Home ویژه ایران لیبرال آرشیو ویژه ایران لیبرال حمله ای که مشوق صلح است- حسن بهگر

حمله ای که مشوق صلح است- حسن بهگر

حمله به پالایشگاه عربستان زمانی صورت گرفت که احتمال دیدار روحانی و ترامپ می رفت و این حمله عملاً آن را غیر محتمل کرد. بویژه آنکه در پی آن خامنه ای گفت که مذاکره ای صورت نخواهد گرفت مگر اینکه ترامپ به برجام برگردد و نرمش قهرمانانه کند. بدین ترتیب خامنه ای حد نرمش قهرمانانه ی خود را هم تا مرز برجام قبول می کند و نه بیشتر و با دست و دلبازی گروه روحانی که همان دنباله روهای خط رفسنجانی هستند میانه ای ندارد. در صورت قبول برجام، خامنه ای مذاکره را رد نمی کند.

آیا این حمله ی کارساز بدون پاسخ خواهد ماند؟ ترامپ گفت عربستان خود باید دفاع از خود را به عهده بگیرد و بیشتر در این راه خرج کند. عربستان در پی متحدانی برای ائتلاف است ولی اروپا بیش از همه نگران است و سرانجام اینکه باید دید آیا شرکت های نفتی بیکار خواهند نشست یا نه.

به یاد بیاوریم که واکنش فرماندهان نظامی سپاه در قبال ناکامی برجام با واکنش دولت متفاوت بود و با خوشحالی از خروج آمریکا از برجام تؤام بود و خواستار از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای. بیهوده نیست که سپاه شادی خود را از حمله ی اخیر پنهان نمی کند چنانکه حسین دهقان، مشاور رهبر ایران در حوزه صنایع دفاعی گفت:«کشورهای متجاوز عربی منطقه باید سر عقل آمده باشند.» حتا ظریف نیز زبان گشود که « دعا کنند که جنگ نشود.»

این شاخ و شانه کشیدن از یک طرف متکی به اطلاع از موضع آمریکا و اروپا است که حاضر به قبول مخاطره ی جنگ و هزینه های آن و عواقب آن، لااقل در حال حاضر نیستند. از جانب دیگر ایران مرغ تخم طلایی است که با ترساندن اعراب از آن، آمریکا و اروپا در منطقه میلیاردها دلار اسلحه می فروشند. این شگفتی به ویژه در جهان عرب پیش آمد که چرا پاتریوت خریداری شده ی چند میلیاردی عمل نکرد. البته پمپئو گفت جای تعجب ندارد گاهی از این اتفاق ها می افتد! سیستم‌های دفاع راکتی در سرتاسر جهان گاهی اوقات نمی‌توانند نتیجه مورد نظر را بدست آورند و بعضی از بهترین سیستم‌های جهان همیشه به اهداف خود دست نمی‌یابند! این حرفها به قدری اسباب مضحکه شد که روس ها نیز فرصت را غنیمت شمرده پیشنهاد فروش اس 300 و 400 به عربستان دادند.

چه ایران را مقصر بدانند و چه ندانند، کسی منکر پیکار و ایستادگی حوثی ها نمی تواند بشود، جنگ جنگ آنهاست. حوثی ها قبلا درژوئیه 2018 درحمله به فرودگاه ابوظبی و در ژانویه    2019پایگاه هوایی العناد عملیات مرگ آوری انجام داده اند و در این مدت بارها پهبادهای حوثی ها بر فراز عربستان سعودی پرواز کرده و عکسبرداری کرده است.

و اما ورای تمامی نکاتی که ذکر شد، باید نتایجی را مد نظر داشت که آناً از این حمله به دست آمده است. اولی جلب توجه مردم جهان به فاجعه ی یمن است و احتمالاً تفهیم این امر به عربستان که از این جنگ جز شکست نصیبی نخواهد برد و بهتر است تا بیشتر آسیب ندیده، کار را ختم کند. دوم جلب توجه به توان تکنولوژیک ایران و توان بازدارندگی این کشور است. اولین واکنشی که در بسیاری رسانه ها ابراز شد این بود که وقتی از یک حمله ی محدود چنینی خرابی برمی خیزد، می توان تصور کرد که کشاندن ایران جنگ چه اثرات مخربی بر منطقه خواهد نهاد. حمله نظامی بوده، ولی به نظر محتمل ترین نتایجش بردن منطقه به سوی صلح باشد، چه در مورد یمن و چه ایران. لااقل باید آرزو کرد که چنین باشد.

2019-09-19