Home ستون آزاد آرشیو ستون آزاد چند نکته پیرامون بیانیه ی ” همبستگی برای آزادی و برابری در ایران “- کیومرث صابغی

چند نکته پیرامون بیانیه ی ” همبستگی برای آزادی و برابری در ایران “- کیومرث صابغی

-وجه تسمیه این بند  ”  ما اعلام می داریم که جمهوری اسلامی ایران باید به مداخلات خود در امور کشورهای همسایه در سطح منطقه پایان داده و نیروهایش را از تمامی کشورهای منطقه خارج سازد  ” با سایر  بندهای بیانیه اصلا روشن نیست. اگر شما قصد سر نگونی این نظام  و ایجادنظم جدید دارید،منطقا باید همه موارد این وظیفه را خود به عهده گیرید  و نظام را مورد خطاب قرار ندهید .

اگر از نظام جمهوری اسلامی خواهان عدم  مداخله در امور کشورهای منطقه هستید ، در این صورت میتوانید  خواستار برابری،دمکراسی ، فدرالیسم ،آزادی و غیره هم بشوید  . شما نشدید .  چرا !

۲- تا آنجا که من به یاد دارم اسناد سیاسی جدل همواره تاکید بر ” سر نگونی مسالمت آمیز ” نظام  داشت _ این که چنین امری امکان پذیر بود یا نه بماند_  در حالی که در این بیانیه هیچ جا سخن از مسالمت آمیز بودن نیامده است.  آیا علت این تغییر موضع جدل حاصل ارزیابی جدید سازمان است یا اینکه کومله و حزب کردستان سلاح بدست پای این بیانیه را امضاء کردند . 

۳- ادعا شده است که این تشکل  ” مخالف دخالت دولتهای خارجی در امور داخلی ایران است ” .  آیا مخالف حمایت های دولتهای خارجی نیز هست . آیا  کومله و حزب دمکرات کردستان  – چون از مواضع  بقیه سازمانهای امضاء کننده بی خبرم ،لذا نظری نمیدهم  – از نقد سابق خود منوط به فوبیک بودن سازمان های ایرانی از فعالیت های سازمان  جاسوسی سیا  امریکا گذاشته اند  یا این که نیازی به شفاف سازی در این مورد حس  نشده است چرا که اهمیت در کمیت بوده است .  منظور امضاء 10 سازمان در زیر بیانیه است .

۴- من به مقوله حل مسئله ملی و اقوام مطروحه در این بیانیه نمی پردازم . چرا که به گمان  من بررسی و تصمیم گیری بر سر این مطلب تنها و تنها در شرایطی دمکراتیک انجام پذیر است و نه از پایه ایدئولوژیک _  امری که چپ ایران را  شدیدا گیج کرده است  _ و  به طریق اولی نه در شرایط استبدادی که سیاسیون را وادار به ارزیابی های سرسری و نامسئولانه می کند و به خاطر مورد پسند قرار گرفتن و سخن مقبول گفتن اعلان نظر کنند . 

در پایان ذکر نکته ای را مهم می دانم و آن اینست که به نظر من موفقیت هر سازمانی در جلب افراد ضرورتا نه در طرح برنامه ها و یا سیاست های درست ، بلکه در شفاف بودن ماهیت و روش کار تشکیلات است .  ملت ایران فراوان گول قرار و مدارهای سیاسیون راست و چپ را خورده اند.  زمان آن فرا رسیده است  که رو راست بود و به انسان ها احترام گذاشت .

  کیومرث صابغی

25 فوریه 2019