Home ستون آزاد آرشیو ستون آزاد افغانستان همیشه زخمی !-اسماعیل هوشیار

افغانستان همیشه زخمی !-اسماعیل هوشیار

آه از این همه جهل و خون و کشتار مردم …

من همیشه به آفتاب باور دارم ، و ای کاش آفتاب زخمهای مرا میفهمید ! سماجت زندگی در برابر فرشته های جهل و مرگ دینی و خدایان ، تحسین برانگیز است …
وزارت امور داخله افغانستان بامداد یکشنبه 18 اوت تایید کرد، در نتیجه حمله مرگبار انتحاری شامگاه شنبه در صالون عروسی در شهر کابل 63 نفر کشته و 182 نفر دیگر زخمی شدند. نصرت رحیمی، سخنگوی این وزارت در صفحه رسمی توییترش نوشت، این حمله مرگبار انتحاری حوالی ساعت 10:40 دیشب در داخل سالن عروسی تحت نام «شهری دبی» مربوط حوزه ششم امنیتی شهر کابل رخ داد…
دو هفته قبل از آن ، حمله انتحاری روز ۵ اوت 2019 که منجر به کشته شدن ۱۴ تن و زخمی شدن بیش از ۱۴۵ تن دیگر شد…
گروه طالبان که زمانی در افغانستان حاکم بود و آمریکای مظلوم گفته بود یکی از 3 محور شرارت هستند … می‌گوید که دور هشتم مذاکرات صلح با آمریکا و این گروه، به “پایان” رسیده است…
پرواضح است که تفکر طالبان نفوذ دینی و سنتی در بافت جامعه افغانستان دارد ، گروه طالبان از عربستان لجستیک مالی و از پاکستان لجستیک کشتاری دارد .
اما هرگونه توافقی با گروه طالبان به معنی دادن هژمونی سیاسی و کامل دولت نمیتواند باشد ، زمان به عقب برنمیگردد ، اینکه چنین تلفیقی از قدرت سیاسی که طالبان هم در آن حضور داشته باشد … چگونه خواهد بود ؟ هنوز معلوم نیست ؟
فیگارو به نقل از کارشناسان مسائل افغانستان می‌نویسد که طالبان از حملات و کشتار مردم به عنوان حربه فشار علیه دولت افغانستان استفاده می‌کنند. از سوی دیگر، تمامی شاخه‌های گروه طالبان با هم توافق ندارند. دفتر طالبان در دوحه و در پاکستان به صورت هماهنگ عمل نمی‌کنند و طالبان هر منطقه هم ، خود مستقلا تصمیم به حملات انتحاری می‌گیرند.
فیگارو تأکید می‌کند که طالبان مناطق محلی می‌ترسند که گفتگو‌های صلح با آمریکا باعث کاهش قدرت آن‌ها در افغانستان بشود؛ آن‌ها همچنین نمی‌خواهند که کسی جلو قاچاق غیرقانونی‌شان را بگیرد؛ حتی برخی شاخه ها طالبانی هستند که با ایده گفتگو با آمریکا مخالف هستند.
به نوشته این روزنامه، تمامی شاخه‌های گروه طالبان، در مورد آتش‌بس در افغانستان اتفاق نظر ندارند.
از زمان سقوط طالبان توسط آمریکا در سال 2001 به این سو، به ویژه در زمان حکومت حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان، در خلال یک دهه گذشته هند به افغانستان بالغ بر 2.2 میلیارد دلار کمک کرد.
سمروتی پاتانایک، پژوهشگر در بنیاد تحقیقات و تحلیل های دفاعی مقیم دهلی جدید، در مصاحبه ای با دویچه وله می گوید …
موقعیت جغرافیایی افغانستان این کشور را از ویژگی های خاصی برای کشورهای جهان و منطقه برخوردار ساخته است. این که افغانستان برای هند چقدر اهمیت دارد، سمروتی پاتانایک می گوید: «افغانستان ستون مهم استراتژی هند برای آسیای مرکزی است، زیرا این کشور اتصال به این کشورهای محاط به خشکه را فراهم می سازد. دوم این که، یک افغانستان صلح آمیز به طور چشمگیری به صلح منطقه کمک می کند. هند نمی خواهد افغانستان کشوری باشد که به نیابت از پاکستان عمل کند. از این رو به پروسه صلحی تاکید می کند که به رهبری افغان ها و در ملکیت افغان ها باشد.»
«هند نمی خواهد افغانستان به یک محیط مساعد برای تروریسم مورد حمایت پاکستان علیه هند مبدل گردد، چنانکه در گذشته بوده است. هند نمی خواهد شاهد آن باشد که طالبان و یا گروه های اسلامگرای تندرو به مثابه یک نیروی اصلی در سیاست افغانستان ظهور کنند که احتمالاً از گروه های تندرو دیگر در سایر مناطق حمایت کنند.

hoshyaresmaeil2017@hotmail.com

19.08.2019
اسماعیل هوشیار