Home بدون کتگوری این حرفها جواب نشد- رامین کامران
بدون کتگوری - جولای 4, 2019

این حرفها جواب نشد- رامین کامران

پیام فرستادن نتانیاهو که در امور سیاسی و دیپلماتیک امر غیر معمولی نیست، ناگهان بهانهُ نگارش پاسخی از سوی یکی از دختران موسوی شده که نه تنها پاسخگوی معتبری نیست، بلکه پاسخش، بر خلاف تصور بسیاری از آنهایی که وارد بحث شده اند و صرفنظر از کیفیتش، اساساً متوجه به آن پیام نیست و هدفی ورای آنرا دنبال میکند.

مشکل کار جنبش سبز و کلاً اصلاح طلبان، در سیاست خارجی شان است که بارها به آن اشاره کرده ام. آنها، بر خلاف سیاست داخلی شان که به دلیل اصرار در حفظ نظام، اساساً با حرفهای اصولگرایان تفاوتی ندارد، نسبت به خارج، روشی رادیکال پیشه کرده اند که عبارت است از رفتن به جهت مخالف رقبا. خطوط عملشان بسیار روشن است: ابراز حسن نیت نسبت به آمریکا و عربستان و اسرائیل ـ در عوض جلب پشتیبانی. عوضی هم که از خارج دریافت کرده و میکنند، بر همه هویداست و پشتیبانی قاطع رسانه ای فقط یک قلم از آن است که چشمگیرتر از باقیست، ولی حتماً تنها قلم نیست.

اشکال روش مزبور در این است که قابل توجیه نیست و به همین دلیل هویدا هم نباید بشود. جلب شدن توجه مردم به این امر، اعتبار اصلاح طلبان را از بنیاد آسیب میزند. اگر ایرانیان به خیابانها ریختند، برای بهبود وضعیت خودشان بود، نه خدمت به کشورهای خارجی. کسی دوست ندارد وجه المصالحهُ برنامهُ این و آن قرار بگیرد. مردمی که یک بار گول خمینی را که به قول خودش «خدعه کرد»، خورده اند، این چیزها را به راحتی به کسی نمیبخشند. البته مخالفتشان با سیاست خارجی نظامی که مردودش میشمارند، طبیعیست، ولی محض متعادل کردن آن بر اساس منافع ملی، نه وارونه کاری و بازگشتن به جرگهُ نوکران آمریکا.

مشکل دوم بیشتر به خود اصلاح طلبان مربوط است و به جمع و جور کردن گفتار تبلیغاتی شان. این سیاست قابل تحلیل رفتن در گفتاری که قرار است انقلاب اسلامی را مرجع سیاسی بداند، نیست. وجه ضد امپریالیستی و ضد صهیونیستی آن حرکت همانقدر اساسی بود که مخالفتش با جدایی سیاست و دین. این آخری که قرار است منافعش به ملت ایران برسد، با قاطعیت تمام سر جایش هست، ولی آنیکی ها که منافعش به خارج میرود، تر و تمیز کنار گذاشته شده است!

اگر کسی انگشت روی این نکات گذاشت، باید به سرعت در صدد رفع و رجوع برآمد، در صورت لزوم، با نامه نگاری.

در جمع، آنچه اصلاح طلبان قادرند به مردم ایرام عرضه نمایند، نوعی حکومت اسلامی از جنس عربستان سعودی است: از یک طرف انحصار قدرت و برقراری ارزشهای اسلامی و از سوی دیگر خدمتگزاری به آمریکا. یعنی به هم آمیختن نکبت دو استبداد: یکی این که الان هست، دیگری آن که زمان شاه بود. مشکل را با جواب بی معنی دادن به نخست وزیر اسرائیل نمیتوان لاپوشانی کرد.

2017.01.25