جمهوری اسلامی تمامی ندارد و هر روز خبر تازه ای میرسد. حالا هم شده نوبت پهپاد. زده اند یکی از این اسباب بازی های گرانقیمت آمریکا را که مثل بچه مدرسه های ننر، دائم به رخ دیگران میشکد، انداخته اند و سر و صدا به پا شده.
آمریکا شروع کرده به نق زدن که عمل بر فراز آبهای بین المللی واقع گشته، جمهوری اسلامی هم میگوید خیر در حریم ایران بوده. نوع دعوایی که بر سر دستگیری ملوانان انگلیسی در دوران احمدی نژاد رخ داد و انگلیسی ها آمدند و یکی از این آدمیرال هایشان را از فیلمهای جیمز باند آوردند توی تلویزیون، تا کلاً بگوید که چون من انگلیسی حرف میزنم و لهجۀ خیلی خوب هم دارم، پس معلوم است که حق با من است که نبود و معلوم هم شد.
ولی بیش از این، داستان یادآور حکایت ساقط شدن هواپیمای یو دو بر فراز شوروی است که در اوایل دهۀ شصت قرن پیش اتفاق افتاد و سر و صدای جهانی بر پا کرد. در آن زمان هم آمریکایی ها پشتگرم به توان تکنولوژیک خود بودند و اینکه چون هواپیمایشان در ارتفاع بسیار زیاد پرواز میکند، از تیررس شکاری های شوروی بیرون است و میتواند راحت برود و بیاید و هر کار میخواهد بکند. البته این جریان چند سال هم ادامه داشت و ارتش شوروی هم نمیتوانست کار بکند جز تماشا. ولی کارشناسان آمریکایی در ارزیابی دوام برتری تکنولوژیک خود دچار اشتباه شده بودند و وقتی یو دو با موشک ساقط شد، حیران ماندند و طبعاً پرواز ها را متوقف کردند. مشکل، بیش از تکنولوژیک، سیاسی بود، چون شوروی با آب و تاب تمام به دنیا ثابت کرد که ایالات متحده، به رغم قسم و آیه هایش، مشغول جاسوسی در همه جاست. اینکه گری پاورز، خلبان طیاره، از کپسول سیانور استفاده نکرد، باعث شد تا در هنگام بازگشت به وطن، کمابیش در حد خائن با او رفتار شود ـ توقع داشتند خودش را بکشد که روسیه نتواند از او اعتراف بگیرد و نمایش بدهد.
اینبار، از غافلگیری تکنولوژیک که در شرایط کنونی بسیار مهم است و در مورد جمهوری اسلامی از شوروی مهمتر است، گذشته، باقی حکایت قدری متفاوت است. اول اینکه آمریکا نه تنها جاسوسی پهپادی را انکار نمیکند، به آن مفتخر هم هست. دوم اینکه خلبانی در کار نیست که دوره اش بگردانند و تبلیغ کنند. سوم اینکه وجه سیاسی کار، اثبات نادرستی آمریکا نیست، اثبات ناتوانی آن است و این از تمام باقی مهمتر است.
۲۱ ژوئن ۲۰۱۹
۳۱ خرداد ۱۳۹۸
این مقاله برای سایت (iranliberal.com) است و نقل آن با ذکر مأخذ آزاد است
به تلگرام ایران لیبرال بپیوندید
https://t.me/iran_liberal